Paard wat ingevallen, meer voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcato

Paard wat ingevallen, meer voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:00

Vanwege mijn zwangerschap rij ik sinds ong. 2 maanden niet meer zelf op mijn paard. Hij wordt nu door 2 andere meiden gereden, alleen niet zo heel intensief als dat ik zelf doe/deed. Tevens is het weide-seizoen ong. gelijk begonnen met het moment dat ik stopte met rijden. Mijn paard staat nu elke dag dus ook een paar uurtjes op de wei. Ik heb zijn hoeveelheid voer niet veranderd.

Nu valt het mij op dat mijn paard een beetje ingevallen is op zijn kont/rug. Hij is van zichzelf altijd al vrij slank en ook nooit echt dik geweest, maar ik vind hem er nu wat te mager uitzien eigenlijk.

Ik was eigenlijk van plan om hem over 2 weken wat weekjes rust te geven, omdat ik dan moet bevallen en 1 van de bijrijdsters op vakantie gaat.

Ik vraag me dus af of het verstandig is om hem meer voer te geven of bij te voeren met het een of ander of dat ik de 'rust-periode' even zal afwachten om te zien of hij daar van opknapt.

Ik moet erbij zeggen dat mijn paard al wat ouder is (20 jr), maar verder qua conditie e.d. niet veranderd is.

aerdenhout1

Re: Paard wat ingevallen, meer voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:07

Ben je er zelf wel altijd, als je bijrijders aan het rijden zijn?
Zijn het wel meisjes die zich aan de afspraken houden wat rijden betreft en gaan ze geen gekke dingen doen met je paard als jij er niet bij bent? Of ben ik nu heel achterdochtig?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:11

aerdenhout1 schreef:
Ben je er zelf wel altijd, als je bijrijders aan het rijden zijn?
Zijn het wel meisjes die zich aan de afspraken houden wat rijden betreft en gaan ze geen gekke dingen doen met je paard als jij er niet bij bent? Of ben ik nu heel achterdochtig?

Hier hoef ik me gelukkig absoluut niet druk om te maken. Ik weet precies wat ze wel en niet doen en ben er zelf 9 vd 10 keer bij.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:18

Gelukkig maar dat dat het niet is. Dan zou ik hem inderdaad maar even een paar weekjes vakantie geven en kijken hoe het daana gaat. En nog gefeliciteerd met je zwangerschap he!! Spannende tijd voor je.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:25

aerdenhout1 schreef:
Gelukkig maar dat dat het niet is. Dan zou ik hem inderdaad maar even een paar weekjes vakantie geven en kijken hoe het daana gaat. En nog gefeliciteerd met je zwangerschap he!! Spannende tijd voor je.

Dank je wel!

Ja, dat dacht ik dus ook om gewoon de vakantie even af te wachten. Anders zou hij nu op meer voer moeten en straks moet het dan weer verminderd worden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:29

Heb je een al wat ouder paard? Door de droogte is het gras in de weide niet echt voedzaam meer.
Je zou hem een grasbrok kunnen voeren. Bijvoorbeeld Hypolite pre alpine. Dit maak je aan met water en is extra ruwvoer.
Kan geen kwaad dacht ik zo.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:37

Er vanuit gaande dat het paard regelmatig ontwormd is en verder geen medische problemen heeft, ligt de oorzaak van het invallen bij het voer. Ik heb sterk de indruk dat dit alles te maken heeft met de darmflora. Veel meer kan ik er niet van zeggen omdat er veel gegevens ontbreken (soort voer en hoeveelheid, uren weidegang, soort gras, toestand van de wei, etc.)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:17

Hey Suus,
Heb je net nog gesproken en lees nu je bericht. Balen!
Ik zou inderdaad ook even de weidegang/rust periode even afwachten, mocht het erger worden kun je eventueel zijn bloed na laten kijken. Misschien knapt hij van die periode wel op. Ik zou het ook even met Wilma bespreken. Misschien heb je dat al gedaan. Aan hooi tekort kan het ook niet liggen bij Wilma.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:27

hij staat elke dag op de wei,voer is niet veranderd en hij word minder intensief gereden...
lijkt hij niet magerder te worden omdat de spiermassa wegvalt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:58

Laat zijn tanden eens nakijken. Maakt hij proppen van zijn ruwvoer als je hem hooi geeft? Laat hij eten uit zijn mond glijden?