Pavo koeken& lucerne genoeg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Pavo koeken& lucerne genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:46

Hoi,
Mijn fjordje staat tijdelijk op een kaal stuk land, wegens advies da. Ik heb een speciaal schema opgesteld hoelang ze per dag op het lange gras mag, zodat we het weer een beetje gaan opbouwen. Ze staan op het moment dag en nacht buiten, nu ben ik naar de dierenspeciaalzaak geweest en die zegt dat als ik pavokoeken gebruik en lucerne dat dat mijn fjord voorziet van alle vitaminen& mineralen. Dus wat is jullie mening daarover?

Groetjes

Cynthiaaapje

Re: Pavo koeken& lucerne genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:50

Goed genoeg. Als mijn paard op stal staat krijgt hij ook pavo koeken en kuil voor vitamines en mineralen. Gewoon zorgen dat ze wel de vitamines en mineralen krijgen en genoeg ruwvoer.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:53

Oke, ja normaal krijgt ze gewoon brokken&muslie en hooi. En voor extra nog haar liksteen, maar die hangt nu natuurlijk niet buiten.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:55

MIjn paard staat alleen overdag op het land en krijgt 2 keer per dag dan nog brokken, musli, haver en hooi. Bij ons waren er ook mensen die in de winter hun paarden die pavokoeken gaven en dan daarnaast hooi. Die paarden deden het er goed op geloof ik:). dus het is wel goed:).

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:56

Oke, en hoeveel lucerne moet ik haar per dag geven. Ze weegt 394 kilo, dag en nacht op kaal landje en doet voorlopig niks kwa werk.?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:57

De lucerne zou ik zelf denk ik niet voeren. Dat is best rijk spul. Die pavokoeken zijn volgens mij voldoende. Maar ik weet niet waarom je dierenarts dit advies heeft gegeven?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:57

waarom staat ze zo kaal? voer je ruwvoer bij?
dan is lucerne niet eens nodig; 1 koek per dag en voldoende ruwvoer is voldoende zelfs als je haar regelmatig beweging geeft qua rijden of mennen

edit: voer je lucerne als ruwvoer?zoja dan zou ik overstappen naar droog hooi

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:59

lynne8 schreef:
Oke, ja normaal krijgt ze gewoon brokken&muslie en hooi. En voor extra nog haar liksteen, maar die hangt nu natuurlijk niet buiten.

De pavo koeken zijn een brokvervanger dubbelop voeren is niet nodig.
Waarom staat ze op een grasrantsoen?
Als dat nl wegens hoefbevangenheid of seme is voer je haar met de brokken etc te veel suikers. En lucerne en hoefbevangheid zijn ook een slechte combi.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:02

De koeken krijgt ze als ze niet meer op haar medicijnen hoeft, en dus dag en nacht op het lange gras kan. En de lucerne krijgt ze er dan gewoon bij. Ze staat op een kort landje, omdat ze te dik is en omdat dat het meest niet stoffige landje is. De da was namlijk geweest en die heeft geconstateerd dat ze een geiriteerde bovenste luchtweg had.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:07

Ik ozu naast lang gras alleen een halve koek geven en geen lucerne. Dat omdat in gras heel veel zit en je dat een beetje aanvult met een koek. Maar doe dat ook neit te veel. Lucerne is dan eigenlijk overbodig en is volgens mimj ook een dikmaker.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:09

Mm.. oke ik geef haar nu dus zolang ze op het korte gras staat haar brok en lucerne+ medicijn. En als ze het lange opgaat alleen een halve koek?!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:22

Als ze te dik is, is lucerne geen goede voeding. De Pavo koeken bevatten dan ook echt te veel suikers.
Is er nog een andere reden, bijvoorbeeld verhoogde kans op hoefbevangenheid?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:29

ik zou haar nu voldoende hooi geven ( geen lucerne ) en n koek voor de viatminen en mineralen , als ze straks weer dag en nacht op de weide staat ( wat wel veel is voor n te dikke fjord ) hoeft ze niks bij te hebben .
Mijn merrie 170 cm hoog 4 jaar oud is ook te zwaar die krijgt 1/4 schep brok 1/4 schepje granen wat hooi en overdag korte weide
en dat is ruim voldoende ...
je kunt ipv pavo koeken wat ponybrok geven ( van bv subli is aangepast op rassen die niet te veel nodig hebben

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 13:26

De pavo koeken zijn juist gemaakt voor fjorden en haflingers etc. Er zitten dus weinig eiwitten enzo in, die krijgt ze dus als ze dag en nacht in wat langer gras staat. Ze staat nu op een kaal landje, en kreeg daar eerst hooi in maar dat waait steeds weg en er zit veel stof in. Wat ze juist niet moet hebben nu, daarom heb ik dus lucerne gekocht er staat op dat het een vervanger van brok en hooi is. Dus ik dacht nou dat is mooi, krijgt ze dat als een soort vervanging van haar hooi. Natuurlijk krijgt ze in de winter enzo wel hooi, maar nu is het zo onhandig. En ik dacht het hier wel mee op te lossen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:43

Ja, maar het is wel zo handig om verder te kijken dan de info op de verpakking waarmee het aangeprezen wordt.
Hooi kun je ook in zo'n zwarte cementbak doen en nat maken zodat het niet weg waait en niet stoffig is.
Als je kijkt naar de voedingswaarde informatie van Lucerne kun je zelf bedenken dat het niet goed is voor een te dik paard.
Mbt de pavokoeken. Pavo vergeet helaas te vermelden dat het suiker/zetmeel gehalte nog steeds aanzienlijk is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:52

klopt van die pavo koeken en het suiker zetmeel gehalte relatief hoog , mij werden ze afgeraden , merrie is ook te dik , maar werd gezegd beter beetje sportbrok en granen te geven ipv pavo koeken . pony brok van subli is een betere oplossing is echt laag in suiker en eiwit
ik denk ook dat n te dikke pony niet meer nodig heeft als gras zeker als ze 24 uur op gras staan ... ach en dat uurtje wat de het gemiddelde paard of pony werkt per dag hebben ze echt niet zo veel meer extra nodig
het is vaak meer dat de eigenaar wil dat paard of pony wat krijgt
is bij mij ook zo alle pension paarden krijgen brok dus tja zintje niks geven kan niet en daarom kalere weide en wel wat brok en granen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:00

je kan het hooi ook nat maken. mijn paardje staat nu ook op wat korter gras ik geeft me paard ook zo koek en bix bij van pavo en hooi dan. mijn paardje is 21 dus heeft wat meer nodig . en hij word nog vaak gereden .

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 14:24

Oke, ik ben nog vergeten te vermelden dat de pony waar het over gaat 27 is. Ze heeft het voorheen ook goed gedaan op zo'n halve koek per dag, dus die zal ze blijven krijgen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:31

Was ze voorheen ook te dik dan?
Nogmaals; gevaar voor hoefbevangenheid?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:25

Luzerne wordt vaak gebruikt om paarden van aan te laten komen (hoog eiwit gehalte) of te voeren aan paarden.
Paarden raken meestal bevangen van suiker!
Dus de eiwitten hoeft niet per se een probleem te zijn mbt hoefbevangenheid. Om af te vallen is het denk ik niet een goede keus.
Wat ook is, is dat er in de lucerne van den hartog heel veel suiker zit. In die van Subli niet. Lucerne kan je niet uitsluitend als hoofdvoer gebruiken omdat er relatief veel kalk in zit tov de fosfor.
Beter zou zijn uitsluitend nat geweekt ( á 20 minuten) te geven. Door het weken los je het suiker uit het hooi.
Volgens mij mening is een halve pavo koek niet echt een gevaar voor bevangenheid. De vitamines moeten toch ergens vandaan komen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:43

De vitamines kunnen ook ergens vandaan komen waar een hoop minder suiker in zit.
Over de lucerne van Subli heb ik niet zulke fijne berichten gehoord, ik ben daar wat huiverig voor geworden.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:13

Aimee schreef:
De vitamines kunnen ook ergens vandaan komen waar een hoop minder suiker in zit.
Over de lucerne van Subli heb ik niet zulke fijne berichten gehoord, ik ben daar wat huiverig voor geworden.

Daar is nog geen officieel bericht over teruggekomen.
Ik heb er geen klachten over.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:16

Hoe bedoel je? Officieel bericht?

Kennissen van mij hebben een voeranalyse laten doen toen ze ook het hooi lieten analyseren. Dat was niet zo positief.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:28

Die zijn goed!
Ik was laatst in Breda; Concour Hippique. En daar werden die koeken gratis uitgedeeld.
Het zijn echt aanraders, want het zijn een soort bijvullingen voor het paard dat op land staat Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:49

Aimee schreef:
Was ze voorheen ook te dik dan?
Nogmaals; gevaar voor hoefbevangenheid?

Ze is altijd wel wat dikker geweest ja, maar nog nooit hoefbevangen geweest. De da vond haar wel erg dik, en zij dat het handig was dat ze tijdelijk op het korte ging. Maar voorderest heeft ze het nog nooit gehad ofzo.