ideale voedertijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

ideale voedertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:57

Hoi,
Ik vraag me af wat eigenlijk de ideale voedertijd is voor de paarden.
Die van ons krijgen 3x per dag krachtvoer, om 8.30 uur, 12.30 uur en 18.00 uur.
Op die tijden krijgen ze ook hooi, en nog om 22.00 uur.
Wordt wel eens een half uurtje vroeger of later, maar zit meestal wel rond die tijd.

Wat zijn jullie voedertijden en vooral waarom?

Dani_

Re: ideale voedertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:31

Mijne heeft onbeperkt hooi, die eet dus wanneer ze zelf wil. Dát vind ik nou de ideale voedertijd Haha! !

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:33

onze voertijden normaal gesproken (heb nu vakantie dus smorgens een uurtje later)

smorgens hooi en krachtvoer tussen half 6 en half 7

smiddags hooi en krachtvoer tussen 2 en 3

savonds heel veel hooi en krachtvoer tussen half 9 en half 10

Hooi zjn ze altijd hele poos mee bezig en met het hooi van savonds hebben ze soms nog wat over het smorgens als de wei afgezet is komen ze daar ook nog een paar uurtjes per dag op en ik laat daar dan de middag maaltijd voor weg omdat het een nieuwe volle wei is

petrawinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:37

ideale voedertijd bestaat naar mijn idee niet echt.
een paard kan geen klok kijken en vergeet de zomer-/wintertijd niet.
ik werk vrij onregelmatig en voer als ik er ben

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:43

petrawinster schreef:
ideale voedertijd bestaat naar mijn idee niet echt.
een paard kan geen klok kijken en vergeet de zomer-/wintertijd niet.
ik werk vrij onregelmatig en voer als ik er ben

ahum een paard kan wellicht geen klok kijken zoals wij mensen, maar ze weten wel degelijk wanneer het voertijd is!!
Als je op een willekeurige andere tijd bij de stal komt staan ze rustig. Kom je rond voertijd dan probeert die van mij een tunnel naar china te graven hoor!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:45

Dani62 schreef:
Mijne heeft onbeperkt hooi, die eet dus wanneer ze zelf wil. Dát vind ik nou de ideale voedertijd Haha! !

Hier precies hetzelfde!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:47

mijn vz pony krijgt 2 keer per dag een handje muesli, en verder graast ze in de wei, en heeft ze str.. Ook krijgt ze een klein beetje kuil.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:15

pearlie schreef:
ahum een paard kan wellicht geen klok kijken zoals wij mensen, maar ze weten wel degelijk wanneer het voertijd is!!
Als je op een willekeurige andere tijd bij de stal komt staan ze rustig. Kom je rond voertijd dan probeert die van mij een tunnel naar china te graven hoor!

Ja, denk je dat dat komt omdat een paard persé op gezette tijden voer moet hebben?
Of zou dat misschien komen omdat een paard gemaakt is om 24/7 continu voer tot zich te nemen en op het moment dat dat niet mogelijk is, hun systeem schreeuwt om voer?

Als je paard onbeperkt hooi krijgt, zal hij veel rustiger reageren op de krachtvoerbeurten.

Ideale voertijden bestaan niet, denk ik. Wel zijn er een aantal belangrijke punten waaraan een voerschema opgehangen kan worden, bijvoorbeeld:
- eerst hooi, dan krachtvoer
- krachtvoer in kleine porties
- zoveel mogelijk voerbeurten verdeeld over de dag
- zo'n kort mogelijke nacht (dus liever om 23 uur laatste hooi en om 5 uur eerste hooi, dan om 20 uur laatste hooi en om 8 uur eerste hooi). Idem voor de tussenpozen overdag natuurlijk.
- veel ruwvoer van goede kwaliteit

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:49

Hier krijgen ze om 8 uur een plukje hooi en meusli.
Ze gaan dan het weiland op met vrij veel gras.
Als ze dan binnenkomen (dat kan om 4 uur zijn maar ook om 7 uur). Dan ligt er een grote berg hooi klaar. Echt een flinke berg. Daar doen ze dan heel de avond nacht mee. Als ze om 4 uur binnen staan krijgen ze ook meer dan als ze pas om 7 a 8 uur binnen staan.
En na het rijden krijgen ze dan nog meusli of als ze binnenkomen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:24

Als je ervan uit gaat dat een paard idealerwijze 16 uur per dag staat te grazen of knabbelen is er inderdaad geen ideale voertijd. Zorg dat er dus altijd voldoende gras of hooi te eten is. Als je voerbeurten heb, probeer dan minimaal 4 voerbeurten aan te houden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:36

Dani62 schreef:

100% mee eens Lachen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:43

Die van mij staan 24/7 buiten en kunnen dus onbeperkt gras eten.
Ze krijgen 2x daags krachtvoer erbij, maar het maakt niet uit hoe laat ik er ben. Ze worden echt niet ongeduldig!
Door de weeks werk ik en voer ik ze 's ochtends rond 7 uur, maar in het weekend kan dat best eens 10 uur worden.

Naar mijn idee is er dus geen ideale voertijd, omdat een paard toch geen klok kan kijken. En als ze wel onrustig worden rond 'voertijd' komt dat waarschijnlijk idd omdat ze, zoals Aimee al zei, gebouwd zijn om 23 uur per dag te eten.

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:52

Mijn vader heeft mijn pony een vaste indeling geleerd.. geloof me dat is ook niet alles Huilen ! mijn pony gaat 's ochtends altijd naar buiten rond een uur of 8.. dan eet ze op een mooi stuk land gras.. ze staat meestal dan tot een uur of 5 of 6 buiten en gaat naar binnen en dan ligt er krachtvoer en hooi klaar. maar als ik nou 's ochtends ( bijv. op een warme dag) rond een uur of 10 wil gaan rijden dan gaat madame in staking omdat ze persé in het land wil.. het zelfde dat als er geen voer in de stal ligt ze de stal niet in wil.. nouja ze krijgt dus krachtvoer als ze de stal in gaat.

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:03

Hoi, s' morgens om 7 uur krijgen ze bij mij brokken en plukje hooi. En om 8 a 9 uur gaan ze naar buiten waar ze onbeperkt gras kunnen eten tot dat ze naar binnen moeten omdat het 10 uur is ( in de zomer) (winter 5 uur) of omdat ze les hebben.
Als ze les hebben krijgen ze voor de les nog wat brokken van me. Dat ook omdat ze in een groot weiland staan en nu weten als we komen krijgen we brokken!

En dan s' avonds na de lessen. Meestal rond 9 a 10 uur weer allemaal weer brokken. En een berg hooi of kuilgras voor de hele nacht.

Nu krijgen sommige ook nog is maag compisatie tegen het lucht zuigen en sommige paarden drainage voor de afvalstoffen te laten verdwijnen. Dus krijgen deze paaren tussen door ook nog wel is klein stukje brood!
Dit ook om natuurlijk uit te proberen of het werkt voor de winkel. Wil wel zeker weten wat ik verkoop of het ook echt helpt!

Groetjes Melissa

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:08

Als die van ons onbeperkt hooi krijgen, dan heb ik op een gegeven moment 5 tonnetjes in m'n achtertuin staan, want ze stoppen niet Clown

Maar goed, die van ons die krijgen niet echt op "vaste tijden".. Voorkomt dat ze inderdaad door de hekken gaan als ze weten dat het etenstijd is. Ze krijgen 's morgens van degene die het eerst wakker is ( meestal rond een uur of 8, maar als mijn moeder om 6 uur d'r bed uit moet omdat ze moet werken, dan krijgen ze ook gerust een keer om 6 uur ). 's middags is het meestal tussen 12 en 2 en dan krijgen ze na wij hebben gegeten ( ergens tussen 6 en 8 ).. Soms krijgen ze dan 's avonds om een uur of 11 wel eens wat voederbieten, maar dat alleen in de winter.
Onze paarden krijgen alleen maar krachtvoer als ze gewerkt hebben, verder krijgen ze alleen maar hooi. Gaat prima zo.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:16

Die van ons krijgen dus om die reden ook niet onbeperkt hooi.. wel genoeg hooi en verdeeld over 4 porties per dag. Krachtvoer verdeeld over 3 porties om niet teveel in één keer te voeren.

Ik heb toch ergens gelezen dat het beter is regelmaat te hebben in de voertijden... nou voer ik ook wel eens eerder als ik 's avonds les heb of als ik direct na het eten wil rijden geef ik ze daarna hun krachtvoer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:48

Als een paard tonnetje rond wordt van onbeperkt hooi is er iets mis. Dat is niet aanvallend bedoeld. Maar het kan een aantal dingen betekenen, bijvoorbeeld:
- het hooi heeft erg veel voedingswaarde
- het paard krijgt in relatie tot de hoeveelheid voeding te weinig beweging of de beweging is niet intensief genoeg
- het paard krijgt naast het hooi te veel krachtvoer of krachtvoer met te veel suikers/zetmeel
- het paard is gewend om te weinig ruwvoer te krijgen en neemt daarom bij overschakelen op onbeperkt ruwvoer te veel tot zich

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:25

Waar mijn paard staat krijgen ze rond een uurtje of 8 hun brok daarna gaan ze de padock in waar ze hooi kunnen eten/de wei op.Vaak gaan ze dan nu rond uurtje of 7 weer naar binnen krijgen ze weer brok met hooi

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:29

die van mij krijgen in de zomer niks extra naast 24uur per dag gras. in de winter krijgen ze s avonds beetje biks en berg hooi en de rest van de dag gras of hooi.