Wie heeft er wel eens gehoord van uien op slechte hoeven sme

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Wie heeft er wel eens gehoord van uien op slechte hoeven sme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:27

Hallo,

Omdat mijn fjordje erg slechte hoeven heeft moet ik van de hoefsmid (ja ik stond eerst ook even raar te kijken maar doe het nu bijna een jaar) een of ander rotte uien prutje op de hoeven smeren.
Het meurt jongens niet te zuinig. Maar mijn hoefsmid zegt dat hij het ziet dat we het wel of niet iedere dag erop smeren.

De samenstelling is bijv een liter water op een kilo uien en een kilo suiker. Dit in een potje doen (uien natuurlijk klein gesneden) en dan laten rotten minimaal een week! En dit dan iedere dag op de hoeven smeren! Ook geef ik Kerabol erbij dit is een soort biotine met nog meer erdoorheen wat goed is voor de hoeven!

Hebben jullie hier wel eens van gehoord en zie je ook daadwerkelijk resultaat. Want ik zelf zie er weinig van namelijk. Al ziet mijn hoefsmid wel degelijk resultaat!

Brand los.....

Somebitch

Re: Wie heeft er wel eens gehoord van uien op slechte hoeven sme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:29

Heb hier werkelijkwaar nog nooit van gehoord.
Ben benieuwd of het werkt. Als jou hoefsmid zegt dat hij verbetering ziet dan zal dat wel zo zijn. Ja

Waar is het percies voor? Wat versta jij onder slechte hoeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:31

Zo zijn er wel meer gekke dingen hoor. Ik heb van een hoefsmid wel eens gehoord dat zuurkool een van de beste remedies is tegen een hoefzweer Clown En het werkte bij dat paard ook nog!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:44

Ik ken verschillende behandelingen waaronder die met het gebruik van (zuur)kool, maar iets met uien........ nooit van gehoord.
Ben ook zeer benieuwd waarom het zou werken; wat de functie is van de uien en suiker....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:50

ui ,water en suiker?
en je gebruikt ook kerabol?

maar dan weet je niet of het nou van de kerabol komt of van het uienprutje of van de biotine dat de hoeven mooi zijn Knipoog
zou je toch een ding weg moeten gaan laten en kijken hoe het dan gaat.

ui,water en suiker, water is al goed voor de hoeven en de ui en suiker zullen er wel voor zorgen dat de vocht er goed intrekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:54

Slechte hoefkwaliteit los je meestal niet op met middeltjes van buitenaf. Maar een aangepast voerbeleid en eventueel bewegingsbeleid doet vaak meer.
Ik heb een merrie die erg slechte hoeven had, die heb ik naast de rest wat ze allemaal kreeg gelatinaat gegeven. Ze heeft nu gewone hoeven.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:15

bedoel je niet uierzalf?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 23:18

Somebitch schreef:
Heb hier werkelijkwaar nog nooit van gehoord.
Ben benieuwd of het werkt. Als jou hoefsmid zegt dat hij verbetering ziet dan zal dat wel zo zijn. Ja

Waar is het percies voor? Wat versta jij onder slechte hoeven?

Slechte brokkelhoeven, die bovendien heel erg zacht zijn (denk aan een nagel van een ijzer die je als je hem wilt ombuigen zo door de hoef heen trekt)

Citaat:
Ben ook zeer benieuwd waarom het zou werken; wat de functie is van de uien en suiker....
Ik ken verschillende behandelingen waaronder die met het gebruik van (zuur)kool, maar iets met uien........ nooit van gehoord.

Wat de uien doen weet ik niet de suiker denk ik zelf dat het er wat dikker van word

Citaat:
zou je toch een ding weg moeten gaan laten en kijken hoe het dan gaat.

Ivb met mijn operatie is het af en toe wat minder ingesmeerd de hoefjes en toen zei hij dat ze slechter geworden waren. Vanaf mijn tweede operatie hebben we het wel trouw gedaan! En dat is al langer als 15 weken achter elkaar nu!

Citaat:
Slechte hoefkwaliteit los je meestal niet op met middeltjes van buitenaf. Maar een aangepast voerbeleid en eventueel bewegingsbeleid doet vaak meer.
Ik heb een merrie die erg slechte hoeven had, die heb ik naast de rest wat ze allemaal kreeg gelatinaat gegeven. Ze heeft nu gewone hoeven.

Mijn pony loopt zoiezo 24/7 in het land. Het is een fjord en die hebben volgens verschillende hoefsmeden zoiezo al geen topkwaliteit hoeven. Mijn paardje loopt ook nog gemiddeld drie keer per week maar ik streef naar vaker in de week. Ze staat ivm hoefbevangenheid altijd op ijzers omdat het hoefbeentje gekanteld is kan ze niet zonder omdat de zool dan te hard drukt!
Ik ben dus zoiezo al bezig met het bewegen en van binnenuit proberen te helpen. En mn hoefsmid zweert bij dit goedje! Maar vroeg mij af of jullie hier wel eens van gehoord hadden

Citaat:
bedoel je niet uierzalf

Nee Pling Ik maak dat spul zelf met een geraspte ui (hoeveelheid ligt aan hoeveel ik hebben wilt moet wel in verhouding staan) soms snij ik ook gewoon grotere stukjes ui fijn heb nu voor het eerst een ui geraspt en dan suiker erbij en dan het water toevoegen en een week flink laten rotten...
Mn hoefsmid zegt "hoe meer het rot hoe beter het is" Misselijk
En stinken...... Misselijk Maar onze paardjes vinden het heerlijk ruiken die willen het altijd opeten die zotten Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:45

Ik kan me niet voorstellen dat dat werkt. Kerabol is een zeer goed middel en werkt ook niet meteen maar pas na een aantal weken geven. Denk eerder dat dat goed werkt.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:12

Over het algemeen zorgt suiker voor een gistingsproces (ontstaat onder andere alcohol volgens mij)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:22

Jessie_J schreef:
Over het algemeen zorgt suiker voor een gistingsproces (ontstaat onder andere alcohol volgens mij)

Ja, dat kan; in ui zit alliinase en enkele zwavelzuurverbindingen maar ik vraag me af wat de bijdrage van deze stoffen is aan een goede hoef. Ik ken dit middel niet (en bij navraag andere mensen ook niet) en ik ben ook zeer benieuwd waar desbetreffende hoefsmid dit recept vandaan heeft.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:40

Ik zou het eigenlijk niet weten waar hij het vandaan heeft. Ik zal het eens vragen hij komt over twee weken weer. En ik ben benieuwd wat hij nu van dr hoeven vind. En zeker na die rotregen Huilen Het is nu wel nat genoeg...

Hij heeft het vorig jaar aan mij geadviseerd en sinds die gebruik ik het! De kerabol geef ik ook al sinds die tijd. En ik heb een tijdje iets minder vaak uien op dr hoeven gesmeerd en toen zei hij dat hij kon zien dat ik die uien niet goed gebruikte.... (en dat was waar Bloos ) Dus ben benieuwd hoe het nu is want ik doe het nu echt heel trouw weer... Eigenlijk ook al voor hij de laatste keer kwam maar ja het is niet van de een op andere dag beter natuurlijk dus hoop nu op goed bericht Haha!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:44

ik heb er ooit wel eens eerder van gehoord, jaren geleden.
Mijn fjord heeft ook van die brokkelige hoeven, vooral als hij in het voorjaar de wei weer opgaat. Hij kan slecht tegen het vele gras. In de winter zijn de hoeven perfect, mits hij niet de hele dag in de modder staat.