schieffel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_joy

schieffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 09:55

Hoi,

Nadat mijn pony ongeveer 5 weken geleden een schieffel (en een plekje op de schieffel die steeds maar niet dicht ging)had opgelopen in de wei willen mijn zus en ik het rijden weer gaan oppakken. Volgens de dierenarts kan dit ookalwel het been nog wel een heel klein beetje warmer is dan zijn andere been. We moeten natuurlijk wel het been goed in de gaten houden. We hebben nu ongeveer 1,5 week met hem aan de hand gestapt. Steeds een half uur. Vanaf vrijdag hebben we 2 keer per dag een half uur met hem gestapt. Zondag heb ik voor het eerst weer op hem gezeten. Ik heb gewoon een half uurtje met lange teugel en hoefslag volgen (dus geen voltes enz.) gereden. Na een kwartiertje heb ik nog even gevoeld of het warmer was geworden. Dit was gelukkig niet zo. Na het rijden hebben we het gekoeld. Mijn zus heeft dit gisteren ook gedaan. Nu geven we hem vandaag rust. Gewoon een half uurtje aan de hand stappen en we willen morgen een beetje voltes gaan draaien enzo. Zo wil ik het steeds iets zwaarder maken.

Lijkt dit jullie slim en hebben julie nog tips?

Ik weet niet zeker of dit hier mag staan.

anne_joy

Re: schieffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 21:25

niemand? Ohja lijkt jullie het erg dat zijn been na het lopen/rijden wat warmer is?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:31

vreemd dat je van de DA al kan gaan rijden!

als dat been warmer is dan de andere,heb je toch kans dat de pees beschadigd is
ik ben weer gaan rijden toen ze echt goed liep.
nu was de mijne 9 mnd drachtig en bleek na 2 mnd op de scan dat het griffelbeen in stukjes was
maar na 2 mnd weirust was dat mooi ingekapselt
ik zou niet te snel teveel doen ,en natuurlijk het advies van de DA opvolgen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:32

Een schievel is een benige verdikking dat meestal op het been is. Mijn paard loopt er al wel een jaar mee, geen last van. Maar zodra het gaat groeien kan het bij die van mij zijn pees scheuren. Eigelijk doe ik met schieffel alles wat ik anders ook deed.

Ik zou been 2x per dag 10 min afspoelen en niet al te zwaar werk doen en de eerste 2 week niet rijden.

Heb ik in de begin periode ook gedaan op aanraden van DA.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:34

Mijn paard heeft ook een schiefel, die helaas nog steeds onrustig is, en dan ook kreupel is in de bak op de linkerhand, in draf en gallop.
Ik heb nu een jaar elke dag een half uur gewandeld/ of er op gestapt. Buiten, op harde ondergrond. In de bak belast je de schieffel veel meer, omdat de bodem zacht is en je paard toch de bocht door moet. Ik zou, zeker nu het been af en toe nog warm is, niet in de bak rijden en geen korte bochten vragen. Ga lekker buiten stappen/ stapritje doen, verwacht niet te veel van hem en houd het bij een half uur per dag.

Ik hoop voor jou dat de schieffel op een gunstige plek zit en dat je straks weer kan rijden. Helaas zit er voor ons niet veel meer in dat een stapritje/ wandeling en af en toe een stukje draven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:37

zammetje schreef:
Mijn paard heeft ook een schiefel, die helaas nog steeds onrustig is, en dan ook kreupel is in de bak op de linkerhand, in draf en gallop.
Ik heb nu een jaar elke dag een half uur gewandeld/ of er op gestapt. Buiten, op harde ondergrond. In de bak belast je de schieffel veel meer, omdat de bodem zacht is en je paard toch de bocht door moet. Ik zou, zeker nu het been af en toe nog warm is, niet in de bak rijden en geen korte bochten vragen. Ga lekker buiten stappen/ stapritje doen, verwacht niet te veel van hem en houd het bij een half uur per dag.

Ik hoop voor jou dat de schieffel op een gunstige plek zit en dat je straks weer kan rijden. Helaas zit er voor ons niet veel meer in dat een stapritje/ wandeling en af en toe een stukje draven.

is een operatie voor jouw paard dan geen optie?
toen de mijn afgelopen okt [ 2,5 jr na de breuk] rot en kort ging lopen hebben wij het ook over een operatie gehad
gelukkig lag de pees nog mooi vrij en was het iets anders.

een ouder paard op mijn vorige stal is geopereerd aan de lage breuk net boven de kogel
en na 6 weken konden ze weer gaan opbouwen.
zij is toen weggegaan en ik ben later weggegaan dus weet niet hoe het nu gaat
maar dit paard was 22jr

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:55

mirgino schreef:
is een operatie voor jouw paard dan geen optie?
toen de mijn afgelopen okt [ 2,5 jr na de breuk] rot en kort ging lopen hebben wij het ook over een operatie gehad
gelukkig lag de pees nog mooi vrij en was het iets anders.

een ouder paard op mijn vorige stal is geopereerd aan de lage breuk net boven de kogel
en na 6 weken konden ze weer gaan opbouwen.
zij is toen weggegaan en ik ben later weggegaan dus weet niet hoe het nu gaat
maar dit paard was 22jr

Nee, helaas niet. Omdat de schieffel op een heel ongelukkige plek zit (precies onder de knie en over de pees) verwacht de va dat de kans op terugkomen bijna 100% is. Ik heb er daarom voor gekozen om de operatie niet aan te gaan en hem lekker van de dagen te laten genieten. Ik heb voor mezelf wel gesteld dat als hij gaat kreupelen in stap, dat het dan de tijd is om hem te laten gaan. Ik geniet nog elke dag van hem, en ik zie aan hem dat hij ook elke dag van zijn dag geniet. Wel vind ik het heel erg moeilijk om te accepteren dat ik nooit meer met hem door het bos zal kunnen galloperen of over strand zal kunnen rijden, omdat ik dat vaak en graag met hem deed.

Maar goed, even on topic: ik hoop iig voor de TS dat het weer goed komt met haar paard, en dat ik door mijn verhaal haar niet te veel ontmoedig.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 10:07

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig zit de schieffel bij Joy op een gunstige plek. Hij heeft er (zo te zien) geen last van. Hij loopt niet kreupel. Op de foto's ziet de schieffel er ook rustig uit. Het wondje is ook rustig dus dat is ook een teken dat de schieffel rustig is.

Ik ben nu ook nog alleen aan het stappen met lange teugel, zodat hij wel weer een beetje went aan gewicht op zijn rug. Het been is dus eigenlijk altijd voor het rijden even warm als zijn andere been en na een kwartiertje 'rijden' ook nog. Alleen na een half uurtje is het iets warmer. Dit is volgens de DA logisch, omdat het been weer moet wennen aan het werken.

Stekkerdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:03

Vind het altijd moeilijk met een schieffel, je moet maar net mazzel hebben dat het op een 'goede plek' zit

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:39

Ja dat is zeker zo. Gelukkig zit het bij mijn pony volgens de DA op een gunstige plek.