hoefijzers, vanaf wanneer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantsyarda

hoefijzers, vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:57

Hoi ik heb `n vraag, gewoon om te informeren.

vanaf wanneer mogen paarden pony`s hoefijzers

Waratje

Re: hoefijzers, vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:00

Hangt van de reden af. Het komt wel eens voor dat een veulen geboren wordt met een ernstig verkeerd hoefje waar dan een speciaal ijzertje voor wordt gemaakt, maar dat is dus heel uitzonderlijk.
In een oud opleidingsboek voor smeden wordt geadviseerd pas ijzers onder te leggen wanneer het paard volgroeid is en dat is pas met 6 jaar. Wat veel gebeurt (meestal onnodig) is dat paarden ijzers onderkrijgen als ze beleerd gaan worden, dus al met 3 jaar. Verstandiger is om eerst eens te kijken of de ijzers wel nodig zijn, veel paarden kunnen uitstekend hun werk doen zonder ijzers en het is voor de hoef veel beter als er geen ijzer ondergezet wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:04

Ga helemaal met Waratje mee.
Het is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven en wat je met je paard/pony wilt gaan doen. Het ene paard heeft van nature hele goede hoeven en de ander minder goede.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:19

In het gunstigste geval krijgen ze inderdaad nooit ijzers Ja
Maar als het echt nodig is kan dat al als veulen voor een tijdje. Veel paarden krijgen met 3 jaar al ijzers, maar dat is nogal onverstandig als het dier nog in de groei is. Als het echt nodig is zou ik er rond een jaar of 6 aan beginnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:53

Niet. Ijzers zijn onnodig en richten ook nog eens flink wat schade aan (google maar eens op 'nadelen van hoefijzers')

Het is geen kwestie van geboren worden met sterke of zwakke hoeven. Zwakke hoeven zijn altijd het gevolg van slechte huisvesting. De hoefsmid Jaimey Jackson heeft de afgelopen 25 jaar honderden paarden met zgn zwakke hoeven, dmv van huisvesting en natuurlijk bekappen, prima sterke hoeven doen krijgen. En hij niet alleen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:03

Arabesk, ik heb niet over zwakke veulenhoeven, maar over vervormde veulenhoeven, die hebben niets met huisvesting te maken. Bij paarden in het wild gaan die veulens gewoon dood, wij kunnen er met enig kunst- en vliegwerk nog wel iets van maken. Dan gebruik je toch een ijzertje.
En als die huisvesting zo allesbepalend zou zijn, waarom hebben wij dan toch duidelijke verschillen in de hoefkwaliteit van 3 paarden die op precies dezelfde manier worden gehuisvest?
Edit: alle 3 lopen ze overigens op blote voeten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:23

Daar had ik het ook over inderdaad, veulentjes met bokhoefjes bijvoorbeeld (of hoe heet dat, als ze helemaal op de toon lopen)

Ben het wel met arabesk eens dat gezonde paarden zonder ijzers, die perfect gehouden worden (ook qua voeding en beweging) geen zwakke hoeven zullen krijgen.
Aan de andere kant.. als je paarden hebt met een soort van afwijking (bijvoorbeeld een bepaalde vitamine niet kunnen verwerken) waardoor ze zwakke hoeven krijgen, en je gaat daarmee verder fokken, dan krijg je natuurlijk uiteindelijk een hele bloedlijn met zwakkere hoeven vanaf jongs af aan..

chantsyarda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 08:45

Bedankt, voor de reacties!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:46

In principe hebben paarden geen ijzers nodig.......... en zolang het niet nodig is gewoon niet doen Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:17

Ben het er mee eens dat zolang het niet nodig is en je paard zonder ijzers kan, ook gewoon niet doen.

Maar wanneer je wedstrijden rijd, en in het zomerseizoen veel op gras rijd, zul je toch wel ijzers nodig hebben voor de kalkoengaten/stiften, toch?

En wanneer je veel buiten rijd, maar niet goed de mogelijkheid hebt om altijd op een zachte bodem te rijden, is het dan ook niet beter wanneer er dan ijzers onder zitten? Ook al heeft het paard harde hoeven, ze zullen evengoed slijten op een harde (asfalt/stenen) bodem.

Je hoort vaak dat veel wedstrijdpaarden bij de dressuurstallen elke dag zo'n 10 minuten aan de hand over een harde bodem moeten stappen omdat dit goed is voor de pezen. Deze paarden hebben wel allemaal ijzers onder lijkt mij?
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 06-07-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:22

mijn paard heeft nu 2 jaar ijzers gehad met meer leed dan dat het goed gedaan heeft met gevolg zijn rechterhoef de knoppen op

nu heeft die geen ijzeres meer wat natuurlijk even wenen is
maar voor ons nooit meer ijzers Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:28

Arabesk schreef:
Niet. Ijzers zijn onnodig en richten ook nog eens flink wat schade aan (google maar eens op 'nadelen van hoefijzers')

Het is geen kwestie van geboren worden met sterke of zwakke hoeven. Zwakke hoeven zijn altijd het gevolg van slechte huisvesting. De hoefsmid Jaimey Jackson heeft de afgelopen 25 jaar honderden paarden met zgn zwakke hoeven, dmv van huisvesting en natuurlijk bekappen, prima sterke hoeven doen krijgen. En hij niet alleen.

er zijn ook prima hoefsmeden die zwakke hoeven met gewoon bekappen en weer boven op krijgen Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:37

Arabesk schreef:

ik heb even gegoogeld, maar daar schrok ik toch wel even van hoor.
Waarom lopen er dan toch zoveel paarden op ijzers? terwijl de meeste het niet eens nodig hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:01

Omdat het 'zo hoort'
Mensen zijn niet anders gewend.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:49

Arabesk schreef:

WIl je dat ook even vertellen aan mijn 30 jarige ruin die echt hele slechte hoeven heeft maar toch al heel erg lang 24/7 buiten loopt op harde zandgrond en een verharding om de stal heen?
Zijn hoeven zijn namelijk erg zwak en over de straat heen is ook geen optie meer voor hem.
Beetje kort door de bocht Arabesk.

Antwoord voor TS.
Ijzers zijn voor een paard niet nodig maar het kan zijn dat het voor het paard beter is om wel een ijzer te krijgen als jouw je jouw doel niet kan bereiken door blootvoetse hoeven (bv Sport of als de hoeven harder slijten dan dat deze groeien)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:07

ijzers zijn in verreweg de meeste gevallen niet nodig voor het paard. Meestal wordt een ijzer eronder gezet voor de eigenaar. Dit omdat hij/zij bijvoorbeeld bang is dat het paard uitglijdt tijdens de wedstrijden op gras (wat vaak niet het geval is). Of omdat er een bepaalde tak van sport wordt gereden, zoals sliding ijzers bij western paarden (die zijn vaak weer wel nodig). Ook vinden sommige mensen het gewoon "mooi".

Als je het rijden op een harde bodem als asfalt langzaam opbouwt, dan kunnen ze een dagelijkse buitenrit van een uurtje prima aan. Daarnaast is regelmatig hoefonderhoud (bekappen) erg belangrijk. Wacht niet tot het gaat scheuren of brokkelen, maar wees er voor die tijd al bij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:54

Figo schreef:
En wanneer je veel buiten rijd, maar niet goed de mogelijkheid hebt om altijd op een zachte bodem te rijden, is het dan ook niet beter wanneer er dan ijzers onder zitten? Ook al heeft het paard harde hoeven, ze zullen evengoed slijten op een harde (asfalt/stenen) bodem.

Je hoort vaak dat veel wedstrijdpaarden bij de dressuurstallen elke dag zo'n 10 minuten aan de hand over een harde bodem moeten stappen omdat dit goed is voor de pezen. Deze paarden hebben wel allemaal ijzers onder lijkt mij?

Je hoeft echt niet alleen op zachte bodem te rijden om op blote voeten buiten te rijden. Een gezonde hoef kan best wat harde ondergrond aan. Ik rij met mijn merrie vrij veel buiten, waarbij een gedeelte bewust over de harde weg. Lopen op harde ondergrond is inderdaad goed voor de pezen, maar het is ook goed om de groei van de hoeven een klein beetje in te perken.
Voor 10 minuten stappen over harde ondergrond zou ik geen ijzers onder laten leggen. Ik ben niet principieel tegen ijzers, maar wel voor dit soort onzinredenen. Een hoef die niet 10 minuten op harde ondergrond kan, is een zeer ongezonde hoef.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:26

Arabesk schreef:
Niet. Ijzers zijn onnodig .

mijne MOET toch echt op ijzers, rol ijzers omdat ze anders haar pas niet af maakt..?!