Abces?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maddox__

Abces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:21

Hallo allemaal,
Mijn jaarling hengst heeft een bult net boven zen linker voorbeen,
dit is sinds vrijdag de 27e, een week geleden dus , we hebben toen ook meteen de dierenarts erbij gehad en die zei dat het een abces zou moeten zijn, en dat het binnen een week zou openspringen, of kleiner zou worden.
En dat ik anders weer binnen een week moest bellen en hen het zouden openprikken.. nou hebben wij dus eigenlijk gedacht nou we kijken het tot maandag aan, omdat het er nog hetzelfde uit zag, het was wel warm maar niet zo warm als dat een abces zou moeten zijn.. en ook niet heel hard ofzo.

Zal tussen door ook even een foto plaatsen dan weten jullie waar het over gaat.
Afbeelding

Hij is verder heel vrolijk geen koorts of geen sloomheid, hij rent nog vrolijk door de bak enzo, en is gewoon gezond..
Nou hebben wij dus vandaag zelf geprobeert om het opente prikken dat het zou kunnen gaan knappen (anders had de dierenarts dat ook gedaan dus) maar er knapte niks, er kwam geen vocht of pus uit alleen puur een klein beetje bloed meer niet..
Nou vraag ik me dus af of dit wel echt een abces is want ik zou het verder echt niet weten..
Misschien weten jullie iets of hebben jullie dit mee gemaakt dan hoor ik het heel graag!
Oja je kan er wel in knijpen alleen als je dat te hard doet wilt ie je bijten. Dan doet het wel pijn

Alvast bedankt!
p.s we bellen maandag wel de dierenarts weer..

Romy18

Re: Abces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:44

Het zou goed kunnen zijn dat het om een hematoom gaat ipv een abses als je een beetje pech hebt krijg je zometeen een hematoom met een abces omdat je er zelf in hebt zitten prusten. Klein verschil tussen jou en een dierenarts is dat een dierenarts bij dit soort dingen steriel werkt. NOOIT meer doen dus!
Een hematoom is een hele grote blauwe plek met daarin bloed, dit kunnen ze krijgen wanneer ze een klap van ene ander paard krijgen of zich hard stoten ze krijgen een grote kneuzing waarbij een bloedvaatje knapt dat bloed hoopt zich op maar trekt vanzelf weer weg (duurt wel een maandje) maar is niet ernstig, de meeste paarden hebben er geen last van. Een abses is een ontsteking en een ontsteking gaat gepaard met warmte, als de plek niet warm is en het paard heeft geen koorts is de kans dat het een abses is vrij klein. Daarnaast vind ik het raar dat je dierenarts geen anti-biotica heeft gekregen wanneer je dierenarts een abses vermoed...

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:54

Dankjewel voor de informatie, alleen de dierenarts zei zelf tegen ons van je kan het anders ook open prikken , maar omdat ik zei dat ik het niet durfde zei ze dat hun het anders ook wel wouden doen .. Maar omdat het paard er geen last van had heeft ze geen anti-biotica gegeven , vandaar.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:57

Gezien de zwelling had het paard als het een abces is er wel ziekjes van moeten zijn en had na een week of de zwelling wegg geweest of het pus duidelijk zichtbaar geweest. Gezien de plek denk ik ook een aan trap of een harde botsing tegen het hek.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 22:19

daniella74 schreef:
Gezien de zwelling had het paard als het een abces is er wel ziekjes van moeten zijn en had na een week of de zwelling wegg geweest of het pus duidelijk zichtbaar geweest. Gezien de plek denk ik ook een aan trap of een harde botsing tegen het hek.

Ja dit is mij ook verteld door verschillende mensen.. En daarom snap ik het eigenlijk niet, en hij had onderdaan de bult wel een sneetje maar dat korstje is los gaan zitten en eraf gegaan, alleen toen voelde je het sneetje ook gelijk niet meer..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:16

Bij een abces hoeft een paard niet altijd ziek te zijn of koorts te hebben.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:57

kelly Haha! is die bult nog steeds niet weg bij maddox.. ik zei tog je moet die andere DA laten komen want die DA van stal die is echt slecht.. zal der verder geen namen bij zetten vind ik ook zo aso.. maar je weet wel over welke ik het heb tog. ik had eerst ook die DA van stal heb er zelf slechte ervaringen mee en heb heel veel slechte dingen over hem gehood. laat me anders ff weten als je het tel nummer van mijn DA wil hebben dan geef ik je die ff Knipoog ben erg tevreden over deze DA