eerste 5 min onregelmatig, daarna goed, oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

eerste 5 min onregelmatig, daarna goed, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 18:26

Mijn paard is de laatste tijd als ik ga rijden in het begin een beetje onregelmatig. In stap merk je niks, ook niet op het harde (ik moet een stukje over het fietspad naar de bak). Als ik ga draven loopt ze de eerste paar rondjes een beetje onregelmatig, na een paar minuten is dit helemaal over.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik denk zelf wat stijfheid omdat het na een paar minuten overgaat. Kan ik hier iets tegen doen?

Plaatje1990

Re: eerste 5 min onregelmatig, daarna goed, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:28

Ja zal idd stijfheid zijn.... gewoon lekker rustig en GOED losrijden en goed aan t been houden ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:29

in de winter zou je kunnen denken aan stalstijfheid..... maar met deze temperaturen is dat wat minder aan de orde.........

hoe oud is hij?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:33

Kan ook scheefheid zijn. Daardoor kunnen paarden onregelmatig gaan lopen. Zodra je dan dressuurmatig gaat rijden dan lopen ze vaak een stuk beter, zoniet regelmatig. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn dat ie na 5 min. beter loopt Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 18:34

ze is 11 jaar
aan de achterbenen gauw wat vocht, vooral met warm weer, maar ik heb juist het idee dat ze voor onregelmatig is, maar ik weet het niet zeker, kan even goed achter wegkomen of uit de rug.
't is altijd wel een beetje een dieseltje, pas na een minuut of 10 komt ze echt los, en helemaal toppie na een uur ofzo..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:35

Ik heb het ook met een scheef paard gehad, maar ook met een atactisch paard en een paard met lichte arthrose in de voorknie. Ik denk, dat je dus de DA even moet laten kijken

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:25

Dat kan op artrose duiden.
Als de smering van het gewricht (synovia) koud is (bij stilstand), werkt het mechanisme stroef (kan dus ook pijnlijk zijn), omdat de vloeistof in het gewricht wat dikker is.
Wanneer het opwarmt (denk maar aan als je olie opwarmt), dan wordt het smeringsvloeistof wat viscoser (soepeler en dunner). Gaat de smering dus ook beter.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:01

MD-->BEH

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:10

omaas schreef:
Dat kan op artrose duiden.
Als de smering van het gewricht (synovia) koud is (bij stilstand), werkt het mechanisme stroef (kan dus ook pijnlijk zijn), omdat de vloeistof in het gewricht wat dikker is.
Wanneer het opwarmt (denk maar aan als je olie opwarmt), dan wordt het smeringsvloeistof wat viscoser (soepeler en dunner). Gaat de smering dus ook beter.

Hier zat ik ook aan te denken... Slijmbeursontsteking zou ook heel goed kunnen.
Ik zou je geloof ik aanraden een kreupelheidsonderzoek te laten doen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:38

Vandaag nergens last van...!! Ze liep super.
kan toch ook gewoon zijn dat ze zich verstapt heeft ofzo? Ik zie nu dat ik in mijn beginpost niet heb vermeld dat ik vorige week toen het echt erg was een scherpe houtsnipper uit haar voorhoef heb gehaald. Bovendien was ze echt hoognodig aan nieuwe ijzers toe, die heeft ze dinsdag gekregen. Natuurlijk hou ik het goed in de gaten, maar ik denk dat de doemscenario''s voorlopig de kast in kunnen...

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:21

Zal inderdaad stijfheid zijn, gewoon goed losrijden en wakker houden.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:02

Ik ben nog niet buiten geweest (fijn zo'n kantoorbaan), maar het is buiten toch wel een graadje of 23 zo te zien. Hou er rekening mee, dat in de zomer heel veel paarden geen last hebben van artrose, door het warme weer. Ik hoop absoluut dat het niet zo is! Maar dan kan je er in elk geval rekening mee houden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:02

_Sammie_ schreef:
Ik ben nog niet buiten geweest (fijn zo'n kantoorbaan), maar het is buiten toch wel een graadje of 23 zo te zien. Hou er rekening mee, dat in de zomer heel veel paarden geen last hebben van artrose, door het warme weer.

ik snap de zin niet helemaal...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:04

In de zomer is het vanzelfsprekend warmer. Als hoefvet in het zonnetje heeft gestaan wordt het vloeibaar, zo werkt het ook met gewrichtssvloeistof, hoe warmer het is, hoe gesmeerder het is, hoe gesmeerder, hoe minder last.
Snap?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:06

Dan zou hij toch nu juist beter moeten lopen met dit warme weer?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:08

Ja daarom juist. Jij zegt dat er vandaag niks aan de hand is, dat hij niet kreupel loopt en dat het dus allemaal wel meevalt. Ik zeg daar op het heel goed kan kloppen dat een paard met artrose met warm weer goed loopt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:11

uhm vorige week was het minstens zo warm, dan niet warmer...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:17

Het is jouw paard, jij kent hem het beste, dus ik zou gewoon doen, waarbij jij je goed voelt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:18

Ik denk zelf aan atrose dit had mijn 11 jarige merrie ook.. de zelfde symthone.. bleek ook een lichte vorm van atrose te zijn

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:30

_Sammie_ schreef:
Het is jouw paard, jij kent hem het beste, dus ik zou gewoon doen, waarbij jij je goed voelt.

Daarom zeg ik; ik hou het heus goed in de gaten.. maar op dit moment lijkt het me meer dat ze zich verstapt heeft dan gelijk zo'n doemscenario van artrose...
Ik heb nl. juist het idee dat ze met fris weer beter loopt dan met warm weer. Afgezien van dat ze nu de laatste week een beetje onregelmatig was. Ook loopt ze altijd 10x beter als ze net nieuwe ijzers heeft (zoals nu). Maar als het erger wordt of niet over gaat laat ik er heus wel iemand naar kijken..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:56

Klinkt mij ook als artrose in de oren. Onze merrie vertoonde hetzelfde beeld. Nu loopt zij soms met hoefschoenen van Smit, die hebben een dikke rubberen zool wat goed is voor de schokdemping en ze heeft een tijdje glucosaminesulfaat gehad. Nu is dat neit meer nodig ze loopt weer ok.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:30

ik blijf nog bij het zelfde atrose heb zelf 2 paarden die dit hebben en natuurlijk loopt ze op nieuwe ijzers beter en is het de ene keer erger dan de andere keer..maar de symptone zijn er gewoon naar.. waarom heb je haar trouwens niet een weekje op rust gezet als je ondekte dat ze al een paar dagen onregelmatig loopt ook al is het 5 min.. Ik zou als het mijn paard was een week op rust zetten.had ze zich verstapt zou het na die week over zijn.. is dit niet het geval kan je door gaan zoeken en bijv de DA inschakelen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:33

Na een paar minuutjes is het paard "spat-warm" en dan hebben ze er geen last meer van.

Zeker weten? Naar de DA en fotos laten maken.
Een gezond paard is de eerste paar minuten van de draf niet stijf en onregelmatig.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:46

Lijkt verdacht veel op spat

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:52

ik denk ook dat het stijfheid is. Ga anders eerst 10 minuten (zonder touwtjes, gewoon kaal) longeren. Werkt erg goed tegen stijfheid en word je paard lekker soepel van (en je paard ontspant zich sneller/beter) Hoe vaak rijd je trouwens per week op je paard en hoelang?