Weke koten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeDJ

Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 23:11

Hallo, mijn vz paard klapt door met zijn koten, en hoorde dat hij weke koten heeft. hij is 2 jaar.

Wat houdt dit in en gaat dat nog weg? is dit schadelijk als we hem gaan beleren onder het zadel?

Ik hoop dat iemand het weet:) alvast bedankt

Afbeelding

MaaikeMo

Re: Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:56

men zegt dat dergelijke paarden diep doortreden, wat extra slijtage , vooral in de buigpezen tot gevolg heeft.
een weke kootstand gaat vaak gepaard met zwakke constitutie. (slecht ontwikkelde spieren en gewrichten)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:51

MD-->BEH

(edit: excuses, had wel geschreven dat het naar BEH moest, maar het per ongeluk naar RT-P verplaatst, nu alsnog naar het goede forum verplaatst)

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:54

Ziet er niet goed uit, misschien een dierenarts naar laten kijken en vragen of er nog wat aan gedaan kan worden?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:25

Inderdaad worden de buigpezen veel meer belast bij weke koten, en nog meer als er een ruiter op zit.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:19

Het zou nog kunnen verbeteren als hij wat ouder gaat worden. De mijne had dit ook, maar is inmiddels 18. Ik heb er geen last van gehad toe hem eenmaal ben gaan rijden. Let wel dat ik er pas op ging ziten toen hij 4 was!

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:58

omaas - is het helemaal weggegaan? of heeft hij het nog wel maar heeft hij er geen last van ?

Ik had ook bij andere topics gekeken, daar zeiden sommige dat het bij twee jarige nog over kan gaan? weet niet of dat echt zo is..

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:34

Hij heeft er geen last meer van.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:38

mijn arabier heeft het ook. Veel stappen op het harde om zijn pezen af te harden heeft veel geholpen. Ook mijn eigen gewicht in de gaten houden. en regelmatig rust om evt microtrauma's te laten helen (ik train om de andere dag en na het seizoen heeft hij altijd ongeveer 2 maanden vrij op de weide)
Hij loopt nu klasse 3 endurance, dus met beleid kun je er wel wat mee hoor!

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 15:49

magicjoy schreef:
mijn arabier heeft het ook. Veel stappen op het harde om zijn pezen af te harden heeft veel geholpen. Ook mijn eigen gewicht in de gaten houden. en regelmatig rust om evt microtrauma's te laten helen (ik train om de andere dag en na het seizoen heeft hij altijd ongeveer 2 maanden vrij op de weide)
Hij loopt nu klasse 3 endurance, dus met beleid kun je er wel wat mee hoor!

Okej! Hoeveel vind jij dat je '' moet'' wegen ? (miss gekke vraag:P) , Ik loop nu al heel veel buiten met hem, op het harde. Vind hij trouwens heel erg leuk Tong uitsteken

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:06

jemig, hoeveel moet je wegen....ik ben zelf echt niet een van de lichtsten, (1.80 lang, 75 kilo op een arabier van 1.57) maar het was voor mij gewoon een stok achter de deur om zelf op te letten dat het ik ieder geval niet zwaarder word. Maar dat is meer iets voor mezelf, ik zeg niet dat anderen dat ook moeten. Het lijkt mij, hoe lichter, hoe beter, maar ik ga mezelf echt niet uithongeren, ik houd veel te veel van lekker eten. Vork

Goed dat je al wandelt met hem, behalve dat hij het leuk vindt, kun je hem al veel leren (verkeersmak) en een goede band opbouwen. Heb je later alleen maar profijt van, geloof me.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:45

magicjoy schreef:
jemig, hoeveel moet je wegen....ik ben zelf echt niet een van de lichtsten, (1.80 lang, 75 kilo op een arabier van 1.57) maar het was voor mij gewoon een stok achter de deur om zelf op te letten dat het ik ieder geval niet zwaarder word. Maar dat is meer iets voor mezelf, ik zeg niet dat anderen dat ook moeten. Het lijkt mij, hoe lichter, hoe beter, maar ik ga mezelf echt niet uithongeren, ik houd veel te veel van lekker eten. Vork

Goed dat je al wandelt met hem, behalve dat hij het leuk vindt, kun je hem al veel leren (verkeersmak) en een goede band opbouwen. Heb je later alleen maar profijt van, geloof me.

Ja logisch dat je je zelf neit gaat uithongeren:P

Hij is al verkeersmak en luisterd super goed naar me stem! dus ik denk dat dat wel goed komt:)
Hoop dat zijn benen ook goed komt Knipoog

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:08

Ik ben aan het rond kijken om er een nieuw springpaardje bij te kopen,
nu heb ik een merrie gevonden op het internet en die heeft ook een weke stand met 1 koot
en dat heeft ze al van veulen af aan.

Hier een foto.
http://www.sporthorses.nl/scripts/vrije ... 42002&pag=

Volgens de eigenaresse heeft zij hier nooit blessure aan opgelopen met rijden,
is dit een paard met veel risico op blessure? Zeker als je ermee wil gaan springen/fokken?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:19

Wat betreft de 2 jarige,zeer geregeld laten bekappen zodat het dier geen lange tonen ontwikkeld,veel stappen,op het harde omdat dit weinig peesbelasting geeft maar wel sterker maakt.
Misschien dat de dierenarts of iets dergelijks een oplossing weet middels een supplement.
Gezien de mate ,vooral achter, lijkt het me een ontwikkelingsstoring.
Misschien dat je dat bij een 2 jarige nog wat bij kunt sturen.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 01:24

Ondertussen is me de 2 jarige half jaar verder, hij klapt nog steeds door , alleen het is wel al minder geworden. Het is heel verschillend hij lijkt iets meer door te klappen met zijn koten als we op het erf lopen. maar als we buiten het erf lopen ( is de verharde weg ook wel wat gelijker) dan zie je eigenlijk niet dat hij heel erg door klapt. Ik hoop dat hij er geen last mee krijgt als hij beleerd word:)