Wie heeft er advies?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Wie heeft er advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:33

Ik zit er aan te denken om mijn paard ( Arabisch Volbloed van 7 jaar) Draversbrok van Havens te gaan voeren omdat hij niet lekker door de wintervacht heen is gekomen dit jaar. In februari begon hij te verharen en de echt dikke vacht is er nu uit, maar toch heeft hij nog niet zijn normale zomervacht.

Op zijn hals wel, maar op zijn lijf zitten nog langere haren en hij glanst ook niet echt, heeft geen appeltjes. De dierenarts heeft bloedafgenomen en onderzocht op evt vitaminen of mineralen gebrek maar dat heeft hij niet. Hij is verder ook gewoon gezond, eet goed en werkt graag, is niet suf en is 3 jaar geleden ontdaan van zijn mannelijkheid, dus daardoor ook geen plotselinge hormoonschommeling mogelijk.

Op advies van dierenarts gekookt lijnzaad gaan voeren, daar kan mijn paard hele leuke kunstjes mee, maar het gewoon eten vertikt ie. Clown Ook lijnzaadolie over/door zijn brokken is geen succes. Ik heb de brokken een paar dagen laten liggen onder het mom " als hij honger krijgt, gaat hij wel eten" Nou, vergeet het, na 4 dagen nog geen hap. Zeewier ook al geprobeerd, maar dat kwam op hetzelfde verhaal als de lijnzaadolie neer.
Toen overgegaan op musli met kruiden en haver, dat vind meneer WEL lekker Vork maar dat voer ik nu 3 maanden en zie geen verbetering in zijn vacht.

Ik heb nu op de site van Havens zitten kijken ( bij de dierenvoederwinkel verkopen ze alleen Havens, geen andere winkel met paardenvoer in de buurt) en kwam zo uit op de draversbrok van hun.

Citaat:
DraversBrok®
DÉ complete sport- en prestatiebrok voor paard of pony (ook wel biks genoemd) (energie-rijk en eiwit-arm). Energie-niveau = 12.0 MegaJoule.
DraversBrok is HET prestatievoer bij uitstek; samengesteld op basis van alleen natuurlijke granen en grondstoffen. Naast veel granen bevat DraversBrok ook lichtverteerbaar lucerne-eiwit en veel lijnzaad. Dat zorgt voor een constante perfecte conditie, gezonde huid en een glanzende vacht van uw paard of pony.

Mijn paard staat dagelijks van 09:30 tot 21:00 op het land met voldoende gras. Op stal krijgt hij ( nu nog) 's ochtends voordat ze naar het land gaan 0,5 kg basisbrok en 0,5 kg musli met kruiden en haver, daarbij een flinke puk stofvrij hooi, 's avonds als ze op stal komen krijgt hij hetzelfde als 's ochtends.
Ben benieuwd of jullie mij ook de draversbrok aanraden of eventueel een ander advies hebben ( ander merk dan Havens is dus geen optie)

Uthrick

Re: Wie heeft er advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:59

Niemand? Nagelbijten / Gniffelen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:18

Heeft de dierenarts ook een mest onderzoek gedaan op wormen? Een jong paard die zo gevoerd wordt als jij aangeeft lijkt me dat die goed door zijn vacht moet komen. Ook al wordt je paard altijd netjes ontwormt, er kan toch nog een worm infectie zijn, vaak zie je dat ook aan de vacht. Voordeel van zo'n onderzoek is dat je meteen weet met welk middel je moet ontwormen. Draversbrok is opzich prima voer, maar je voert nu ook al netjes. Wat doe je verder met dit paard?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:19

Ik rij mijn paard vrijwel elke dag, al is dat de laatste 3 weken er een beetje bij ingeschoten ivm studiedruk en verhuizen Bloos . Afgelopen jaar tot november ongeveer 1 keer in de 2 a 3 weken wedstrijden gereden ( van de B naar de L2 met winst).
13 juni dit jaat hebben we onze 1e wedstrijd weer gehad en hij was wel héél erg heet/pittig maar verder niks bijzonders aan hem.

Dierenarts heeft ook mestonderzoek gedaan ( bloed en mest onderzoek zijn trouwens dure grapjes Nagelbijten / Gniffelen ) maar ook daar kwam gelukkig niks uit.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:42

Waar ik goede ervaringen mee heb, bij paarden die niet goed door hun vacht kwamen, is MaxH. Dit is een voedingssupplement. De paarden die ik het voer, komen erg goed door hun vacht en vinden het ontzettend lekker Ja

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:57

Max H zit naar mijn idee vooral heeel veel suiker in Knipoog Wat je ook zou kunnen proberen is Becel dieetolie. Dit kun je bij de supermarkt kopen in een donker gekleurde fles van glas. Is precies de goede olie en er zit ook nog eens lekker veel vitamine E in. Waarschijnlijk lust je paard dit wel over het voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:33

de muesli zonder haver van havens is ook heel goed.
haal een pot multivitamine er bij die je er doorheen doet.
ik ben zelf heel tevreden over de sportmineralen van Subli,niet duur en je doer er vrij lang mee

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:08

Lijnzaadolie, helpt togh ook:O

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:45

en als je de lijnzaad olie nou door de slobber doet? of heeft die stiekemerd dat ook gelijk door?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:10

nog een ander tipje, met dit rare weer kan je paard het "van binnenuit' koud hebben, waardoor hij niet door zijn vacht komt, wat je kunt proberen is gember of gembersiroop door zijn voer. Eten de meeste paarden vrij makkelijk op. Dit verwarmt ze van binnen uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:30

jah lijnzaadolie, dat was het kwam er niet op gisterenn8, was ook alweer te laat.

najah ik weet dat het heel goed helpt, je kan dit togh ookop een boterham ofzo smeren?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:34

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:44

toen ik mijn paard 1,5 jaar geleden kocht zag hij er niet mooi uit, vooral zijn vacht niet. lange, doffe vacht
den pensionstal waar ik mijn mijn paard heb gestald voerde draversbrok
mijnn paard zag er al binnen enkele weken stukken beter uit en nu is het helemaal een plaatje; superdunne mooi glanzende vacht