droes, hoe ernstig is het?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

droes, hoe ernstig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:02

Nou heel fijn, vandaag dus droes gecontateerd bij 'mijn' paard. Het is bij ons begonnen bij een ander paard. Deze is apart gezet, maar helaas het was te laat, mijn paard heeft het ook. De dierenarts komt morgen en kijken dan verder.

Ik hoor altijd veel over droes dat het heel besmettelijke ziekte enzo is. Maar hoe ernstig is het nou echt. Waar krijgen ze last van. Is het via medicijnen te genezen of moeten ze gewoon uitzieken. Hoe ziek worden ze?

Eigenlijk weet ik er vrij weinig vanaf. Ik weet dat ze opgezette klieren krijgen en flink verkouden. Moeten de abcessen op die klieren open worden gemaakt of juist niet (hoorde vandaag dat de dierenarts dat niet snel doet) Maar als je het niet open maakt wordt het dan wel beter (denkt aan de abces die onze hond had)

groetjes Margo

Joto

Re: droes, hoe ernstig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:04

Ze zijn een weekje ziek thatss all.. Koorts, abces, abces open en schoonhouden, abces dicht.. Als het abces open is word de koorts meestal ook wat minder, en ze worden wat slomer.. het is zeer besmettelijke, dus geen andere paarden e.d. aanraken kleren direct in de was
(De meeste abcessen gaan vanzelf open, aan jouw (of iemand) de taak om deze leeg te maken)

Edit: het word vaak erger gemaakt dan het is, alleen opletten wel waar je een abces krijg, Onder de kaak is normaal maar je zit ze ook aan de zijkant, of zelfs op de hals waar de luchtpijp e.d. loopt En daar moet je mee oppassen.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:12

Op dit moment heeft ze alleen nog een abces onder haar kaak en ze heeft 39 graden koorts en is iets slomer. Ze eet wel best goed.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:14

Dan is het wachten tot het abces open gaat, mocht dat nou echt niet gaan gebeuren (wat ook af en toe voorkomt) Kun je VA bellen zodat hij er een sneetje in maakt zodat ie leeg loopt..

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:16

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:17

Wij moesten het op stal in smeren met trekzalf, de hele stal stonk er naar... die abcessen moesten zo snel mogelijk open.
Gelukkig is dat al weer lang terug...
Succes met je paard!