wat zouden jullie doen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:16

Ik heb een pony(amondi in mijn profiel)
22 jaartjes
en begint nu probleempjes te krijgen :S
Heb hem nu dus weer kreupel, niet erg maar onregelmatig.. wel zijn de pezen achter dik en heeft hij een wondje op zijn kogel. nu denk ik dat hij weer heeft lopen rennen of dat hij door kuddeleden is opgejaagd (dat weet ik niet) maar dat hij onderuit is gegaan en vandaar dat wondje en zich heeft overelopen en dat daardoor nu de pezen weer een klap hebben te verduren... ik heb hem in een groot weiland staan ivm met het genioeg aan gras want hij is erg moeilijk op gewicht te houden(altijd al zo geweest) en hij staat in een vaste kudde vaarvan hij de oudste is en de jongste is 3... nu heeft hij de laatste tijd wel vaak dat hij is gertapt oid en dat hij dan weer net niet helemaal lekker loopt.. maar vind het ook erg gemeen tegenover hem om hem uit de groep te halen, want opzich staat hij daar best wel lekker en heeft hij zich verder al heel goed intwikkeld in zn sociale bezigheden(was altijd een apart eentje die geen contact durfde te leggen met andere paarden) nu is hij al veel meer paard zeg maar... maarja ik weet nu niet meer wat goed voor hem is.. dus tips ofzo zijn welkom

(ps weet niet of het hier goed staat)

Nomination

Re: wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:32

Gewoon eventjes de trailer opladen, en langs de eerste de beste kliniek gaan! Neem geen risico's met dikke pezen, voor je het weet ben je een jaar of langer zoet!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:01

ok tog wel hmmm
zat er ook al echt aan te denken idd en ga dus zo snel mogelijk heen... maar ik wou ook vragen wat te doen verder ivm de groep waarin hij staat ben zo bang dat hij het niet meer aankan allemaal

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:42

idd. toch even langs de da en een echo laten maken. aan de hand daarvan kan je zien of het idd een peesblessure is en hoe ernstig het is en wat je dan dus het beste kan doen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:28

weet je zeker dat zijn pezen verdikt zijn? niet dat het gewoon oedeem is?

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:35

Als je zelf het gevoel hebt dat hij de kudde niet meer aankan, dan toch kijken of je hem apart kan zetten, of eventueel alleen met een vriend van hem. De pees zou ik ook even laten nakijken door een DA.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 11:52

even voor de duidelijkheid zn pees is echt dik, maar hij loopt niet echt kreupel.. ook niet lekker maar het is meer hoe hij zn been neerzet en afwikkeld... onregelmatigheid is niet echt overduidelijk te zien.... hij saat ook op beide achterbenen gewoon alleen als je beetje in zn pees drukt dan trekt hij hem wel duidelijk weg... ik verdenk hem wel al een poosje van artrose.. dat zowiezo :S maar vandaag wordt de da gebeld om een afspraak te maken (omdat hij dus geen pijn laat zien, hij loopt gewoon en graast gewoon zonder te ontlasten. vind ik het geen spoed) en dan maar afwachten wat de da zecht Boos! maar als hij op rust moet wordt dat ook gelijk zijn pensioen dan ga ik ook niet meer met hem rijden :S
vind het echt vreselijk maarja als hij mar fijne jaren heeft nog.. het gaat alleen ineens allemaal zo snel..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:58

dat zijn dus wel tekenen van een peesblessure. heb je misschien de mogelijheid om hem samen met een paar rustige andere paarden op een stukje te zetten, gescheiden van de groep? dan staat hij toch nog met andere paarden, maar heeft hij wat meer rust, wat ook belangrijk is, voor als het eventueel wel een blessure is.