Wormeitelling voldoende betrouwbaar of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Wormeitelling voldoende betrouwbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:48

Ik heb mijn ponies in een weitje waar ik iedere dag de mest uithaal en nooit andere paarden bij inkomen. Sinds Halverwege vorig jaar laat ik iedere drie maanden de mest controleren op wormeieren en het is (nu dus al een jaar lang) nog niet nodig geweest ze te ontwormen.
Ik ben hiermee begonnen omdat ik vermoed dat een van mijn ponies erg ziek is geworden (mede) door het geven van een wormkuur, maar nu las ik laatst op een site van een paardenkliniek dat wormeitelling niet betrouwbaar is en dat vooral lintwormeieren niet gevonden worden in de mest, dus dat je altijd moet blijven ontwormen.
Wat vinden jullie daarvan en hoe doen jullie het? Het lijkt me behoorlijk overdreven om in mijn situatie sowieso volgens het boekje te ontwormen (4x per jaar lijkt me echt het maximum) en tegenwoordig adviseren veeartsen zelfs wanneer een paard wormen heeft om hem een aantal dagen achtereen (!!!) te ontwormen. Hiervan gaat toch ook de darmflora=natuurlijk afweer naar zijn grootje?

Breghje

Re: Wormeitelling voldoende betrouwbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:51

Ik heb er in zoverre ervaring mee, dat ik op de eerste stal waar ik stond ook mestonderzoek heb gedaan. Ging allemaal goed, totdat ze op een andere wei kwam waar geen mest was weggehaald. Ook mestonderzoek laten doen, maar daar wordt idd de lintworm niet in gevonden, en kon ik haar dus een Equimax geven omdat ze een zware besmetting bleek te hebben, die ik pas ontdekte toen de segmenten in haar mest zaten. Ook nemen ze idd de horzel eitjes niet mee. En zowel lintworm als horzel larven kunnen schade berokkenen aan je paard, en dus wordt die van mij nu netjes weer om de 4 maanden ontwormt. Niet te vaak, dus niet om de 8 weken ofzo, maar wel 2x per jaar met een Equimax voor de lintworm en horzel, en 2x per jaar met iets tegen bloedwormen.

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:38

Ik heb toevallig vorige week een wormeitelling uit laten voeren voor mijn twee pony's. Ze staan niet op het land maar wel in een losgooi stuk waar ook andere paarden staan. Ik haal de mest van het stuk, anderen waarschijnlijk niet.
Ik kreeg de uitslag erg snel,was ik wel blij mee, uitslag was prima. Half september is het advies om weer een wormeitelling uit te laten voeren.
Ben er nu net mee begonnen dus kan er niet veel over zeggen, de tijd zal het leren.
Leuk om er een topic over te zien,ben benieuwd of er mensen zijn die al een langere tijd een wormeitelling uit laten voeren en wat zij er van vinden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:39

Is NIET voldoende betrouwbaar. Lintwormbesmettingen komen veel voor en worden dan niet gevonden. Ook scheidt een paard niet altijd eieren/wormen uit, tijdens een besmetting.