Verhaal over het slachthuis...dat we net ontglipt hebben

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LynnM

Verhaal over het slachthuis...dat we net ontglipt hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:16

Hey,
ik heb hier een schokkend verhaal over een paardje dat men nonkel gefokt had...
Even: Men nonkel fokt bwp's, en meestal koopt een vriend van hem die met een bepaalde regeling dat ze daar tot hun 4jaar op de wei blijven staan.

Dus het paardje, 2jaar was in de draad gelopen (ik vermoed dat er nog prikkeldraad stond). Savonds gaat men opa kijken, lag ze daar, met haar poot helemaal open, bloed, veel huid af,... Dus hun DA van normaal kwam eens kijken, die zei dat er niets meer aan te doen was (dat het paardje niet meer ging kunnen lopen), dus gebeld naar die eigenaar, die dan weer beslist om het arme beestje naar het slachthuis te brengen...
Dus mijn opa met het paardje naar het slachthuis, haald haar van de camion (het arme paardje voelde percies de 'dood' want haar hoofdje ging zo achter mijn opa), op dat moment dat ze naar binnen gaan komt er een DA voorbij, bekijkt het paard, bekijkt men opa en zegt: "Alé meneer ge gaat daarvoor da beesje togniet afmaken?"
Mijn opa stond daar van: "euhm... de DA zei dat er niets meer aan te doen was" Ok, nog 2 DA's erbij geroepen. ONdertussen staat het paardje te grazen op de wei...! Pling
In het begin was het naar het schijnt wel zeer vies, de wonde, veel etter,... Maar nu loopt ze rond, alsof er niet gebeurd is...

Er is ook nog een heel verhaal over het slachthuis, maar ik denk niet dat ik dat hier mag vertellen? Zo cru, echt schandalig... Verdrietig ( men opa werkte vroeger bij een dierenhandelaar, dus heeft veel naar het slachthuis moeten rijden, maar wat hij daar zag, had hij nognooit gezien...)

Girlgamer

Re: Verhaal over het slachthuis...dat we net ontglipt hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:18

Naar dat die ene DA een inschattingsfout heeft gemaakt. Maar dat kan natuurlijk gebeuren.

ps. paarden kunnen de dood echt niet ruiken. Ben zelf een aantal keer naar het slachthuis geweest en die paarden waren iedere keer heel rustig en op hun gemak daar.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:20

erg zeg Ö

blij dat paardje weer genezen is Haha!
idd waarschijlijk een inschattingsfout .
wat was dat ander verhaal dan? Ach gut

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:28

pffffffffffffffffff penny hoor,een inschattingsfout van de da,begrijp ik
maar in slachthuizen in belgie en nederland is het zo erg niet hoor,daar doen de raarste horror verhalen de ronde van,ben je der zelf al geweest,of is het van horen zeggen

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:33

Mag dat hier verteld worden eigenlijk? Verward
Het was in een slachthuis waar ze de kelen oversneden, hallal of koscher ofso weet niet welk van de 2... Weet iemand of het verteld mag worden?
Heel leven de poot niet meer kunner gebruiken, en geen problemen meer is een groot verschil, en als 3 andere DA's het op het eerste zicht zien...
Maarja kan gebeuren, het is nogaltyd hun vaste DA, maar het is ook een goede les voor hun geweest. Nu zullen ze 2x nadenken en laten controleren voordat ze een beestje zo afschrijven...
@Girlgamer: over paarden dat de dood ruiken... De geur was niet nodig, je hoorde wat er binnen gebeurde...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:33

Sorry hoor Girlgamer, maar de meeste paarden kunnen heel goed de dood ruiken en die weten precies wat er gaat gebeuren, zeker als er die dag al geslacht is.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:38

savath schreef:
maar in slachthuizen in belgie en nederland is het zo erg niet hoor,daar doen de raarste horror verhalen de ronde van,ben je der zelf al geweest,of is het van horen zeggen

Mijn opa en nonkel gaan er niet over liegen hoor... Helemaal mee eens dat het in veel andere landen erger is, maar hier was het serieus...
Ik heb zo toen ik pas msn (was ik 13 misschien) had veel doorstuur mails gekregen van 'erge' slachthuizen, maar dat was eigelijk niets vergeleken met dit. Daar werd er gewoon een pin door hun hoofd gestoken.
Maar dat is nu ookal 10jaar geleden. Al vele ergere dingen gezien uit het buitenland.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:41

LynnM schreef:
Mag dat hier verteld worden eigenlijk? Verward
Het was in een slachthuis waar ze de kelen oversneden, hallal of koscher ofso weet niet welk van de 2... Weet iemand of het verteld mag worden?
Heel leven de poot niet meer kunner gebruiken, en geen problemen meer is een groot verschil, en als 3 andere DA's het op het eerste zicht zien...
Maarja kan gebeuren, het is nogaltyd hun vaste DA, maar het is ook een goede les voor hun geweest. Nu zullen ze 2x nadenken en laten controleren voordat ze een beestje zo afschrijven...
@Girlgamer: over paarden dat de dood ruiken... De geur was niet nodig, je hoorde wat er binnen gebeurde...

Hallal is een traditionele manier van slachten. De dieren worden gesneden in de hals, de slagader wordt hierbij doorgesneden. De dieren bloeden dood, ze worden niet eerst met een kogel door het hoofd geschoten zoals in de andere slachthuizen in NL.
Het is misschien een ándere manier van slachten, maar het duurt alsnog niet lang voordat het dier dood is. Het mag in NL alleen in gecertificeerde slachthuizen.

IK persoonlijk vindt het ook geen prettige gedachte, maar het is onderdeel van een geloof en daar moet je soms maar gewoon respect voor hebben. Als het echt vreselijk was, was het in NL wel verboden geweest.

Op deze site staat een heel verhaal met uitleg:

http://www.animalfreedom.org/paginas/op ... feest.html

LET OP: ER STAAT ONDERAAN WEL EEN PLAATJE. Op het plaatje zie je dode schapen liggen (niet veel bloed ofzo, maar voor het geval er mensen van schrikken vermeld ik het maar)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:43

Ik ben dit jaar in het paarden slachthuis in Nijkerk geweest.
Er wordt inderdaad een pin door het hoofd geschoten. En de kelen worden door gesneden, zodat ze kunnen uit bloeden.

De verhalen over slachthuizen worden altijd zo opgeblazen.

Mijn vriend was veevervoerder, en hij bracht varkens naar de slachthuizen. Ik ben vaak met hem mee geweest, en ben ook vaak in slachthuizen geweest. Maar zoals je het ziet op de reclames op tv zo gebeurd het in het echt niet hoor.

Wordt er zo zat van dat mensen voorgelogen worden door die spotjes op tv. De mensen die de spotjes maken zijn zelf volgens mij nooit in een slachthuis geweest, en ook nooit mee geweest op veetransport. Zo gaat het tegenwoordig echt niet meer hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:47

Steefjevos schreef:
IK persoonlijk vindt het ook geen prettige gedachte, maar het is onderdeel van een geloof en daar moet je soms maar gewoon respect voor hebben. Als het echt vreselijk was, was het in NL wel verboden geweest.

Nou daar hoef ik echt geen respect voor te hebben.
En dat het niet verboden is in Nederland is voor mij ook geen garantie dat het niet vreselijk is Verward

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:47

Voor zover ik begrepen heb krijgen die dieren altijd eerst een kogel zodat ze voor dit soort dingen dood zijn (keel doorsnijden enz)

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:48

Het was het niet het feit dat ze de nek doorsneden dat me schokte hoor (ookal vondk het ookal vies) Maar op de manier waarop de persoon die het deed tewerk ging...

@ziggy_janet: Ik ben echtniet zo iemand dat het opblaast hoor. En ik geef toe dat ik nognooit in een slachthuis geweest ben, en zoals jij het verteld gebeurd het denk ik normaal nee? Ik heb ookal zoveel verhalen gehoord over slachthuizen, maar dit blijft me bij omdat het zo dicht gebeurd is, moest bv iemand in het café het zeggen zou ik er ook zoveel aandacht niet aan schenken...

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:48

Feit is en blijft natuurlijk wel dat er dieren gedood worden - punt. Daar wil ik geen aandeel in hebben: eet dus al ruim 20 jaar - zéér tevreden - vleesloos.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:49

Steefjevos schreef:
Hallal is een traditionele manier van slachten. De dieren worden gesneden in de hals, de slagader wordt hierbij doorgesneden. De dieren bloeden dood, ze worden niet eerst met een kogel door het hoofd geschoten zoals in de andere slachthuizen in NL.
Het is misschien een ándere manier van slachten, maar het duurt alsnog niet lang voordat het dier dood is. Het mag in NL alleen in gecertificeerde slachthuizen.

LET OP: ER STAAT ONDERAAN WEL EEN PLAATJE. Op het plaatje zie je dode schapen liggen (niet veel bloed ofzo, maar voor het geval er mensen van schrikken vermeld ik het maar)

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben vaak in slachthuizen geweest en Hallalslachten is walgelijk, een verschrikking. De dieren moeten vaak ook nog eens in een toestel wat ze omkeerd waardoor ze het vreselijk benauwd krijgen doordat de pens op de longen drukt.

Ik vind deze manier van slachten ouderwets, achterhaald en mensen die dit volgens hun geloof eten moeten hun hersens maar eens gaan gebruiken en bedenken dat vlees op de moderne manier geslacht, ook prima uitgebloed en dus 'rein' is!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:49

Ik heb denk ik de meeste slachthuizen van binnen gezien van alle bokkers hier Haha!

ik weet dat in belgie de normen wat lager liggen, ik heb hele smerige slachthuizen gezien, waarbij je echt over je nek ging als je daar buiten het terrein op kwam... overal containers met rottende organen etc ..
Dus ja daar reageren paarden op, paarden reageren op kadaverlucht.
Wel meer dieren, behalve varkens, maar dat zijn kannibalen, dus die zijn niet bang voor een dood stukkie vlees.

Hallal slachten heb ik ook gezien, en nee dat vind ik geen prettige dood, absoluut niet.

Schieten is M.I. nog de mooiste dood.
Of , bij varkens, de elektrocutie..

Vergassen van varkens vind ik ook geen prettige dood ..
Ook dat gebeurd heel veel in nederland.

Koeien en paarden worden altijd geschoten.
En ik ben er over uit, dat veel paarden beter af zijn met een pin, dan dat ze van handelaar naar handelaar moeten gaan Lips are sealed

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:50

het was meer algemeen bedoeld hoor mijn reactie.

Als de kogel door het hoofd word geschoten zijn de dieren gelijk hersendood. Dus krijgen an andere dingen helemaal niets mee.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:51

Met de pin of electrocuteren vind ik ook de beste methode Ja.

Ik denk niet dat paarden 'de dood' ruiken maar ze ruiken natuurlijk wel dat er wat aan de hand is, eventuele angst van de andere dieren, omdat ze toch uit hun vertrouwde omgeving zijn etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:52

Yinari schreef:
Ik vind deze manier van slachten ouderwets, achterhaald en mensen die dit volgens hun geloof eten moeten hun hersens maar eens gaan gebruiken en bedenken dat vlees op de moderne manier geslacht, ook prima uitgebloed en dus 'rein' is!

idd, ben het helemaal met je eens Afgod

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:53

oke, sorry ziggy_janet ik voel me nogal snel aangevallen Ziek , ik neem alles precies te persoonlijk op Knipoog
Laatst bijgewerkt door LynnM op 04-07-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:54

ze ruiken volgens mij de kadaver lucht. Er hangt altijd een heel aparte lucht in een slachterij.

Halal slachten hoort bij het geloof van Moslims. Ik heb respect voor hun geloof. Maar dat betekend nog niet dat ik het een fijne manier vind van slachten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:56

superwoman schreef:
Yinari schreef:

idd, ben het helemaal met je eens Afgod

het lijkt me in ieder geval een stuk reiner om vlees te eten van een dier wat geen pijn of angst heeft gehad bij het slachten.
Dus toch maar aan de pin.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:57

En daarbij: de dieren die de pin krijgen worden direct daarna aan de haak gehangen en bloeden dus goed uit. Het is gewoon flauwekul om het nog anders te doen en ik begrijp ook werkelijk niet dat het legaal is.

Nou ja, natuurlijk om te voorkomen dat mensen thuis zelf met botte mensen gaan rommelen, dat zie ik wel in. Maar ze moeten wat dat betreft op alle fronten maar eens hard ingrijpen. Nee is nee. (maakt zich kwaad Lachen )

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:59

Yinari schreef:
En daarbij: de dieren die de pin krijgen worden direct daarna aan de haak gehangen en bloeden dus goed uit. Het is gewoon flauwekul om het nog anders te doen en ik begrijp ook werkelijk niet dat het legaal is.

Nou ja, natuurlijk om te voorkomen dat mensen thuis zelf met botte mensen gaan rommelen, dat zie ik wel in. Maar ze moeten wat dat betreft op alle fronten maar eens hard ingrijpen. Nee is nee. (maakt zich kwaad Lachen )

Botte mensen of botte messen? Tong uitsteken

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:01

Prffft, allebei Nagelbijten / Gniffelen

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:02

Citaat:

ik vind het toch wel heel heftig
hoe die man met zijn voet het schaap in bedwang houd terwijl zijn keel word opengesneden :S!
en wat ik het meeste wreed vond is dat ik die schapen in de hoek zag staan
wachten daar totdat hun aan de beurt zijn
hopend dat de deur opengaat
heel sneu