wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yoda

wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:39

Hoi.

Ik heb een trekpaard ruin van inmiddels vandaag 7 jaar.
Wij hebben hem nu een week of 8.
Toen wij hem kochten was hij wat mager en had hij een groene snot neus.

Toch besloten wij om dit diertje te kopen en hem te helpen weer te genezen van zijn ''verkoudheid''.
Toen hij 2 dagen bij ons op stal stond begon zijn neus nog harder te lopen (uit zijn linker neusgat de rechter is schoon), er droop echt met bakjes te gelijk groen gele snot uit met wat helder bloed er door heen. Ook had hij hoge koorts ( 40,9). En had hij een erg snelle harslag en ademhaling.

De dierenarts is gelijk gekomen en we hebben hem eens grondig bekeken. Het viel ons ook op dat hij niet goed kon eten. (knauwen)
Al het hooi wat hij in zijn mond nam knauwde hij goed op maar liet het na een tijdje helemaal vermalen terug uit zijn mond vallen. Dit deed hij door zijn mond te openen en te schudden.

De veearts gaf hem eerst pijnstillers en antibiotica enz. Je zag hem na 1 kwartiertje al opknappen. De koorts was tegen de avond weg en kwam ook gelukkig niet terug.
De dag er na zouden we naar de kliniek gaan om zijn tanden en neus en hoofd holtes te bekijken ( ze dachten aan een cinicus of zo iets of een goed rotte kies of zo.) Na vele rontgen foto's was nog steeds niet duidelijk waar hij last van had.

Alle holtes waren schoon en zijn tanden waren op zich niet rot en niet slecht. Er zat wel veel voedselresten tussen zijn tanden. Dit hebben ze verwijderd en ze hebben wat geveild aan zijn tanden.

Toen moest ik 2 weken antibiotica geven tegen zijn snot neus. Na 5 weken antibiotica (omdat het snot nog steeds niet weg was) zei de veearts dat ik nog maar 1 week door moest gaan. Ook na die laatste week bleef er na een stukje wandelen snot uit komen.
De veearts zei dat 7 weken antibiotica te veel zou worden en zei dat ik het maar even moest laten zijn. Dit omdat hij toch netjes op gewicht gekomen was en er geen last van bleek te hebben.

Nu 2 weken later. Zit er weer snot in zijn linker neusgat en wil hij bijna zijn eten niet meer opeten. Het kleine beetje wat hij eet is niet genoeg om in conditie te blijven ( hij verricht geen arbeit tot nu toe). Ook is hij al 2 keer ontwormd.

Ze zien niets aan zijn tanden of holtes toch kan hij niet goed eten!!
hij heeft aan de linkerkant een snotneus, en toch kunnen ze niet vinden waar het snot vandaan moet komen.
Hij blijft mager terwijl hij op 1 dag toch 1 pak hooi op het gemakje zit op te knabbelen. ( hij probeerd wel en krijgt ook wel wat binnen).
Hij krijgt nu ongeveer 4 scheppen opgeweekte pulp en 3 scheppen zemelen en 1 kilo bix. en nog komt hij niet aan! (moet hij nog meer eten ???? Lips are sealed )
Hij krijgt onbeperkt goed hooi als het op is krijgt hij nieuwe. (kuilgras krijgt hij niet naar binnen dit maald hij wel maar opend dat weer zijn mond en er komt zeg maar een hele worst met kuilgras uit zijn mond.)
Op de wei staat hij ongeveer 4 uur per dag (dit omdat het land gewoon al kaal is Verdrietig maar vanaf volgend jaar hebben we gelukkig meer wei!!!)

Wie kan mij helpen????

Lien2

Re: wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:34

Het klinkt toch als een holte onsteking of een ontstoken wortel. Zijn weerstand zal ook momenteel niet al te best. Misschien (iom je DA) een vitaminepreparaat erbij voeren?

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 11:36

Die heb ik gisteren gekocht dus die ga ik vanaf vandaag geven.

Wortels ed zijn niet ontstoken want daar hebben ze ook naar gekeken op die foto's. ze hebben foto's van zijn compleete hoofd gemaakt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:16

Welke AB heeft hij gehad ?

Ik heb ook eens een paard gehad met een voorhoofdholte ontsteking, foto's gaf geen 100% uitsluitsel, zijn zelfs naar Utrecht gestuurd voor 2e opinion.

Na 3 weken exconel (de enige Ab die tot in het bot door kan dringen) was het wel over.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:55

Zijn er enkel rx opnames gemaakt of ook een endoscopie? Anders is het raadzaam om een endoscopie te laten maken en daarbij gelijk een slijmmonster te nemen om een antibiogram te maken.
Even vertalen
Endoscopie --> met een camera bekijken ze de volledige luchtwegen en kunnen ze ook in de luchtzak kijken of daar geen ontsteking zit (niet altijd te zien op rx)
Swap/slijmmonster van de plaats waar de ontsteking zit dit wordt op kweek gezet zodat de bacterien beginnen te groeien.
Antibiogram--> op de kweek met bacterien worden verschillende schijfjes gedrenkt in verschillende soorten antibiotica op de kweek gelegd na een dag of 2 kunnen ze zien welke antibiotica werk tegen de bacterie die ze gevonden hebben op die manier kunnen ze gericht behandelen.

Is er ook al een bloedmonster genomen? Via het bloed kunnen ze ook ontstekingen opsporen.

Groetjes Romy

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 07:05

Mist schreef:
Welke AB heeft hij gehad ?

Ik heb ook eens een paard gehad met een voorhoofdholte ontsteking, foto's gaf geen 100% uitsluitsel, zijn zelfs naar Utrecht gestuurd voor 2e opinion.

Na 3 weken exconel (de enige Ab die tot in het bot door kan dringen) was het wel over.

Hij heeft van die Cubarmix gehad (weet niet presies hoe je het schrijf hoor Bloos )
Romy18 schreef:
Zijn er enkel rx opnames gemaakt of ook een endoscopie? Anders is het raadzaam om een endoscopie te laten maken en daarbij gelijk een slijmmonster te nemen om een antibiogram te maken.
Even vertalen
Endoscopie --> met een camera bekijken ze de volledige luchtwegen en kunnen ze ook in de luchtzak kijken of daar geen ontsteking zit (niet altijd te zien op rx)
Swap/slijmmonster van de plaats waar de ontsteking zit dit wordt op kweek gezet zodat de bacterien beginnen te groeien.
Antibiogram--> op de kweek met bacterien worden verschillende schijfjes gedrenkt in verschillende soorten antibiotica op de kweek gelegd na een dag of 2 kunnen ze zien welke antibiotica werk tegen de bacterie die ze gevonden hebben op die manier kunnen ze gericht behandelen.

Is er ook al een bloedmonster genomen? Via het bloed kunnen ze ook ontstekingen opsporen.

Groetjes Romy

Bloed monster is genomen mar de veearts kon niet presies er iets uit opmaken zei die.
Misschien is zo'n slijmmonster nemen wel iets indd om te kijken welke AB er helpt! Waarom denkt een veearts hier niet over na he?

Maar ik zal hem maandag wel eens bellen om te vragen of hij nog een keer komt kijken naar hem en dan horen jullie het vervolg wel al vast bedankt voor de tips en info

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:12

Wat is zijn ademhaling in rust?
Ik denk persoonlijk aan zijn longen.
Is er een broncho uitgevoerd?

Trouwens goed dat het slijm eruit komt hoor!
Dat moet ook vooral niet tegengehouden worden hoor.

Geen ventipulmin gehad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:23

hoe gaat het als hij op gras staat?
kauwt hij dit wel goed?

wat is de kwaliteit hooi die je hebt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:24

Om hem wat dikker te krijgen zou ik de zemelen een heel stuk minderen. Ik neem aan dat je ze vochtig maakt? Zemelen hebben een laxerende werking. Voer i.p.v een schep zemelen eens een schep maismeel erbij. Als hij het hooi niet goed kan kauwen dan is lucerne brok misschien een optie? En ik zou toch gaan voor een second opinion.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:31

Citaat:
Hij krijgt nu ongeveer 4 scheppen opgeweekte pulp en 3 scheppen zemelen en 1 kilo bix. en nog komt hij niet aan! (moet hij nog meer eten ???? )
Hij krijgt onbeperkt goed hooi als het op is krijgt hij nieuwe. (kuilgras krijgt hij niet naar binnen dit maald hij wel maar opend dat weer zijn mond en er komt zeg maar een hele worst met kuilgras uit zijn mond.)
Op de wei staat hij ongeveer 4 uur per dag (dit omdat het land gewoon al kaal is maar vanaf volgend jaar hebben we gelukkig meer wei!!!)

ik vind 1 kilo bix eigenlijk best weinig voor een trekpaard wat op moet knappen.
wat voor bix voer je eigenlijk?
ik zou dat verdubbelen en dan 1 schep minder zemelen.
opgeweekte pulp wat is dat?
zit daar alles in wat een paard nodig heeft??

ik zou denk ik zowiezo ervoor gaan kiezen om een aanvullend supplement te gaan geven, een multivitamine dus.
opkikker van de paardendrogist is een hele goede

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 09:06

@nicole: Zijn longen waren goed en schoon zei de veearts. Ventipul min ed heeft hij niet gekregen. Zijn ademhaling was zo versneld door de koorts die hij had.

@ellepel: Zoals je kan lezen krijgt hij al een vitamini preparaat bij en geweekte bietenpulp zit verder niet zo veel in is alleen buik vulling. Mais meel heb ik vrijdag gekocht en die krijgt hij nu 2 scheppen per dag inplaats van de zemelen

Op het gras (zolang het kort is ) gaat het goed als het gras langer staat kan hij het ook niet kauwen/slikken... hij kauwd wel maar opend dan de mond en valt alles er terug uit.

Hoe vaker ik iemand dit verhaal vertel hoe meer ik er zelf aan begin te denken of hij wel juist kan slikken en geen pijn in zijn keel heeft????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:11

hmzzzz ......... ik zou gewoon voor een sec op gaan, dat zowizo......

voorhoofdholte ontsteking, kan denk ik heel goed.......

keelontsteking denk ik minder aan omdat het snot maar uit een neusgat komt.....

dit is een lastige zeg!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:12

heeft ie niet gewoon droes?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:26

hmmm...Een paard haalt toch adem uit zijn neus...Als er snot uit zijn neus komt gaat het ademen door zijn neus een stuk moeilijker.

Ik weet niet of het mogelijk is...Maar kan een paard ook door zijn mond ademen? miss dat als het eten te groot is hij geen adem kan halen ofzo ? en dat hij het daarom laat vallen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:49

een paard kan niet door zijn mond ademen, dus dat is het sowieso niet.

In eerste instantie dacht ik ook aan voorhoofdsholte ontsteking, maar dat verklaard niet waarom ie niet wil/kan slikken.
Hoe eet hij al die slobber enzo, dat gaat wel gewoon goed?
Is het idd geen rare vorm van droes?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:53

yoda:
ik kan niet vinden welk supplement je geeft?
ik denk toch dat het paard uitgebreider onderzocht zal moeten worden, als er 1 zijdige neusuitvloeiing is dan is er toch meer aan de hand dan een simpele verkoudheid.
meestal zit het probleem dan wel in de voorste luchtwegen,kan bronchitis zijn.

ik vraag me af of het zou helpen als je zijn hooi nat gaat maken?
misschien kan hij niet tegen het stof,krijgt het er benauwd van en dat hij daarom langer hooi( wat misschien meer prikkelt) laat vallen?
rare theorie misschien,maar wie weet helpt het om zijn hooi nat te maken

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:57

Ik dacht ook van af het begin dat het Droes kon zijn maar volgens de veearts kon dat niet omdat die geen opgezette klieren had of zo iets.

ellepel: Ik ben rijdag naar de pavo gereden op koewacht en heb daar zomer vitt gekocht dat zijn van die blokken koek lijkt het wel. Daar zit alles in wat een paard nodig heeft per dag. (misschien dat ik het in een ander topic vermeld had sorry).

Een verder onderzoek lijkt mij ook erg zinvol maar de DA vroeg dan wat hem mankeerde en ik vertelde dat hij nog steeds dezelfde symtonen had als voor heen en toen zei die dat ik hem dan maar weer die AB moest geven Frusty

Dus indd maandag maar eens voor een second opinion gaan!!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:19

Connie, ik bedoel de ademhaling nú in rust.
Niet van toen, logisch dat ademhaling tijdens koorts hoger is.

Ik zou ook voor een 2nd opinion gaan. Je weet me te vinden voor de DA die Des heel goed helpt Lachen

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:39

Nicole85 schreef:

Ik zou ook voor een 2nd opinion gaan. Je weet me te vinden voor de DA die Des heel goed helpt Lachen

De ademhaling nu is naar mijn denken prima. Kan er niet zo veel van merken moet ik eerlijk zeggen. Weet niet hoe het presies hoord bij een belg maar vind hem niet snel klinken zeg maar.

Ja jij bedoeld Werner? als DA van Des? Is dat een echte DA of een homeopatische DA?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:49

Misschien is het heel raar hoor, maar je zegt dat hij niet kan slikken, ten minste, dat hij het niet echt weg krijgt. Kan het dan niet aan zijn tong of zoiets liggen? Ik heb verder geen idee, ik hoop dat hij beter wordt!

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:52

Ja Sasje moet ook eerlijk zeggen dat ze daar nog niet naar gekeken hebben. Tijdens dat de tandarts aan het vijlen was heeft hij een behoorlijke roes gekregen (dit omdat de TA zwanger was en geen trekpaarden hoofd tegen haar buik wilde) tijdens het vijlen hing zijn tong dus een heel eind uit zijn mond. Ik heb zijn tong toen vast gehouden zodat hij niet geraakt kon worden tijdens het vijlen, maar moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt iets raars aan gezien heb. (ben wel een leek hoor op paardentongen gebied)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:56

yoda schreef:
Nicole85 schreef:

De ademhaling nu is naar mijn denken prima. Kan er niet zo veel van merken moet ik eerlijk zeggen. Weet niet hoe het presies hoord bij een belg maar vind hem niet snel klinken zeg maar.

Ja jij bedoeld Werner? als DA van Des? Is dat een echte DA of een homeopatische DA?

Das een echte Ja

Mét homeopathie studie erbij Lachen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:58

ik denk ook dat ik (als het mijn paard was) zijn tanden door een echte paardentandarts na zou laten kijken, de da had mijn paard ook wat gevijld, maar die bleef ok moeite met eten houden, toen heb ik tandarts laten komen, en die heeft het paard heel wat bij gewerkt: kiezen waren ongelijk afgesleten (dus verschillen d hoogtes hoog, laag) , kies afgenbroken en daaromheen in het tandvlees zat ruwvoer gewikkeld wat was gaan rotten, twee afgebroken wolfskiezen die getrokken zijn en de kaak was vreselijk scheef, sindsdien is mijn paard niet meer aan het rommelen met zijn eten, en dat terwijl de da zei dat haar gebit in orde was, daar geloof ik dus niet meer in.

Wat het snot betreft zou ik zeker een afschrraapsel laten maken en dat op kweek zetten'

en een second opinion kan nooit kwaad, jij wilt het beste voor je paardje!

Nou,

veel succes er mee en ik ben heel erg benieuwd wat het is / was en hoe je t op hebt kunnen lossen

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:04

kim1207 schreef:
ik denk ook dat ik (als het mijn paard was) zijn tanden door een echte paardentandarts na zou laten kijken, de da had mijn paard ook wat gevijld, maar die bleef ok moeite met eten houden, toen heb ik tandarts laten komen, en die heeft het paard heel wat bij gewerkt: kiezen waren ongelijk afgesleten (dus verschillen d hoogtes hoog, laag) , kies afgenbroken en daaromheen in het tandvlees zat ruwvoer gewikkeld wat was gaan rotten, twee afgebroken wolfskiezen die getrokken zijn en de kaak was vreselijk scheef, sindsdien is mijn paard niet meer aan het rommelen met zijn eten, en dat terwijl de da zei dat haar gebit in orde was, daar geloof ik dus niet meer in.

Wat het snot betreft zou ik zeker een afschrraapsel laten maken en dat op kweek zetten'

en een second opinion kan nooit kwaad, jij wilt het beste voor je paardje!

Nou,

veel succes er mee en ik ben heel erg benieuwd wat het is / was en hoe je t op hebt kunnen lossen

Het waren twee man (een man en een vrouw) sterk de DA was mannelijk de TA was vrouwelijk maar omdat zij hoooog zwangerliep mocht zij dus niet werken en heeft zij alleen toe gekeken en gevoeld vandaar dat mijn belgje ook een behoorlijke roes had (zodat hij niet perongelijk zijn hoofd in haar buik zou laten rusten)

Het is een echte TA die goed werk doet!

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:06

[quote="Nicole85] Das een echte Ja

Mét homeopathie studie erbij Lachen[/quote]

Oke dan nou ik ga eerst even maandag terug bellen naar de gewoonlijke DA, en dan ook eens naar moerbeke bellen of de kliniek in gent misschien dat ze verder kunnen helpen. mocht het niet baten dan pb ik je zeker over werner!