cornage, te horen tijdens klinisch onderzoek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

cornage, te horen tijdens klinisch onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 21:03

hoi

mijn paard is klinisch gekeurd,
het is een jong dier met weinig conditie,
met rijden (mn instr. rijd hem door) heeft hij wat moeite met de ademhaling
luid ademen, nu weet ik niet of dit door de verminderde conditie is of misschien iets ernstigs?
hij is klinisch goedgekeurd, ook na beweging op de volte en daarna ook beluisterd...
kan je dit over het hoofd zien? mij is het ook niet opgevallen met de keuring,
nu thuis wel.. moet ik me zorgen maken?
hij is klinisch helemaal in orde verklaard...

Romy18

Re: cornage, te horen tijdens klinisch onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:10

Is er tijdens de klinische keuring ook gegalopeerd op de zachte volte? En was er toen iets te horen? Is er een endoscopie uitgevoerd?
Wanneer er toen ook al iets te horen was had de dierenarts een endoscopie moeten voorstellen en doen. Verder is een endoscopische onderzoek bij ons een standaart deel van een klinische keuring. Mocht je twijfelen kan je altijd als nog een endoscopisch onderzoek gedaan worden om cornage uit te sluiten.

Groetjes

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 21:12

hij is gelongeerd op het land ja, en heeft toen ook stevig gek gedaan en gegalopeerd... geen endoscopisch onderzoek.
toen met de keuring ook eigelijk niets gehoord..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:21

Dan zal het wel liggen aan een gebrek aan conditie even een maandje aankijken of als je niet vertrouwd endoscopie laten doen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:27

Sorry dat ik even binnenval, maar hoe erg is cornage nu eigenlijk?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 21:29

tja daar weet ik het antwoord ook niet op
maar je gaat er niet vanuit als je paard goedgekeurd is hij dit gaat doen...ineens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:15

Nee, dat snap ik. Ik was ook bezig met een paardje dat cornage zou hebben, alleen in lichte mate, en vroeg me af hoe erg dat zou zijn, wordt niet veel wijzer van googelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:19

Lijkt mij dat het in een klinisch onderzoek wel naar voren zou moeten komen. Ik weet eignelijk niet of het heel ernstig is met rijden, maar ze kunnen wel geopereerd worden, dacht ik.

@romy: waarom zou je een endoscopie moeten doen...Het ligt toch aan de stembanden, en die liggen bij lange na niet daar in de buurt toch Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 06-07-08 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:20

Klinkt toch gewoon als slechte conditie, waarschijnlijk icm een lichte verkoudheid. De meeste jonge paarden die ineens in training komen, die worden lichtjes verkouden of ziekjes. En daar hoort ook dat zware ademen soms bij.

Wil je het zekere voor het onzekere, dan zul je toch een endo moeten laten doen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:36

Cornage opzich is niet ernstig, voor een vluchter of een draver wel het verminderd de ademhaling wel iets maar een dressuurpaard of springpaard ondervind hier geen last van. Cornage is inderdaad te opereren maar deze operatie geeft geen 100% resultaat plus heb je het operatie risico voor iets wat eigenlijk geen kwaad kan. De stembanden liggen bij het strottehoofd en daar kan je met de endoscopie heel makkelijk komen vervolgens kan je dan zien of de stemband al dan niet verlamd is en dus al dan niet cornage veroorzaakt.

Groetjes

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:00

Maar endoscopie gaat toch door de achterkant, zeg maar zn kont Bloos Gastroscopie gaat door de voorkant, naar de maag. (gaster = maag)
Tenminste, dat is bij mensen zo Ja

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:10

Het klinkt alsof je paard idd een verminderde conditie heeft.. Cornage hoort een DA toch wel vrij snel (is goed te onderscheiden van slechte conditie) en anders idd even na laten kijken als je het niet vertrouwt, heb ik bij de mijne ook gedaan die overduidelijk cornage heeft.
Is met camera naar binnen gegaan en gekeken naar zijn stembanden,..

Kashmir heeft het behoorlijk.. je hoort het zelfs in stap.
Volgens de DA is dit geen belemmering voor het trainen en zou hij als hij zou kunnen zelfs Z kunnen lopen.
Ze hebben er geen last van, vaak is het meer dat mensen er last van hebben dat hun paard zo "hijgt"..

Operatie wordt niet meer gedaan alleen in zeer ernstige gevallen..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:18

verootjoo schreef:
Maar endoscopie gaat toch door de achterkant, zeg maar zn kont Bloos Gastroscopie gaat door de voorkant, naar de maag. (gaster = maag)
Tenminste, dat is bij mensen zo Ja

Endoscopie is het naar binnen kijken.
Bij mensen is het bijv. een coloscopie, het bekijken van de de dikke darm.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:57

Ik vraag er altijd om bij een keuring, want ik weet dat het niet standaard wordt bekeken. Zou het nog even aankijken an anders kan je er altijd nog naar laten kijken. Alleen als je het paard wilt terug brengen moet je het wel gelijk laten doen, of vragen aan de arts of hij het wel of niet heeft gedaan.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:33

Endoscopie is mbv een endoscoop (een lang dun beweegbaar slangetje dat een camera en een lampje bevat) in een smalle nauwe ruimte kijken. Dit kan op verschillende plekken bijv. in je luchtpijp, je slokdarm, je maag, je dikke darm, maar bijv. ook via een openingetje in je buikwand in je buikholte (waar je buikorganen zich bevinden).

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:18

Het zit niet echt mee met je nieuwe aanwinst he?
Ik hoop dat het allemaal snel goed komt!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:36

he mensen
helaas is het allemaal niet zo lekker verlopen.
we hadden vandaag een afspraak in de kliniek...
maar webster wilde niet geladen worden.
wat was hij dwars.. eerst met voer geprobeerd, toen met een hand achter de kont, met longeerlijnen, halstertouw om buis...
met voer, lieve woordjes, verheffende stem... niks hielp, op den duur werd hij gewoon eng, en mepte alles kort en klein, stootte zijn hoofd... enz... dus ik bellen met de kliniek, hij wilde niet langskomen om alsnog de tanden te doen, ik onverhoopt andere dierenarts gebeld, en die wilde gelukkig de tanden komen doen, was een hele klus, na 3 verdovingen eindelijk de wolfstandjes er uit, hij bleef maar met zijn hoofd schudden, uiteindelijk waren ze er uit, en zijn de haken ook gevijld,
deze dierenarts zei dat ik eerst maar eens aan de gang moest gaan en dat hij dan missch minder moeilijk ademt (zij heeft niet geluisterd) maar ik maak me nog steeds zorgen, hij wil niet geladen worden(hoe ooit wel weer??) en het onderzoek kan niemand thuis doen...zucht zit echt even met de handen in het haar..

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:52

Ik duim voor je! (zie post in andere topic).
Wou dat k kon helpen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:59

Je zegt dat het paard op het land is gelongeerd, maar niet op een zachte (zware) volte???
Sorry, maar dan klopt er dus niets van die keuring. Die zware volte is juist belangrijk omdat aandoeningen als cornage en evt hartproblemen dan sneller aan het licht komen.

Wbt die trailer, heel veel oefenen, iedere dag in het begin. Desnoods enkel en alleen voeren op de trailer. Uiteindelijk rent ie de trailer uit zichzelf op!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 17:14

zou dat echt werken?
heb er een hard hoofd in hoor..
en wil eigelijk dat checken snel laten doen..
maarja dat gaat nu niet..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:48

je kunt toch je paard en roesje geven en dan op de trailer zetten?
Kan ie in elk geval onderzocht worden, en kun je daarna rustig met de trailer aan de gang Ja
En het werkt alleen als je er zelf vertrouwen in hebt, én ervoor wilt gaan Ja Anders kun je beter iemand anders je paard trailer laad opvoeding laten geven Ja

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:50

Hoi roelinda,

Ik zou als je er beschikking over hebt de trailer in het land zetten en daar voer in doen. Weglopen en zelf uit laten zoeken, wel in de gaten houden vanaf een afstandje. Dus een spoortje maken over de laadklep naar binnen toe. Misschien een idee om die kleine van jou erbij te zetten zodat ze elkaar meenemen naar binnen toe???

Verder zou je eens kunnen kijken hoelang hij ong gelopen heeft tijdens de keuring en hoeveel rust ertussen door, en hoeveel je hem nu aan het werk zet met de rustpauzes... Het werken is natuurlijk erg inspannend en nieuw, misschien kun je daaruit opmerken of het echt de conditie is... Ik heb ooit een paard willen kopen die op cornage is afgekeurd, dat was alleen te horen toen hij galoppeerde in een zware bodem aan de longe.

Heel veel succes ermee! Als je het aan mij vraagt denk ik dat het een conditieprobleem is en zou ik iets rustiger aan doen met hem door bv iets meer te stappen tussendoor... Goed blijven luisteren en kijken naar zijn lichamelijke uitdrukkingen zoals ogen, vacht, oren en dat hij niet afvalt ofzo.

Succes ermee!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:58

Romy18 schreef:
Cornage opzich is niet ernstig, voor een vluchter of een draver wel het verminderd de ademhaling wel iets maar een dressuurpaard of springpaard ondervind hier geen last van. Cornage is inderdaad te opereren maar deze operatie geeft geen 100% resultaat plus heb je het operatie risico voor iets wat eigenlijk geen kwaad kan. De stembanden liggen bij het strottehoofd en daar kan je met de endoscopie heel makkelijk komen vervolgens kan je dan zien of de stemband al dan niet verlamd is en dus al dan niet cornage veroorzaakt.

Groetjes

Is dat een endoscopie? Dat is toch `van achteren`. Bedoel je geen laryngoscopie?

Ik ben het niet helemaal met je eens dat een dressuurpaard geen last heeft van een cornage . Mijn paard (ex renpaard) heeft ook een cornage gehad en is daaraan geopereerd, dat is niet helemaal 100% gelukt, 1 stemband hangt nog steeds niet goed. Bij hem merk ik heel duidelijk dat hij moeite heeft met hoog opgericht lopen, je hoort dan die stemband continu raspen. Vooral bij benauwd weer heeft hij daar snel last van. Blijkbaar kan hij die houding moeilijk aan, hij krijgt dan gewoon moeilijk lucht. Ik kan me voorstellen dat het iets met de operatie te maken heeft, maar aan het geluid te horen is het toch meer de stemband zelf waar hij last van heeft.

Bovendien als je hoog dressuur zou willen lopen, met veel opgericht lopen en behoorlijk conditievergende oefeningen, dan heeft je paard nu eenmaal veel zuurstof nodig, dus is een cornage sowieso een nadeel.

Misschien dat een lichte cornage dan niet uit zou maken hoor, maar als hij goed hangt te rammelen die stemband lijkt het me toch niet handig.