Alleen maar tegenslag, ik word er moedeloos van....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Alleen maar tegenslag, ik word er moedeloos van....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:38

8 weken geleden onze allereerste pony gekocht, merrie 5 jaar oud en waanzinnig lief. Ze is voor mijn dochter van 11 jaar maar ik ben er zwaar verlieft op.

We zagen dat ze wat had geschuurd bij haar staart, maar in het verkoopcontract hebben we laten zetten dat als er mocht blijken dat ze staart en maaexceem had wij ons geld terugkregen, hun veearts heeft zelf getekend dat ze dit niet had.
Bij ons schuurde ze haar staart en schilferde tussen haar manen en wij hebben op onze buurt in de eerste week de Paardenfacultiteit laten komen en een wormtest, schimmeltest, huidkrabsel en haaronderzoek laten uitvoeren, niets kwam er uit.

Tijdens het beleren achter de kar breek ik de derde week mijn vingers (is mijn eigen schuld geweest, ik had in een reactie het touw om mijn vingers geslagen).

Ondertussen smeer ik haar staart in met huisolie van zwitsal en ze reageerd daar perfect op, mijn dochter rijdt met haar onder het zadel en we wassen de pony regalmatig met betadinescrub en of teershampoo.

Mijn dochter van 11 gaat rijden met haar en de pony slaat volledig op hol, mijn kind en ik hebben doodsangsten uitgestaan....dit wil je niet meemaken. Gelukkig is ze er netjes op blijven zitten, vraag me niet hoe.

Ik ga die schilfers (worden er steeds meer, ze schuurt nu ook haar manen) zat worden en laat de Paardenfacultiteit komen voor nog hetzelfde onderzoek, weer komt er niets uit.....behalve.....we moeten haar nu wassen met Imaverol (vandaag mag ze voor de 3e keer gewassen worden).

Sinds gisteren zie ik in haar gezicht zwarte plekjes, ik zoeken op internet......ringworm....gelukkig wassen we we haar met Imaverol en hopelijk gaat dit weg.

Ik denk ik laat iemand komen die mijn dochter over haar angst kan laten heenkomen en laat gisteravond kreeg ze les. Mijn dochter rijdt 2 jaar paard is dus niet geheel onervaren. We doen het zadel erop en ze begint te protesteren....ja gevonden.....rode striemen van de singel...daarom sloeg ze op hol. We laten haar nu rusten en ik ga een gelsingel kopen. De pony heeft ook nog eens een dunne huid.

Jullie snappen het al....lekker begin....en..wanneer houd het eens op...

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt????

imaudy

Re: Alleen maar tegenslag, ik word er moedeloos van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:11

Paarden kunnen soms in een andere omgeving eczeem ontwikkelen. Zelfs als die omgeving gunstig lijkt. Het heeft niet alleen met bossen te maken, maar ook met water in de buurt en zelfs het voer kan veel invloed hebben.
De zwarte plekjes op het hoofd kunnen door eczeem zijn ontstaan.

Je hebt een contract en je zou haar terug kunnen brengen. Als je dat zou willen dan zou ik daar niet te lang mee wachten.
Twee jaar rijervaring op een manege is trouwens niet zo heel veel.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:02

Dan zou het een kwestie van wennen zijn hoop ik. Het contract was 6 weken en alleen op staart en maanexceem. Voor de rest is ze waanzinnig lief hoor en erg op mensen gericht. Ik vind het alleen zo jammer....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:04

Kan overgevoelig zijn en dat uit zich naar buiten,doe niet al te veel met de pony gewoon goed laten wennen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:48

femmie1996 schreef:
Dan zou het een kwestie van wennen zijn hoop ik. Het contract was 6 weken en alleen op staart en maanexceem. Voor de rest is ze waanzinnig lief hoor en erg op mensen gericht. Ik vind het alleen zo jammer....

Ik zou de pony ook gehouden hebben Haha!
Het wil trouwens niet zeggen dat ze volgend jaar weer eczeem heeft. Een verhuizing levert ook stress op en dan kunnen ze er tijdelijk meer last van hebben.
Ik ken een paard die vorig jaar eczeem kreeg en dit jaar is er niks te zien.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 06:53

Als jullie eens wisten hoe ik haar kreeg.....graatmager en helemaal down. We hebben gevochten om haar langzaam op gewicht te brengen en ze is (hoop ik) zielsgelukkig in de kudde. De andere pony hebben haar direct geaccepteerd zonder wat dan ook wel is ze onderste in de rang. Wie zal het zeggen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:06

ik denk dat de pony wel degelijk een vorm van eczeem of zomereczeem heeft.
ik zou je aanraden om de huidolie van zwitsal te gaan vervangen voor een product wat echt goed is tegen zomereczeem.
eczema balm is een goede, sweet itch en zo zijn er nog wat merken, laat je in de ruitersportzaak adviseren.

die zwarte plekjes in het gezicht horen heel typerend bij eczeem.
kijk even in het zomereczeem topic,filter mijn berichten daar es uit en je zult foto's te zien krijgen van mijn pony met diezelfde zwarte plekjes, en bij hem is het geen schimmel!!

veelvuldig wassen met betadine tast de natuurlijke zuurgraad van de huid aan waardoor de afweer afneemt en je juist zo dus meer kans krijgt op schimmel.niet doen dus.
koop liever een product wat tegen eczeem werkt.

kijk ook heel goed naar de voeding van het dier, teveel gras is zeker een boosdoener bij dieren die eczeemgevoelig zijn.
liever overdag in weinig gras en snachts apart met een pluk hooi.
wel een goede krachtvoer geven zodat de pony alle vitamines binnenkrijgt
schaf eventueel een eczeemdeken aan?

voor de rest moeten ruiter en pony natuurlijk aan elkaar wennen,maar dat gaat vast en zeker goedkomen!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:14

hallo,
kom ik hier ineens een verhaal tegen wat mij toch wel bekend in de oren klinkt.
Ik heb kikki gekregen toen ze 2 jaar was, met 4 jaar is ae weer weg gegaan.
ik heb haar helemaal in mijn eentje ingereden ( ik ben rugpatient en moet heel voorzichtig zijn)
ze heeft nooit maar dan ook nooit 1 stapje verkeerd gezet, ik denk dan ook dat dit ervandoor gaan een vergissing was want dat zit totaal niet in haar aard.
Bij ons ging het met het schruen goed als je 2x per dag zwitsal erop smeerde, voor 5 uur naar binnen haalde en haar rond een uur of 11 buite zette.
Ook heb ik foto's gezien van hoe ze bij jullie aankwam, dit heeft ons pijn gedaan, we dachten dat we haar een een GOED tehuis hadden verkocht..
Kikki is een extreem lieve pony, zeg maar tegen je dochter dat ze absoluut niet raar gaat doen om haar eraf te gooien ect, want daar heeft ze echt een te goed karakter voor. Doe lekker rustig aan, zorg dat het vertrouwen weer komt ga lekker wandelen ect, gewoon lekker ermee bezig zijn
als je nog wat wilt weten hoor ik h et wel..

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 07:39

Heeeee Charlotte, goed van je te horen...ik wilde je vadaag mailen om te vragen of dit aan ons lag of dat we waanzinnig in de mailing zijn genomen door de vorige eigenaar. De dierenarts komt vandaag weer kijken naar haar. Je weet dat kiki een eigen hyvessite heeft en daarop kan je goed zien hoe ze heerlijk groeit en lekker in haar vel zit. Aleen nu heb ik haar gisteren zielig in een hoekje zien staan in de wei en om de haveklap weggallopperend naar haar voorbenen happend. Toen zagen we pas smet en schilfers wat er echt al een tijd zat tussen haar plooien in. We hebben haar gisteren gewassen met Imaverol en ik bid iedere dag dat het allemaal goedkomt. Kiki is zeker weten een heerlijke scheet en we houden allemaal hartstikke veel van haar daarom doet het zo zeer. Ik ga zo naar haar toe om te kijken hoe ze erbij staat. Met de zwitsal vernix schuurde ze bij ons nog maar ik durf er nu niet meer op te doen omdat we met Imaverol bezig zijn, ik wil haar dunne huidje even laten rusten.
Ik laat nog van me horen.
Wel leul dat ik je zo tegekom....had zo moeten zijn denk ik dan. Knipoog

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:54

ik was mijn paardje met tea tree shampoo van de paardendrogist is nl zacht voor de huis , maar wordt wel schoon en wondjes worden ontsmet evt een eczeemdeken zou ook heel erg goed zijn . en vooral iets wat de jeuk vermindert
een stalgenoot van me gebruikt nmu spul van de UHG ultimate horse grooming shop via ineternet een staart manen en huid balsem die erg goed werkt , ik heb m nu 3 keer gebprobeert en ga hem ook bestellen ..
het is wel lastig jeuk in manen en staart ...
zijn veel factoren , bij zintje is /was het voeding in de hoofdzaak en ze schuurt op erg warme dagen erger
SUCCES

ps pony kan ook lastig worden van de jeuk hoor , vandaar dat ze misschien aan de boemel is gegaan met je dochter

Laura9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:39

Het zou ook kunnen komen door de verhuizing. Wij zijn een half jaar geleden ook verhuist met alle paarden. Mijn paard schuurde altijd wel meer dan de andere paarden. Maar dat is nu nog veel erger geworden! Hij heeft zijn hele manen er afgeschuurd en de laastste plukjes zijn er afgeknipt. Ook van zijn staart is niks meer over. Maar de andere paarden hebben nergens last van!

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:55

Pfffff kiki kijkt nu weer heel wat vrolijker de wereld in. Op aanraden vande DA hebben we haar net geassen met Foxim van Bayer, dit is voor luizen, neten aals wat kruipt. Zoals gewoonlijk vond ze het wasen heerlijk je kan dan alles met haar doen, tuinslag over haar rug, tuinslang zachtjes tegen haar mondje en ALTIJD staan op 3 benen, heerlijk vind ze het....ook niet gek als je barst van de jeuk. De DA zei dat het kwan omdat ze toen we haar kregen veel te mager was en geen weerstand meer had en dus vatbaar voor allerlei kwaaltjes. Ik hoop echt dat we het nu hebben gevonden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:03

femmie, wat een vervelende start voor jullie allemaal en fijn te lezen dat je het zo serieus aanpakt. Je geeft al aan dat de weerstand laag is en met wat jullie wassen en ook de intensiteit is ook een aanslag op de weerstand van je pony. Met dit wassen pak je het gevolg aan maar nog niet de oorzaak, ik zou ook gaan overleggen met je da wat je kan doen voor je pony om de weerstand te verhogen en andere zaken die stress opleveren of wat dan ook voorlopig even vermijden.
Succes met het herstel en wat leuk dat de oude eigenaar ook nog te vinden is in dit topic dat moet jullie goed doen.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 06:51

De DA zegt dat we haar lekker in de wei moeten laten, zon op haar bolletje en veel knuffelen.....laat de zon maar komen! Ze kan je zo lief aankijken dat je hart breekt, gelukkig wil ze wel lekker spelen en is zeer allert. Ik heb goede hoop!