Klophengst, testosteron test, hcg, mislukte castratie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valencia79

Klophengst, testosteron test, hcg, mislukte castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:21

Dag allemaal, hier het verhaal van een paard van mijn vriendin.
Misschien zijn er mensen die weten wat er nu moet gebeuren.
Het gaat om een ruin van 4 jaar die in het weiland erg dominant is. Merries dekken en o wee als een andere ruin zijn vriendinnen probeert af te pakken, dan wordt het knokken.
Als er nieuwe paarden in de kudde komen is hij wekenlang van van de kook en probeert zich los te rukken en naar de wei te gaan. Hij kan niet alleen naar buiten, is dan erg wild en wil de hele tijd terug etc. Hij wil dus de kudde beschermen en kan er geen afstand van nemen.
Ook ruikt hij aan poep en pies en gaat daar dan overheen plassen. Bijten en schoppen naar mensen doet hij niet. In de omgang is hij met nieuwe situaties wel bang en dominant. In de algehele omgang is hij dus wisselvallig, maar het kan ook een enorme lieverd zijn. Hij houdt van aandacht en knuffelen etc. Met rijden is hij wel te hanteren in de bak, maar soms erg dominant.

Nu is er getest op testosteron. Wat bleek: hij had een waarde van 80, die na hcg erbij verhoogde naar 240. Microgram of milligram: geen idee. De dierenarts had dit op de voicemail ingesproken en is er pas maandag weer. Hij zei dat het zeer waarschijnlijk was dat er nog een testikel of testikel weefsel aanwezig was. De testikel was na een eerdere 'voeltest' niet te voelen.
Hij lijkt een klophengst te zijn, maar waar is de bal dan?

Onze vragen zijn:
1. Kan iemand wat zeggen over deze testosteronwaardes/gehaltes in de zin van: is dit hoog of laag?
2. Kan het ook zijn dat wel beide ballen weg zijn maar er nog een zaadleider zit? Of kan de bal zo goed verborgen zitten dat hij niet te voelen is?
3. Weet iemand wat het kost om dit te opereren en hoe groot de kans op complicaties is?
4. Zal zijn gedrag na de operatie veranderen, of zal hij hetzelfde blijven?
5. Kunnen de kosten op de castrateur of casterende dierenarts verhaalt worden, of kan de verkoper dit doen? Hoe zit het juridisch met de verantwoordelijkheid voor de kosten?
6. Hoe moet je dit aanpakken: moet je eerst de verkoper of castrateur op de hoogte brengen en daarna overleggen of hij hier geopereerd moet worden? Misschien zegt de castrateur/dierenarts wel: breng hem maar terug dan doen wij het wel! Maar daar heeft ze niet veel vertrouwen meer in natuurlijk!
Mijn vriendin is ook bang dat de verkoper zal zeggen: breng hem maar terug, dan krijg je je geld terug. Dat wil ze liever niet, want ze houdt veel van het paard. Maar ze zit ook niet te wachten op hoge kosten, als die kunnen worden vergoed wil ze hem liever laten opereren.

Dus: hebben mensen dit meegemaakt en hoe liep dit af? Het paard komt bij een fokker vandaan, welke heeft gezegd dat bij verborgen gebreken het paard terug mocht komen.
Ze heeft hem nu 5 maanden. Ons idee is: kan de castrateur/dierenarts eventueel zijn aansprakelijkheids verzekering inschakelen om de kosten aan haar te vergoeden.
Wat nu?
Alvast bedankt voor alle reacties. Sommige medische vragen kunnen ook maandag door de dierenarts worden beantwoord, maar we zijn gewoon benieuwd of misschien mensen hier antwoorden op weten of ervaring mee hebben gehad.
Er is over het juridische gedeelte wel wat te vinden op www.agro.nl en dan op tuchtcollege/jurisprudentie over dierenartsen, maar dan gaat het er alleen over of de dierenarts verwijtbaar was.

Fenrir

Re: Klophengst, testosteron test, hcg, mislukte castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:29

Wat er bij ons gebeurt is na de castratie van Gijs (zie mijn profiel) is dat er bij de castratie iets fout is gegaan waardoor hij eigenlijk nog hengst is. Net als een klophengst dus, alleen heeft hij geen ballen meer. Toch heeft hij nog het hoge testosteron en alle hengstenmanieren.
Volgens de DA kwam dit nauwelijks voor, maar misschien is dit ook het geval met jouw paard.

Voor de rest weet ik het ook niet.

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:46

Daar denkt ze inderdaad aan. Hebben jullie nog contact op genomen met degene die de castratie heeft uitgevoerd?
En wat zijn jullie van plan met Gijs?
(je kan wel mooi schilderen trouwens, alleen wel een beetje eng!)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:52

Met Gijs zijn we niks van plan verder, hij blijft hier zo lekker staan. Lachen Eigenlijk is het zelfs nog wel fijn voor hem, hij is gewoon lekker hengst maar bevrucht niks.
En de DA die de castratie heeft uitgevoerd die hebben we nog steeds, maar wij hoeven hem verder niet te verandern (ik zou niet eens weten of dat wel zo makkeljk zou kunnen). Hij staat bij een andere ruin (Jason) en bij een ponymerrie (Zaza). Nu is Zaza nooit hengstig dus daar springt hij niet op (hij denkt wel drie keer na voor hij dat zou doen). Vroeger sprong hij om de drie weken op zijn moeder Keji en dekte haar ook. Maar nu staat Keji i.v.m blessures aan de achterbenen apart met een stroomdraadje ertussen. Dat gaat prima. Lachen
Op de keuring tussen de andere merries was hij zich wel aan het uitsloven qua steigeren en machogedrag, maar hoe vaak ziet hij nou een andere merrie? Eigenlijk nooit. Dus we laten het lekker zo. Lachen
(Overigens vonden de keurmeesters het erg jammer dat hij geen hengst meer was, hij werd eerste. Had een leuke dekhengst kunnen zijn, maar ach).

[offtopic: dankjewel. Haha! Haha, "eng" noem ik het zelf niet, ik maak ook opdrachten en die zijn niet "eng" hoor. Knipoog ]

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:21

2 zaken spelen mee: het paard is als ruin verkocht terwijl hij eigenlijk dus nog hengst is, daarmee voldoet hij niet aan de verwachtingen en kan de koop worden teruggedraaid.
Daarnaast heeft een veearts bij een castratie een zogenaamde resultaatsverplichting, i.p.v. een inspanningsverplichting. Kort gezegd: als je paard koliek heeft is de veearts niet aansprakelijk als ie 'm niet meer kan redden, maar hij moet wel z'n best doen. Bij een castratie is de veearts verplicht om een ruin af te leveren, niet om 'alleen z'n best te doen' om 'm te castreren. Dus uiteindelijk zal de dierenarts die het dier heeft gecastreerd kosteloos het restantje van de bal moeten weghalen, zodat het paard een echte ruin wordt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:10

Wij hebben een als ruin gekochte klophengst gehad. Uit bloedonderzoek bleek dus idd dat ie klophengst was. Hebben hem laten testen wegens aanhoudend hengstengedrag. Is nadien netjes bij de handelaar geruild voor een ander paard. Dit is een verborgen gebrek waarvan geacht wordt dat een handelaar, wegens de ervaring etc, in moet kunnen schatten dat er iets niet klopt, leuk woordgrapje Knipoog Vandaar dat ie dus wel mee moest werken, wat overigens verder ook vrij probleemloos verliep. De veearts is idd 'verplciht' om een castratie correct uit te voeren, dus als ie bijv. constateert tijdens de ingreep dat er maar 1 bal is, dient ie op zoek te gaan naar de andere (kan in de lies zitten) met deze ook verwijderd worden. Ook eventueel achtergebleven weefsel moet alsnog weg gehaald worden door de betreffende veearts.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:35

Valencia79 schreef:
Dag allemaal, hier het verhaal van een paard van mijn vriendin.
Misschien zijn er mensen die weten wat er nu moet gebeuren.
Het gaat om een ruin van 4 jaar die in het weiland erg dominant is. Merries dekken en o wee als een andere ruin zijn vriendinnen probeert af te pakken, dan wordt het knokken.
Als er nieuwe paarden in de kudde komen is hij wekenlang van van de kook en probeert zich los te rukken en naar de wei te gaan. Hij kan niet alleen naar buiten, is dan erg wild en wil de hele tijd terug etc. Hij wil dus de kudde beschermen en kan er geen afstand van nemen.
Ook ruikt hij aan poep en pies en gaat daar dan overheen plassen. Bijten en schoppen naar mensen doet hij niet. In de omgang is hij met nieuwe situaties wel bang en dominant. In de algehele omgang is hij dus wisselvallig, maar het kan ook een enorme lieverd zijn. Hij houdt van aandacht en knuffelen etc. Met rijden is hij wel te hanteren in de bak, maar soms erg dominant.

Nu is er getest op testosteron. Wat bleek: hij had een waarde van 80, die na hcg erbij verhoogde naar 240. Microgram of milligram: geen idee. De dierenarts had dit op de voicemail ingesproken en is er pas maandag weer. Hij zei dat het zeer waarschijnlijk was dat er nog een testikel of testikel weefsel aanwezig was. De testikel was na een eerdere 'voeltest' niet te voelen.
Hij lijkt een klophengst te zijn, maar waar is de bal dan?

Onze vragen zijn:
1. Kan iemand wat zeggen over deze testosteronwaardes/gehaltes in de zin van: is dit hoog of laag?
De testosteron gehaltes zijn hoor en verhogen bij het geven van hcg dit wil zeggen dat het paard nog testosteron aanmaakt, dit wordt aangemaakt door de testikel dus er zit(ten) nog 1 of 2 testikels.

2. Kan het ook zijn dat wel beide ballen weg zijn maar er nog een zaadleider zit? Of kan de bal zo goed verborgen zitten dat hij niet te voelen is?
Nee dat kan niet de zaadleider poduceert geen testosteron, de testikels van een hengst zitten bij de geboorte helemaal bovenin de buiten ze zitten vast aan een soort van pees aan zowel boven in als onder in, naar mate het dier ouder wordt zakken de testikels naar beneden, onderweg kan het gebeuren dat de reis niet goed gaat omdat de pees die bovenaan vast zit niet lang genoeg wordt (abdominaal) of omdat het lieskanaal te klein is en de testikel er niet door heen kan. Waar de testikel(s) zich bevind kan men voor de operatie niet zeggen.

3. Weet iemand wat het kost om dit te opereren en hoe groot de kans op complicaties is?
Precies kostenplaatje kan ik je niet geven, daar wij dit soort operatie's niet uitvoeren. Kans op complicatie's is vrij klein, operatie van een klophengst is het zelfde als een gesloten castratie. Het is en blijft een operatie dus je hebt narcose risico er kunnen problemen zijn tijdens het wakker worden en een bloeding kan ook wel eens gebeuren. percentages kan ik je niet geven.

4. Zal zijn gedrag na de operatie veranderen, of zal hij hetzelfde blijven?
De kans dat zijn gedrag veranderd is vrij groot, hij is nog niet zo heel oud en zijn testosteron productie gaat stoppen. Het belangrijkste is dat hij nu nog steeds (al is het verminderd) wel vruchtbaar is, hengstige merrie's zou ik dus maar uit zijn buurt houden.

5. Kunnen de kosten op de castrateur of casterende dierenarts verhaalt worden, of kan de verkoper dit doen? Hoe zit het juridisch met de verantwoordelijkheid voor de kosten?
Je kan proberen om te kosten te verhalen, mits het dier ooit gecastreerd is en je dat zwart op wit hebt kan je terrecht bij de da of castreur terrecht anders kan je naar de verkoper stappen.

6. Hoe moet je dit aanpakken: moet je eerst de verkoper of castrateur op de hoogte brengen en daarna overleggen of hij hier geopereerd moet worden? Misschien zegt de castrateur/dierenarts wel: breng hem maar terug dan doen wij het wel! Maar daar heeft ze niet veel vertrouwen meer in natuurlijk!
Zeker eerst de verkoper op de hoogte stellen en de dierenarts/castreur wie niet waagt wie niet wint, wat betreft vertrouwen eis gewoon dat je bij de operatie aanwezig bent.

Mijn vriendin is ook bang dat de verkoper zal zeggen: breng hem maar terug, dan krijg je je geld terug. Dat wil ze liever niet, want ze houdt veel van het paard. Maar ze zit ook niet te wachten op hoge kosten, als die kunnen worden vergoed wil ze hem liever laten opereren.

Dus: hebben mensen dit meegemaakt en hoe liep dit af? Het paard komt bij een fokker vandaan, welke heeft gezegd dat bij verborgen gebreken het paard terug mocht komen.
Ze heeft hem nu 5 maanden. Ons idee is: kan de castrateur/dierenarts eventueel zijn aansprakelijkheids verzekering inschakelen om de kosten aan haar te vergoeden.
Wat nu?
Alvast bedankt voor alle reacties. Sommige medische vragen kunnen ook maandag door de dierenarts worden beantwoord, maar we zijn gewoon benieuwd of misschien mensen hier antwoorden op weten of ervaring mee hebben gehad.
Er is over het juridische gedeelte wel wat te vinden op http://www.agro.nl en dan op tuchtcollege/jurisprudentie over dierenartsen, maar dan gaat het er alleen over of de dierenarts verwijtbaar was.

Hoop je zo voldoende geholpen te hebben met je vragen, heb zelf geen ervaring met zo'n probleem ik kan dus verder alleen mijn idee en feiten geven. Verder zonder dat er zwart op wit staan dat het paard gecastreerd is en door welke da kan je daar niets gaan doen en moet je hopen dat je een corecte verkoper hebt getroffen. Al twijfel ik daar tenzeerste aan als hij het paard als ruin verkoopt...

Veel succes verder

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:57

Kostenplaatje van een hersteloperatie varieert van 800,00 tot 1200,00. Beetje afhankelijk van de kliniek en hoe lang het paard onder narcose moet. M.i. is de narcose het grootste risico.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 01:57

Ik vermoed dat je goedkoper uit komt, als je het onverhoopt zelf moet betalen. De kosten zouden dan die van een laparoscopische castratie zijn, rond de 500 euro in die klinieken die dat uitvoeren. Maar hopelijk komt het zo ver niet.

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:28

Bedankt voor de reacties allemaal.
Inmiddels is er nader onderzoek gedaan. Er zit nog een volledige bal in de lies, middels een echo en voelen gevonden.
De dierenarts heeft vrijwel zeker alleen de bijbal verwijderd, want die is er niet meer. Blijkbaar is het mogelijk dat alleen de bijbal afdaalt en de echte testikel blijft zitten. De dierenarts dient altijd te kijken: heb ik wel een bijbal EN een testikel? (normaal zitten deze aan elkaar vast, geloof ik, of in ieder geval bij elkaar in de buurt)
En altijd te controleren of het niet heel toevallig alleen 1 van de 2 is.
Dus of de dierenarts verantwoordelijk is, is duidelijk.
Wat niet duidelijk is de rol van de verkoper. De stelt: ruil het paard maar om. Kan dat zomaar? Het is toch geen wasmachine?
Bij welke verborgen gebreken ' moet' je je paard omruilen, en wanneer is de verkoper verplicht hetzelfde paard alsnog af te leveren zonder het gebrek ( als dat mogelijk is, en dat is zo in dit geval!)
En, wie moet dan de vervoerskosten voor het paard betalen, als er geen eigen trailer is, de verantwoordelijke dierenarts woont er ver vandaan (mocht deze zeggen: ik ' repareer' hem kosteloos?)
We zijn inmiddels zover: de koper heeft inderdaad niets te maken met de dierenarts die gecastreerd heeft. Maar wel met de verkoper. En die zegt dus: ruil het paard maar om.
Bij verborgen gebreken kan de koop worden teruggedraaid, maar moet dat ook en kan het niet anders worden opgelost.
Vriendin is erg boos en verdrietig. Het lijkt allemaal heel makkelijk en duidelijk, maar recht hebben is dus niet hetzelfde als recht krijgen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:42

Wat ik toen begrepen heb van de paardenadvocaat is dat als de verkoper met een goed voorstel komt, zoals bijv. ruilen voor een ander paard (gelijkwaardig vwb prijs zeg maar), je dit zou moeten accepteren. Als de betreffende DA zijn werk niet goed heeft gedaan (in geval van castratie is hij dat wel verplicht), zou de verkoper voor zover ik weet, de 'geleden schade' weer op die DA kunnen verhalen.

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:22

Update:
Goed nieuws! De verkoper is bij nader inzien toch accoord gegaan om de operatie te vergoeden en de schade op de dierenarts te verhalen.
Allemaal bedankt voor de informatie.
We hebben nog 1 vraag: weet iemand of crytorchie/cryptorche hengsten vaker voorkomen bij een bepaald ras?

Het is in dit geval een haflinger, en we hebben nog van iemand gehoord die dit ook met haar haflinger had.
En is dit erfelijk?

Verder een advies aan iedereen die een paard gaat kopen: vraag bij de aankoopkeuring of de dierenarts even wil voelen in de lies, want bij Pappadum (zo heet het paard, kan er ook niets aan doen) is hij bij nader inzien toch voelbaar. Zo kan je een hoop ellende voorkomen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:58

Weet niet of je er aan gedacht hebt, of dat het misschien al gebeurt is, maar als ik jou was zou ik die toezegging (van de verkoper) wel schriftelijk laten bevestigen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:09

aslo schreef:
Weet niet of je er aan gedacht hebt, of dat het misschien al gebeurt is, maar als ik jou was zou ik die toezegging (van de verkoper) wel schriftelijk laten bevestigen.

Dat zou ik idd ook zeker doen! Je weet maar nooit..
Ik moet wel zeggen dat het een fijne verkopende partij is!
Ik hoop zelfs dat de verkopende partij het geregeld krijgt bij de desbetreffende castrateur die de castratie uitgevoerd zou hebben..

Goed nieuws zeg!