Bescherming wond?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Bescherming wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:05

Eind Maart heeft mijn pony een ongeluk gehad, waardoor zij aan haar rechterachterbeen een wond heeft opgelopen.
Nu enkele maanden later gaat het netjes met de wond, maar ik begin nu tegen een klein probleem op te lopen.

Ze loopt namelijk met haar linkerachterbeen de bovenkant van de korst eraf.

Eerst dacht ik dat dit alleen gebeurde als ik iets met haar deed, maar vandaag ben ik er dus achter gekomen dat dit dus niet het geval is.
Toen ik haar vanmiddag uit het land haalde om een beetje te tutten had ze namelijk een nieuwe, nog erg rode korst aan de bovenkant zitten.
Nu was dit de eerste keer dat ik haar 'hiermee' van het land haalde, maar wellicht is dit ook al wel vaker gebeurd (je weet het niet)

Nu lijkt het mij niet echt handig dat ze telkens het bovenste stukje korst van haar wond eraf loopt, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing.
Iemand van stal dacht aan springschoenen (maar dan zit de springschoen tegen de wond denk ik en zou de korst eraf kunnen komen door de springschoen??) of iets als strijkringen?
Ik heb zelf nog nooit strijkringen gebruikt, dus ik heb geen idee hoe ze werken en om welk deel van het been ze zitten.

Heeft een van jullie wellicht een passende oplossing voor dit probleem??

Dit is een overzichtsfoto van de genezing van de wond tot nu toe: (LET OP! Niet geschikt voor de zwakke maag!)
http://farm4.static.flickr.com/3152/2631661900_c9ecbc8e8a_o.jpg

Uiteraard komt de DA ook op controle! Maar wellicht dat iemand met een geniaal idee komt! Lachen

giotto

Re: Bescherming wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:23

Alleereerst...brrr da's niet echt een "wondje" ...hoe is dat gebeurd?

Ik denk niet dat strijkringen echt ideaal zijn omdat ze op de plaats zit waar de wond is...het gaat schuren en de wond terug openwrijven.

Het enige dat ik kan bedenken zijn speciale strijklappen die ze bij de dravers gebruiken,daar zit nog een extra flapje aan dat de wonde gaat beschermen.Maar dat zal waarschijnlijk ook wrijving veroorzaken.Je kan misschien wel een dikke laag vaseline op de wonde smeren en daarover de strijklap.

Of het been van de wonde in een verbandje zetten zodat het beschermd is,maar dat zal misschien ook niet ideaal zijn voor de wondheling als er geen lucht meer aankan...

niet echt een gemakkelijk probleem...zal nog eens goed nadenken voor een oplossing...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:32

Ik zou dit gewoon in het verband zetten tot de boel genezen is. Zorgt er ook voor dat er geen wild vlees gevormd wordt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 19:17

Ze heeft de heftruck een mep verkocht en daar was ze helaas zelf de dupe van
Ze had een slagaderlijke bloeding en wonder boven wonder zijn er geen pezen o.i.d. geraakt!
Ze heeft ook nauwelijks kreupel gelopen hierdoor Verward Alleen als het verband eromheen zat wilde ze er vaak niet op staan.
Ze staat nu weer bij de kudde in en loopt 100% rad.
Toen de DA vorige maand op controle kwam zei hij nog dat ze liep alsof ze nog nooit kreupel was geweest. Tong uitsteken

Strijkringen zijn dan denk ik inderaad niet de juiste oplossing.
Verband lijkt me ook geen optie ivm de wondheling en het lijkt me dat dat alleen maar vies wordt.
Eigenlijk moet ik iets hebben wat over de wond heen loopt... maar wat?

@ JaBa: Ze heeft tot nu toe geen wilvlees vorming gehad en dat terwijl het overgrote gedeelte al dicht is.
Denk dus niet dat ik daarvoor nog een verbandje om hoef te doen.

Het verbandje is er na 2 weken overdag al afgegaan en na plm. 4 weken ook 's avonds afgebleven.
Dit hebben ze gedaan zodat de wond beter op kan drogen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:20

Het ziet er keurig uit zo.
Ik denk dat je beter het risico kunt nemen dat het korstje er zo nu en dan afgetrapt wordt als dat je het af gaat schermen.
Volgens mij zit het op een plek waar een beschermer hoe dan ook schuurt.
Ben bang dat, wanneer je het nu nog in het verband oid. gaat zetten, het alleen maar slechter geneest.
Waarom bel je anders alleen niet even naar je veearts?

Je hebt trouwens wel heel veel geluk gehad hoor dat het zo goed afgelopen is.
Wat zal je geschrokken zijn toen je de wond zag!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:29

Ik denk ook dat je de wond het beste zo kunt laten..het geneest goed...misschien insmeren met uierzelf...maar verder niets hoor...
Het geneest goed zo te zien

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:53

Mijn DA viert op het moment zijn vakantie in Portugal. Bloos
Maandagochtend is hij weer aanwezig en ga ik hem meteen even bellen of hij op controle wil komen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:30

Escardo schreef:
Ik denk ook dat je de wond het beste zo kunt laten..het geneest goed...misschien insmeren met uierzelf...maar verder niets hoor...
Het geneest goed zo te zien

Inderdaad, dat doen wij ook met uierzalf! Je moet dan wel de bruine uierzalf nemen en niet de witte, daar zit parfum in.
Met uierzalf houd je de korst wat soepeler zodat het niet zo snel breekt.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:14

Mijn veulen heeft een hele vervelende wond + ontsteking gehad en sinds deze week is het verband er eindelijk af. Het heeft 3,5 week geduurd in totaal.
Ik heb haar 2 weken lang 1 x per dag 5 minuten met haar been in biotex gezet. Onder die tijd een beetje wassen. Daar na p laten drogen en sprayen met betadineoplossing. Dan een steriele gaas erop en zelfklevend verband. Je kan dan precies zien of de wond nog pust. Biotex naakt de huid soepel en zacht en ontsmet. Soda maakt de huid een stuk droger en kan daardoor littekenweefsel geven. Het ziet er nu keurig uit terwijl ik echt dacht dat het altijd lelijk zou blijven.
Let in iedergeval goed op dat er geen maden in komen!!!!!!! Daarom zou ik alleen al de wond afdekken en regelmatig ontsmetten.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:51

Vliegen en maden zijn niet eens een ramp voor een wond die aan de lucht is,zij eten het slechte weefsel weg, je moet er alleen wel op letten dat ze niet inkapselen.
Misschien een hoefschoen?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:09

Ik heb net de dierenarts gesproken en hij komt vrijdagochtend even langs.

Het lijkt mij zoiezo geen goed idee om de wond af te dekken.
De wond geneest prima zoals het gaat, ze loopt alleen af en toe de korst eraf.

Een hoefschoen lijkt mij ook niet de juiste oplossing (die heb ik wel in de kast staan Tong uitsteken)
Er zit namelijk een ijzer onder deze hoef en de schoen zal dan waarschijnlijk de onderste helft van de korst kapot schuren.
En dan komt de schoen alsnog niet over het bovenste gedeelte van de wond, waardoor ze nog steeds het bovenste stuk eraf kan halen...

Ik zal eens aan hem voorstellen om de uierzalf erop te smeren.
Maar sluit dat de wond niet te veel af van lucht?

Annelies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:43

Groene os Wond pasta of wond creme. Ik gebruik de wond pasta.
Ik had het zelfde probleem, alleen dan wat kleiner en op een andere plek. Werkt goed en er kunnen ook geen vliegen bij. Wond ziet er bij mij ook rustiger uit.