Ik heb een trekpaard ruin van inmiddels vandaag 7 jaar.
Wij hebben hem nu een week of 8.
Toen wij hem kochten was hij wat mager en had hij een groene snot neus.
Toch besloten wij om dit diertje te kopen en hem te helpen weer te genezen van zijn ''verkoudheid''.
Toen hij 2 dagen bij ons op stal stond begon zijn neus nog harder te lopen (uit zijn linker neusgat de rechter is schoon), er droop echt met bakjes te gelijk groen gele snot uit met wat helder bloed er door heen. Ook had hij hoge koorts ( 40,9). En had hij een erg snelle harslag en ademhaling.
De dierenarts is gelijk gekomen en we hebben hem eens grondig bekeken. Het viel ons ook op dat hij niet goed kon eten. (knauwen)
Al het hooi wat hij in zijn mond nam knauwde hij goed op maar liet het na een tijdje helemaal vermalen terug uit zijn mond vallen. Dit deed hij door zijn mond te openen en te schudden.
De veearts gaf hem eerst pijnstillers en antibiotica enz. Je zag hem na 1 kwartiertje al opknappen. De koorts was tegen de avond weg en kwam ook gelukkig niet terug.
De dag er na zouden we naar de kliniek gaan om zijn tanden en neus en hoofd holtes te bekijken ( ze dachten aan een cinicus of zo iets of een goed rotte kies of zo.) Na vele rontgen foto's was nog steeds niet duidelijk waar hij last van had.
Alle holtes waren schoon en zijn tanden waren op zich niet rot en niet slecht. Er zat wel veel voedselresten tussen zijn tanden. Dit hebben ze verwijderd en ze hebben wat geveild aan zijn tanden.
Toen moest ik 2 weken antibiotica geven tegen zijn snot neus. Na 5 weken antibiotica (omdat het snot nog steeds niet weg was) zei de veearts dat ik nog maar 1 week door moest gaan. Ook na die laatste week bleef er na een stukje wandelen snot uit komen.
De veearts zei dat 7 weken antibiotica te veel zou worden en zei dat ik het maar even moest laten zijn. Dit omdat hij toch netjes op gewicht gekomen was en er geen last van bleek te hebben.
Nu 2 weken later. Zit er weer snot in zijn linker neusgat en wil hij bijna zijn eten niet meer opeten. Het kleine beetje wat hij eet is niet genoeg om in conditie te blijven ( hij verricht geen arbeit tot nu toe). Ook is hij al 2 keer ontwormd.
Ze zien niets aan zijn tanden of holtes toch kan hij niet goed eten!!
hij heeft aan de linkerkant een snotneus, en toch kunnen ze niet vinden waar het snot vandaan moet komen.
Hij blijft mager terwijl hij op 1 dag toch 1 pak hooi op het gemakje zit op te knabbelen. ( hij probeerd wel en krijgt ook wel wat binnen).
Hij krijgt nu ongeveer 4 scheppen opgeweekte pulp en 3 scheppen zemelen en 1 kilo bix. en nog komt hij niet aan! (moet hij nog meer eten ????
)Hij krijgt onbeperkt goed hooi als het op is krijgt hij nieuwe. (kuilgras krijgt hij niet naar binnen dit maald hij wel maar opend dat weer zijn mond en er komt zeg maar een hele worst met kuilgras uit zijn mond.)
Op de wei staat hij ongeveer 4 uur per dag (dit omdat het land gewoon al kaal is
maar vanaf volgend jaar hebben we gelukkig meer wei!!!)Wie kan mij helpen????
)