paard met aarswormen besmet, hoe eieren verwijderen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

paard met aarswormen besmet, hoe eieren verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:07

Hoi,
ik heb uitgebreid overleg gehad met de da en deze heeft mestonderzoek gedaan en oplakbandje van anus paard onderzocht en mijn paard heeft dus heel veel aarsmaden en eieren:

Paard moet ik nu ontwormen met 2 spuiten eraquell en over twee weken nog een keer met 2 spuiten eraquell . Ik moet haar anus en vulva insmeren met hydrocortiderm tegen de jeuk.

Ik vind het heel erg vervelend voor mijn paardje dat ze zo'n jeuk heeft!!!

16-2 ontwormd met hippomec 800
12-4 met equimax
25-5 met equest (wormen gevonden ) en
6-6 nogmaals met equest

(alle doses aangepast voor 750 kilo paard)

Wie kan me vertellen hoe ik de eieren die rond haar anus geplakt zitten weg kan wassen,met wat voor middeltje?? alvorens ik met die creme ga smeren???

kim1207

Re: paard met aarswormen besmet, hoe eieren verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:03

of zou dit oko bloedworm kunnen zijn, de stalbaas liet me net schrikken hij zei, das geen aarsworm das bloedwordm en ik moest m maar gauw via t bloed laten ontwormen anders zou ie wel kapot kunnen gaan
nou ja

net f da er geen verstand van heeft, maar ik schrok er toch wel van!
Laatst bijgewerkt door Katja op 02-10-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd er zit een edit-knop

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:43

Ik begrijp je laatste berichtje niet heeft de dierenarts er nou geen verstand van ?
Wassen kan met een antibacteriële zeep. Als ze de huid kapot heeft geschuurd moet je op zoek naar een hele milde zeep.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:47

Neem even contact op met vpl het woud. Volgens mij heb je nu alleen ivermectine/moxidectine gebruikt en ik herinner mij iets van dat dit juist slecht werkte tegen deze wormen. Je hebt of pyrantel of fenbendazol nodig al dan niet in dubbele dosis.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 21:20

InekeH87 schreef:
Ik begrijp je laatste berichtje niet heeft de dierenarts er nou geen verstand van ?
Wassen kan met een antibacteriële zeep. Als ze de huid kapot heeft geschuurd moet je op zoek naar een hele milde zeep.

Ik wilde zeggen: net of dat de da er geen verstand van heeft

Ik heb net ook even een mailtje naar t woud gestuurd, ik hoop dat zij me kunnen helpen, mijn da had overigens ook ruggespraak gehad met een internist van Utrecht en die had hetzelfde advies, in hoge dosis op korte termijn ontwormen met ivermectines......

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:50

Ik denk dat je wel kan vertrouwen op je dierenarts hoor! Verder vind ik in je schema dat je je paard wel heel erg veel ontwormt! Iedere maand? Vier maal per jaar is meer dan genoeg, maar dan wel met kennis van zaken over welk product je op welk moment moet gebruiken. En in het bloed ontwormen??? Dat getuigt pas van een zeer slechte kennis. Weet die man dat dat weliswaar goedkoop is, maar dat 1 op 100 paarden acuut dood neer valt? En dat voor een product (ivermectine) dat je via tubes speciaal voor paarden kan geven, die dan nog eens veel beter werken. Zou voortgaan op mijn veearts als ik van jou was...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:00

Dat veel ontwormen is geweest omdat mijn merrie na die kuur van equimax (12-4) binnen 4 weken weer last van een jeukstaart had en ik opeens een worm uit haar anus zag kruipen en weer naar binnen gaan, dat vele ontwormen is in overleg met da, dus vandaar

Bij t woud zeggen ze ontwormen met fenbendazole voor aarsmaden, en dat ivermectines inderdaad onvoldoende werken!!

Ik ben benieuwd, nog een kuurtje halen zometeen en dat geven en dan zal t wel goedkomen hoop ik.

normaal gespoken ontworm ik mijn paard elke 2 maanden, staat op een wei met veel andere paarden en de mest wordt niet altijd even secuur verwijderd!!

Die man van t woud en da vonden bloedwormen nu onzin!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:14

Bij ons hebben paarden aarswormen gehad. Wij hebben ontwormd met een middel met pyrantel (Equiworm P). Ons door de kliniek verteld dat dit het meest effectief is. Bij de laatste eitelling was alles goed, dus het heeft geholpen. Ook geen dode wormen meer aan de anus zien hangen.
Dit middel is goedkoper (euro of 8) is dan de ivermectines.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 07:25

Hey grit,
ik moest van t woud ontwormen met fenbendazole: equiworm F. en de staartbasis insmeren met hydrocortiderm voor de jeuk! lijkt nu eindelijk weer de goede kant op te gaan, geen gele smurrie meer rond de anus geplakt! Als dit niet helpt kan ik misschien de equiwormp P of strongid P nog gebruiken.

OOK zoek ik nog panacur, maar dat heeft mijn dierenarts zelf ook niet ??
Hoe te vinden??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:09

Ik heb een vraag;
ik heb rare wormen ontdekt in de mest, die bovenop een mestbal liggen. Zijn ca. een cm lang, maar hebben een slijmerig uiteinde.
Ze zitten alleen in de mest van de nacht en 's morgens zit er langs de anus gele smurrie, en mijn pony heeft heel veel jeuk nu aan haar achterwerk.

Dit topic lezend, vermoed ik dat ik met de aarsmade te maken heb.

Gek genoeg heb ik net een eitelling bij 't Woud laten doen en kwam er geen enkele wormbesmetting uit. Deze is er dus pas of over het hoofd gezien.

Maar nu bestrijding.
Pyrantel werkt dus, en er zijn smeerseltjes voor de jeuk. Mooi te weten.

Nu las ik op een 'mensen' forum dat men daar aanraad de anus met vaseline en knoflook in te smeren. Vaseline voor zowel jeukvermindering als het niet kunnen afzetten van eitjes door de worm, en knoflook omdat de worm daar sowieso een hekel aan heeft en niet naar buiten zal komen. Binnen een paar weken zijn ze sowieso dood en bij geen verder eiafzetting ben je er dan vanaf.

Iemand hier ervaring mee?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:15

Slotje vanwege de leeftijd van het topic. Je kunt makkelijker even zelf een topic openen met deze vragen.