Wat werkt ECHT tegen droge/brokkelhoefjes.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebati

Wat werkt ECHT tegen droge/brokkelhoefjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:51

Mijn fjord is laatst bekapt,en de keer ervoor was al meer dan 1 jaar geleden. Er was niks mis met haar hoeven.
De hoefsmid hoefde niet te komen want voor dat ik hem kon bellen braken er al stukjes af,precies mooi in de vorm van haar hoef, nooit geen scheuren of iets.
De hoefsmid schrok ervan toen ik hem belde dat het zo lang geleden was vertelde hij,maar toen hij ze had bekapt (eerder mooi gevijlt ed) zei hij dat er niets mis was met haar voetjes.
Nu is het zon maand geleden dat ze is bekapt, en er is alweer een stukje afgebroken.
Ze staat nu in de zomer dag en nacht buiten,smeer haar voetjes om de dag in met hoefbalsem.

Wie weet een middeltje zodat haar hoefjes niet meer snel afbrokkelen?

marleen_usar

Re: Wat werkt ECHT tegen droge/brokkelhoefjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:52

Ik meng altijd zonnebloem olie met azijn dat werkt super.Je ziet ze gewoon gelijk opknappen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:53

Afspuiten met water.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:54

Textura!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:11

Volgens mijn opa is verlopen olie de oplossing, maar ik heb er nog weinig ervaring mee

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:31

Bij de waterbak water morsen, zodat er daar altijd modder is, water hebben de hoeven nodig en dat kan op die manier prima en helpt ook goed

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:36

niks er op smeeren en zorgen dat er voldoende vocht in de hoeven komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:37

Als ze gewoon netjes recht blijven afbrokkelen dan lijkt het me alleen maar handig! Maarja als de brokkels groter worden dan is het inderdaad niet slecht om iets eraan te doen.
Oliën en vetten moet je niet doen, dat stoot water af, waardoor de hoeven juist nog droger worden.
Beter is inderdaad een klein badje maken, bijvoorbeeld bij de waterbak, zodat ze een aantal keer per dag met de voeten in het water gaan staan. Of als dat niet mogelijk is, dan elke dag 10 minuten in een emmer water zetten.
Verder kun je hoeven ook van binnenuit sterker maken door biotine of kerabol te voeren. Ikzelf voer al een aantal jaren kerabol, en dat is superspul. Het duurt wel een half jaartje voordat je echt verbetering begint te merken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:47

Is de wittelijn stevig of korrelig ? kun je op plaatsen je hoevekrabber er in steken ?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:19

Daar zal ik vanavond eens op letten.
Ook ga ik azijn met zonnebloemolie proberen ipv die balsem.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:21

gewoon veel water, goed vochtig houden
en azijn met zonnebloemolie op een natte hoef smeren

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:24

Ik vind het beste middel : Rain maker te koop bij bijvoorbeeld Arthur,s western store ( ook via internet ) en inderdaad laat het maar lekker nat worden om de drinkbak op het land .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:30

Mijn tinker heeft ook brokkelhoeven. Een plas voor de drinkbak droogt best gauw weer op en vaak blijven ze daar maar dusdanig kort staan, dat het niet veel helpt. Vaak staan ze er ook alleen maar met de voorvoeten in en niet met de achtervoeten.
10 miniuten in een emmer water is ook vrij kort. Volgens mijn hoefsmid moet hij dan minimaal een uur in het water staan, wil het effect hebben.
Ik hoop maar dat er weer wat regen gaat vallen, verder kun je er eigenlijk niet zo veel aan doen.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:33

Ja dat is dus ook wat ik dacht erover Mindim.
Zeker met dit weer droog het rond haar waterbak snel op.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:34

Ik hoorde ooit van iemand dat je zemelen nat moest maken en dan als een bal onder de hoef plakken. Hierdoor zou de hoef het vocht eruit kunnen opnemen en het blijft lang zitten door de plakkerigheid. Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:37

horse_girl schreef:
Ik hoorde ooit van iemand dat je zemelen nat moest maken en dan als een bal onder de hoef plakken. Hierdoor zou de hoef het vocht eruit kunnen opnemen en het blijft lang zitten door de plakkerigheid. Iemand hier ervaring mee?

Volgens mij blijft dat ook niet lang zitten, 1 stap en de boel ligt op de grond.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:43

Van Harry's horse zijn er hoefbevochtigers te koop.
Dit zijn een soort springschoenen maar deze dompel je in een emmer water en daarna doe je ze om de hoef.
Toen mijn paard droge hoeven deed ik deze altijd om in de trailer vanaf wedstrijd of rijvereniging of gewoon een paar uur op stal, daarna smeerde ik de hoeven in met vet om het vocht in de hoef te houden.
Afbeelding

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:46

Mindim schreef:
horse_girl schreef:

Volgens mij blijft dat ook niet lang zitten, 1 stap en de boel ligt op de grond.

Wij hebben op stal (even de naam kwijt, maar je bakt er ook brood mee volgens mij) en dat doen we ook in de hoeven.
Daarna zetten we ze op stal, zodat de kans kleiner is dat het eruit valt.
De volgende ochtend heeft de hoef al het vocht eruit opgenomen en valt het er vanzelf weer uit.
In dit mengsel gaat meestal toch bijna 2 liter water wat de volgende ochtend dus allemaal in de hoeven zit.
Werkt super, de hoefsmid was zeer tevreden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:44

horse_girl schreef:

In plaats van zemelen gebruik ik gewoon klei Lachen
Emmer klei met de weidepaal-boor uit de grond halen, daar een mooi papje van maken, en bij de poort neergooien. Dan lopen de paarden er meerdere keren per dag doorheen. Klei blijft aan de hoeven plakken, totdat alle vocht door de hoeven is opgenomen, dan valt de droge klei weer eraf en kan een nieuwe natte laag klei weer erop vastplakken. Werkt erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:58

Angs16 schreef:
Wij hebben op stal (even de naam kwijt, maar je bakt er ook brood mee volgens mij) en dat doen we ook in de hoeven.
Daarna zetten we ze op stal, zodat de kans kleiner is dat het eruit valt.
De volgende ochtend heeft de hoef al het vocht eruit opgenomen en valt het er vanzelf weer uit.
In dit mengsel gaat meestal toch bijna 2 liter water wat de volgende ochtend dus allemaal in de hoeven zit.
Werkt super, de hoefsmid was zeer tevreden.

Tja dat gaat helaas bij ons niet, ze staan hier 24/7 buiten.

@ Mystic Tinker, we wonen hier op klei in het noorden. Helaas is hier door de extreme droogte geen emmer water meer die daar tegen helpt. De scheuren zitten hier in de grond. Anders is het een goede optie, klei is vochtvasthoudend, geeft het dus wel goed af aan de hoef?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:25

Wij zitten hier ook op kleigrond, de echte limburgse leem. Maar die zit wel een halve meter tot een meter diep. Daarom haal ik die met de grondboor naar boven. Is inderdaad vochtvasthoudend, dus als je een emmer mengt met water, en dat boven op de grond neergooit (eventueel op die plek een plastic zak ingraven zodat het water niet de grond in trekt) dan blijft die klei wel een dag nat. Het blijft héél goed plakken aan de hoef Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:20

Ah dan ga ik dat ook eens proberen, nu komen we met een grondboor er niet in, het is echt kurkdroog, het is net beton. Maar vind het wel een oplossing.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:59

Mij is wijs gemaakt, lijnzaadolie puur op de hoeven smeren.
Mijn paard had het ook, maar die staat nu altijd op iets vochtig. land, natte bak etc, Knapt het ook van op!

Of idd, (wat ik ook deed) hoeven in emmer water zetten / of afspuiten ( droog wel goed de kootholte, moeten geen mok) of gewoon met een emmer en borstel,
Succes!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:04

Je moet geen vet of olie gebruiken!Het sluit de hoef alleen maar af waardoor het helemaal geen vocht meer opneemt!

Het enige wat helpt is dus afspuiten met water,een modderpoel maken en zorgen dat hij 's ochtends vroeg in het natte gras kan lopen , desnoods in de berm aan de weg.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:06

Ik zat eens terug te denken,maar in de winter heeft ze het ook gewoon, en afgelopen jaar was dat land echt wel nat op sommige plekken..