Huidaandoening? toch besmettelijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Huidaandoening? toch besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:32

Bij ons op stal, had een paardje ineens een huidaandoening gekregen, DA is geweest, maar we weten niet wat hij heeft.. het is geen schimmel of schurft..
maarja, doet er even niet toe..
eerst dachten we dat het niet besmettelijk was, de paarden waarbij ze buiten staat, oa die van mij, hebben niks..
van de week, heeft een paard het gekregen, maar die komt helemaal niet in aanraking met het paard dat besmet is geweest..
nu heeft nog een paard het gekregen! die komt wel in aanraking met dat paard, maar niet vaak.
maar als iets besmettelijk is, ja dan kan het via alles wel overgebracht worden.
Het opvallende is wel, dat de paarden met een wat lagere weerstand het gekregen hebben,
1 loopt met veulen,
1 is wat ouder
1 is net nieuw op stal..
dus ik wil zorgen, dat ie van mij een nog betere weerstand krijgt, want ik sta er niet op te wachten, dat mijn paard iets krijgt, en we weten nog niet wat het is..
heeft iemand een tip om z'n weerstand omhoog te krijgen?
met vitamine spuit ofzo?

Groetjes, maaike

Carlijn

Re: Huidaandoening? toch besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:10

Vitamines zouden het altijd goed moeten doen toch?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:14

Zeker weten geen luis? Die slaan vaak toe bij paarden met een verlaagde weerstand (of veel beharing). Is er een monstertje van de huid genomen? En heeft de DA niet de tip gegeven sowieso te wassen met een medische shampoo...?
Bij voerboeren verkopen ze vitaminespuiten, Pavo heeft Total Supply poeder voor een extra boost, en verder heeft de Groene Os ook een heel assortiment en kun je ook bij de Paardendrogist kijken. Maar mocht het toch een beestje zijn, krijg je die niet weg met vitaminen.......

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:17

vitaminespuit is altijd geld weggooien.
Paarden kunnen nl een grote dosis vitamines niet opslaan, die plassen ze dus net zo hard weer uit (de wateroplosbare althans).
Als je echt wat wil geven, geef dan over een langere periode een supplement.

Heb je overigens van de DA zelf gehoord dat het geen schimmel of schurft is? Of van de eigenaar?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:41

ja, schurft is bekeken onder microscoop, en schimmelkweek gemaakt.. was het beide niet
is ook heel vreemd
een op andere dag, zat er een plek op de kont, en binnen een week, zat het hele lichaam onder..
de dierenarts, weet ook niet wat het is, snapt er ook vrij weinig van..
het is ook geen allergische reactie of steek ofiets..
ze wast het nu met imavorol, voor het geval dat het toch een schimmel was.. want op de kweek, het groeide een beetje, en toen stopte het.. en een schimmel groeit wel door..
iemand anders, gebruikt betadine shampoo, en iemand anders probeert calendula..
misschien dat iets gaat werken?
als na een tijdje behandeling met imavorol niet werkt, zal ze toch een huidmonster moeten opsturen naar utrecht..
maarja, blijkt dus besmettelijk te zijn, en ik zit er niet op te wachten als die van mij het ook krijgt..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:15

Daarmee is mijn luizen-vraag volgens mij nog niet beantwoord... Knipoog Die moeten maar net op de plek zitten waar je kijkt... Ik zou zeggen: ga wassen met een middel tegen luizen (Sebacil indien verkrijgbaar, anders Neocidol, beide via dierenarts). Dat heeft bij ons al meer dan één 'onverklaarbare jeukpartij' verholpen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:29

ja, maar bij dat paardje jeukt het niet. dus bij ons staan grote vraagtekens