Korte manen en froe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LynnM

Korte manen en froe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 23:53

Hey,
Toen ik mijn paardje kocht was ze een beetje... ondervoed als ik het zo mag zeggen, ze werd er goed behandeld hoor, ze is heel lief.
Even voor de voor en na fotos op dit topic [WN-ITP] Voor en na fotos van Peppy .
Nu mijn vraag: kan het dat haar froe en manen zo kort zijn doordat ze wat ondervoed was?
En hoe krijg ik een wat langere froe en manen?
Iemand tips?!

Bedanktttt

Knavia

Re: Korte manen en froe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:42

Froe is zeker voorpluk op z'n belgs? Knipoog

Als er echt een vitamine- en mineralentekort was, herstelt het zich vanzelf nu ze weer goed doorvoed raakt. Verder kan een teveel aan selenium (in suplemmenten met vitamine E bijvoorbeeld) ook broos en breekbaar haar geven, dus daarvoor waken.
Verder zijn er nu eenmaal veel paarden die een voorplukje van niks blijven houden, gewoon aanleg.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:10

Ik laat altijd een stukje van de manen, wat je normaal gesproken wegknipt, naar voren vallen zodat het bij de maantop komt. Dan krijg je een iets dikkere voorpluk en iets langer.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 07:49

Ja froe is voorpluk;) (sorry)

Het probleem is dat haar manen te kort zijn om naar voor te hangen...
Dus een liksteen omhooghangen?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:53

In de westenstore in vorstenbosch hebben ze speciaal spul om manen en staart dikker te laten worden en voller.Ben de naam even kwijt.Je moet het op de manen smeren en het schijnt echt heel goed te helpen.Er was hier op bokt een keer een heel topic over,even zoeken dus.
Ik vind trouwens dat je een ontzettend leuk paard hebt,wat een verschil zeg.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:05

voor zover ik weet heeft dit niks met elkaar te maken. jeweetwel ondervoed zijn en dan korte manen hebben. die moeten goed uitgekamt worden en dat ongeveer 2 a 3 keer in de week doen. dan groeien ze van zelf. ik heb wel eens ondervoedde paarden gezien met lange manen. het kan dus wel. toch klinkt het ook wel logisch wat je zegt. ik zou anders eens bij je dierenarts navragen.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:05

Kammen doe ik 2x per week, (nu ze op training sta gebeurd het normaal elke dag).
Haar manen zijn van winter naar zomer ook veranderd van kant (raar). Ik zal eens uitkijken naar een product en als de DA komt voor haar chip eens vragen.
Bedankt voor de tips! Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:35

Hoe lang en vol manen staart en voorpluk worden is genetisch bepaald.
Natuurijk kan een paard een slechte vacht etc hebben door ondervoeding/ slechte verzorging.
Maar wanneer ze nu nog niet voller zijn wordt dat het ook nooit.
Ik heb een kwpn merrie gehad met volle manen en staart maar een droevig voorplukje.
Kun je niets aan veranderen helaas.
Je merrie is wel enorm opgeknapt hoor zo op de foto's te zien. OK dan!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:01

catalyst1 schreef:
In de westenstore in vorstenbosch hebben ze speciaal spul om manen en staart dikker te laten worden en voller.Ben de naam even kwijt.Je moet het op de manen smeren en het schijnt echt heel goed te helpen.Er was hier op bokt een keer een heel topic over,even zoeken dus.
Ik vind trouwens dat je een ontzettend leuk paard hebt,wat een verschil zeg.

volgens mij bedoel jij M-T-G (mane and tale groom) of iets dergelijks. ik heb het ook en het werkt idd bij mijn paard. wel een groot nadeel vind ik dat het een ontzettend vette olie is en dat echt lang blijft zitten en zien. en het stinkt naar vis haa. maar het werkt wel.. ik gebruik het zelf voor mij fries.

edit: dit is de link naar dat topic [VSW] Shapley's MTG