3- jarige pony eet (bijna)niks Wat te doen ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rixt95

3- jarige pony eet (bijna)niks Wat te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:50

Hallo,
Zoals jullie al hebben kunnen lezen gaat het over een van mijn pony's...
Ik heb een 3- jarige Merrie Zelf beleert in april... Maar goed dat is het probleem niet, Ze eet amper ! Ze krijgt 's morgens hooi, water en een 1 Kilo Pavo Biks. Ze eet of haar voer, of haar hooi, het hooi komt dan niet eens op, water drinktze wel aldoor.

Nou heb ik haar oren al aangevoelt, niet koud.
Ze kan niet eenszaam zijn, ze krijgt aandacht zat van ons, ze heeft veel stalmaatjes... @ Boerderij
Ze loopt ook regelmatig met vriendjes in de wei.
Heb haar tong ookal gevoelt, zit ook geen verandering in Temp.
Ontwormd.

Het kan ook niks met haar geschiedenis te maken hebben (ze is bij ons opgegroeit)

Kortom, Ik weet het niet meer !!!

Kunnen jullie helpen ?!?
Alvast Bedankt Pling

Allejandro

Re: 3- jarige pony eet (bijna)niks Wat te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:52

De paardentandarts eens bellen Lachen
Misschien heeft ze enorme haken, dan kan ze veel pijn hebben bij het eten Lachen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:53

Gebit is ook helemaal in orde?
Verder zou ik haar na laten kijken door een dierenarts, want het zou wat inwendigs kunnen zijn, wat je met het blote oog niet kan zien.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:54

Ik denk ook direct aan haar tanden. Mocht dat het niet zijn, dan zou ik haar ff na laten kijken door een DA. Misschien heeft ze iets onder de leden. Hoeft allemaal niet ernstig te zijn, maar dan weet je iig waar je aan toe bent.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:57

Kan je zelf ook iets aan het gebit zien, als het niet in orde is ??

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:59

Laat haar ook nakijken op een maagzweer of maagproblemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:00

Eet ze geen gras, geen hooi, en geen biks?

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:02

Detour, Haar eigen Kostje is Hooi en Biks, ze eet een van beiden op ... Als et haar hooi is, eet ze het niet helemaal op.

Gras gaat er wel in

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:03

Bij mijn pony kan je altijd goed voelen of de randen van de kiezen scherp zijn (wel uitkijken dat je vinger niet tússen de kiezen terecht komt Nagelbijten / Gniffelen ).
Maar ik weet niet of je haken ook kunt voelen. Mijn pony is toevallig vorige week geweest en de DA zei dat ze vooral van haken heel erg last kunnen hebben, maar dat heeft die van mij gelukkig niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:04

Dat ze gras eet is heel belangrijk; dan krijgt ze het voornaamste binnen; hoe oogt haar vacht, haar conditie (dik of dun), en heb je wel eens naar haar oogwit gekeken?(De kleur)
Als je haar bix aanbiedt in die wei uit bv een emmer, eet ze ht dan wel?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:08

Hoe is de ontlasting in de wei en in de stal?

calvaro00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:09

Heb net even in je profiel gekeken, gaat het om de shetlandpony of over een grotere?
Mocht er niks mis zijn met de tanden, moet je misschien is gaan kijken of hij niet teveel voer krijgt ineens.

Als het dus om een shetlander gaat zal hij best moeite hebben om 1 kg brok weg te werken en daarna ook nog een flinke berg hooi!
Je zegt ook dat hij 's morgens water krijgt is het dan wel genoeg water voor een paar uur of heeft ze dit meteen op en heeft dan weer niks?
Verder zou je eens naar de kwaliteit en smakkelijkheid van het voer kunnen kijken met namen dus het hooi!
Speelt dit problemen al langer of is het sinds dat er iets verandert is in het voer of maatjes of dergelijke?
Ook zou het nog kunnen dat ze te weinig tijd krijgt om te eten, misschien dat ze heel snel daarna naar buiten gaat dus niet alles optijd op heeft, of als ze binnen voer krijgt wordt ze dan niet weggejaagd door de buurman/vrouw, die haar het voer bijna uit de bak kijkt en zo drijgt dat ze niet meer in de buurt durft te komen dit zou dus allemaal kunnen.
Ik zou je even goed af gaan vragen of er iets verandert is of dat er iets gebeurt is of dat ze gewoon te veel krijgt!!

Het kan dus allemaal niks is gek genoeg, maar sluit ook zeker de tanden uit Knipoog

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:10

detour schreef:
Dat ze gras eet is heel belangrijk; dan krijgt ze het voornaamste binnen; hoe oogt haar vacht, haar conditie (dik of dun), en heb je wel eens naar haar oogwit gekeken?(De kleur)
Als je haar bix aanbiedt in die wei uit bv een emmer, eet ze ht dan wel?

Haar vacht ziet er goed uit .. Zwart en glanst, niet dof ofzo.
Haar conditie is voor een 3- jarige aardig goed, ik heb het eens vergelijkt met mn 4- jarige ..
Ze ziet er vrij stevig uit ..
Oogwit, Ziet er ook net zoals normaal uit
Als ik haar uit de wei haal krijgt ze altijd bix, dit is maar 4 handjes vol soms minder. Eet ze op

Dan haar ontlasting:
Netjes. Mooie drollen ..Tong uitsteken Geen diarree/wormen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:11

Ik zit me gewoon af te vragen of jouw paardje niet gewoon veel beter functioneert als ze buiten is en als ze vrij stevig is, waarom krijgt ze dan biks?
MIsschien meot je haar gewoon lekker 24/7 buiten laten lopen ne heeft ze genoeg aan gras, zeker als het een Shetlandpony is.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:12

calvaro00 schreef:
Heb net even in je profiel gekeken, gaat het om de shetlandpony of over een grotere?
Mocht er niks mis zijn met de tanden, moet je misschien is gaan kijken of hij niet teveel voer krijgt ineens.

Als het dus om een shetlander gaat zal hij best moeite hebben om 1 kg brok weg te werken en daarna ook nog een flinke berg hooi!
Je zegt ook dat hij 's morgens water krijgt is het dan wel genoeg water voor een paar uur of heeft ze dit meteen op en heeft dan weer niks?
Verder zou je eens naar de kwaliteit en smakkelijkheid van het voer kunnen kijken met namen dus het hooi!
Speelt dit problemen al langer of is het sinds dat er iets verandert is in het voer of maatjes of dergelijke?
Ook zou het nog kunnen dat ze te weinig tijd krijgt om te eten, misschien dat ze heel snel daarna naar buiten gaat dus niet alles optijd op heeft, of als ze binnen voer krijgt wordt ze dan niet weggejaagd door de buurman/vrouw, die haar het voer bijna uit de bak kijkt en zo drijgt dat ze niet meer in de buurt durft te komen dit zou dus allemaal kunnen.
Ik zou je even goed af gaan vragen of er iets verandert is of dat er iets gebeurt is of dat ze gewoon te veel krijgt!!

Het kan dus allemaal niks is gek genoeg, maar sluit ook zeker de tanden uit Knipoog

Mijn profiel moet nog worden aangepast, die shetlander heb ik allang niet meer, Tong uitsteken het is een Grote E ... Het verhaal speelt zich 2 dgn af ..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:12

Hoe is haar gedrag op stal?

calvaro00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:16

Is er verder nog iets verandert in die 2 dagen nieuwe hooi oogst of iets??
Ander krachtvoer, andere paarden, of zoals al genoemd is misschien een maagzweer.
Is ze verder nog duffer/luier, minder allert?

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:43

Nee .. Er is niks verandert ... Verder is nog altijd zo alert als altijd.

Haar gedrag is verder ook goed.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:36

ik zou er toch een tandarts bijhalen. Misschien last met wisselen of haken.