Magere pony, gevoelig voor hoefbevangenheid, wat voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Magere pony, gevoelig voor hoefbevangenheid, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 14:33

Wij hebben een wat oudere pony, 17 jaar die erg gevoelig is voor hoefbevangenheid. Als ze een paar dagen teveel brok krijgt loopt ze meteen kreupel..
Maar nou wordt ze wat mager. Ze krijgt veel hooi (ze eet het niet eens allemaal op) maar wat kunnen we nog meer bijvoeren om haar wat dikker te krijgen? Ze is gek op wortels, die krijgt ze ook, maar ja daar groeien ze niet van.

Charlottte

Re: Magere pony, gevoelig voor hoefbevangenheid, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:34

Pulp, zemelen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:08

Ze is neem ik aan wel goed ontwormd ?
Anders zou je een speciale seniorenbrok kunnen overwegen. Er zijn ook seniorenbrokken voor hoefbevangen gevoelige paarden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:28

Kijk uit met de wortels, daar zit veel suiker in. Dat is 1 van de dingen waar ik met mijn ex hoefbevangen paard destijds de fout ben in gegaan.

Wat je kunt voeren is bijv. Dodson and Horrel, Safe and Sound of Marstall Vito. Op het centrale hoefbevangen topic staat een lijstje met voer wat geschikt is voor hoefbevangen paarden.

Wordt hij/zij echt te mager of is ie gewoon slank? Ze kunnen beter iets te slank zijn dan te dik.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:30

Ja dat er in wortels veel suiker zit heb ik meer gehoord, punt is alleen dat we die onbeperkt kunnen voeren, geen enkel probleem! Zodra we met biks beginnen is het mis... en dat is dan gewone basisbrok.

Ze wordt nu echt mager.. slank is ze altijd geweest, maar dit is niet mooi meer. Je ziet de ribben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:34

Charlottte schreef:
Pulp, zemelen

dit werkt,dat voer ik mijn ex-hoefbevanger al jaren,die werd ook van alles ziek,maar dit gaat goed,ik doe er ook nog iedere dag vitamines en mineralen door,maar of dat nodig is voor een shetje???
Hoewel hij is natuurlijk wel op leeftijd en "ziek".

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:39

Je moet voor hoefbevangen paarden met voeren letten op koolhydraten, of te wel suikers en zetmeel. Suiker en zetmeel moet eigenlijk onder de 10% blijven.
Gewone brok zit daar boven.
Zelf krijg ik vanmiddag weer voordroog, heb ik het hele jaar gevoerd maar afgelopen weken even gewoon hooi. Daar zit ook wat meer in, maar niet iedereen is daar enthousiast over voor onze paarden.
Een scheut olie door het eten wil ook nogal eens werken en ik heb laatst een mailtje gehad over (ik geloof) Hard Keeper. Ook iets speciaal voor paarden die moeilijk op gewicht te houden zijn, maar wat geen gevaar opleverd voor hoefbevangen paarden.
Als je je mailadres geeft stuur ik dat door.

Mijn hoefbevanger wordt ook wel heel slank, maar die heeft dan ook een veulen aan de voet van 8 weken oud.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:41

Pulp en Zemelen werkt bij onze shet het beste, shetties zijn soebere beestjes hebben dan ook niet veel nodig, èn is het nog eens een heel stuk goedkoper dan al die speciale hapjes..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:54