Paard eet hele plantjes zuring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kari

Paard eet hele plantjes zuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:41

Mijn paard vind zuring erg lekker
Als ik hem haal en door een wei moet met veel zuring is hij vaak heel snel en neemt hij vaak een hap zuring voordat ik kan reargeren hij heeft dan al het hele plantje in zijn mond .
Ik dacht dat zuring giftig was en dat ze het niet zouden eten .

rowo

Re: Paard eet hele plantjes zuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:41

Ik dacht dat eerlijk gezegd ook, maar laatst was 1 paard hier er ook al goed van aan het eten Verward Is al een hele tijd geleden, maar k heb er niks aan gemerkt.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:42

Laatst bijgewerkt door ikowtje op 30-06-08 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:44

Ik bedoelde zelf meer dat het ook echt niet zouden lusten, maar dat is dus niet zo.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:45

die van mij eet het wel een beetje, maar eerder als ik het afknip en het in de wei laat liggen, gedroogd vind hij het lekkerder.

in een ander topic vondt ik het volgende:

Dit stukje stond op http://www.hoefnatuurlijk.nl:
Ridderzuring is noch in verse vorm, noch in gedroogde vorm giftig, tenzij het paard het in zeer grote hoeveelheden gaat eten. En dat doen ze meestal niet. Het is wel een indicatie van een slecht onderhouden of verwaarloosd land. Boeren zullen dit kruid altijd willen bestrijden - niet vanwege het gif maar vanwege het feit dat het zich enorm verspreid en de plaats van goed gras gaat innemen. De zaden blijven ook tientallen jaren vruchtbaar.

Maar ik blijf het vaag vinden, op de ene plek staat dat het niet zo is, en soms staat er dat het wel zo is Verward

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 06:52

ikowtje schreef:
die van mij eet het wel een beetje, maar eerder als ik het afknip en het in de wei laat liggen, gedroogd vind hij het lekkerder.

in een ander topic vondt ik het volgende:

Dit stukje stond op http://www.hoefnatuurlijk.nl:
Ridderzuring is noch in verse vorm, noch in gedroogde vorm giftig, tenzij het paard het in zeer grote hoeveelheden gaat eten. En dat doen ze meestal niet. Het is wel een indicatie van een slecht onderhouden of verwaarloosd land. Boeren zullen dit kruid altijd willen bestrijden - niet vanwege het gif maar vanwege het feit dat het zich enorm verspreid en de plaats van goed gras gaat innemen. De zaden blijven ook tientallen jaren vruchtbaar.

Maar ik blijf het vaag vinden, op de ene plek staat dat het niet zo is, en soms staat er dat het wel zo is Verward

Zuring is vers en in gedroogde toestand wél giftig, maar de mate van giftigheid is afhankelijk van meerdere factoren (net als bij boterbloem)
In zuring zit oxaalzuur en antrachnion: de aanwezige hoeveelheid van deze stoffen wordt bepaalde door de leeftijd van de plant en de soort (er zijn meerdere soorten zuring).
Oxaalzuur heeft de eigenschap dat het calcium bind waardoor het calciumgehalte in het bloed daalt. En aangezien calcium een belangrijke rol speelt bij de vorming van bot en een aantal celfuncties regelt en een rol speelt om het bloed te laten stollen, kan je verwachten dat er bij teveel oxaalzuur in het bloed gezondheidsproblemen ontstaan.
Een calcium tekort kan schadelijk zijn, een calcium overschot ook. Een overschot aan calcium heeft een negatief effect op de stofwisseling van fosfor, mangaan en zink. Er wordt vaak gesproken over een calcium/fosfor verhouding, welke te regelen is via het voer; deze verhouding dient in balans te zijn. Waar minder vaak over gesproken wordt is de noodzaak van mangaan en zink in voeding; in Nederlandse paardenweides is er ook vaak een tekort aan deze mineralen.
Dit KAN verklaren waarom paarden (ondanks giftigheid en wrange smaak) tóch zuring eten. Hun instinct 'verteld' hen dat ze hun hoge gehalte aan calcium omlaag moeten brengen.
De oorzaak van het eten van zuring kan dus liggen aan scheve verhoudingen in de mineralen balans óf gebrek aan gras in het algemeen (honger).
Landbouwkundig gezien komt zuring voor in weides die slecht onderhouden zijn (verwaarloosd) of dichtgereden/vertrapt zijn, teveel met kunstmest zijn bemest waardoor het bodemleven is verdwenen en daardoor o.a. de grond verdicht is geraakt.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:27

bedankt voor de reacties
Ik denk dat hij een tekort of zo heeft of een overschot aan iets want hij valt alleen aan op zuring als ik door die wei loop en niet op gras .