haver

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuitton_love

haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:18

Hoi!!

Momenteel krijgt mijn paard qua voeding het volgende / dag :
1 grote schep Pavo Winners all sports ( sportmuesli met haver )
1 grote schep Pavo energy control basiskorrel
enkele wortelen
+ ruwvoer : 's avonds en 's nachts gaat hij op stal namelijk.

Hij gaat 's morgens rond 8h buiten in groep en komt zo rond 16h terug binnen. Hij staat op n vrij vette weide en doet niet veel meer dan eten...

Qua trainingsschema :
standaard krijgt hij 2 dagen rust
1x longeren met pessoa
1x week springtraining
1x per week intensieve dressuurtraining ( priveles)
2x per week ofwel dressuur ofwel wandeling / beetje grondwerk
En zo 1x per maand pikken we wel ns n wedstrijdje mee.

In de training ( ook bij het springen ) gaat terug alles voortreffelijk. Alleen is hij heel vaak niet vooruit te krijgen : ik weet zelf dat ik dit rijtechnisch zal moeten oplossen voor een groot deel : vinnigheid en looplust los je niet op met voer. Maar nu we met de iets zwaardere oefeningen beginnen : zijgangen ed. heb je dat toch wel nodig.
Maar mijn instructrice raad me toch net dat ietsje extra aan in het voer :
Dus zijn we sinds eind vorige week witte geplette haver aan het bijvoeren. We zijn begonnen met 1 schep per dag en zouden dit nog willen opbouwen naar 2 scheppen.

Nu vroeg ik mij af :
Voeren er nog mensen bewust haver bij? Om welke reden? Heeft dit effect?
Kiezen jullie bewust voor witte of zwarte haver?

Ook hoor ik van mensen dat gerst meer effect zou hebben dan haver.
Klopt dit?

Graag hoor ik het van jullie!!

Susanne

Re: haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:32

Ik voer een van mijn pony's ook haver bij, witte geplette.
Ik moet zeggen dat ik weinig effect zie, hij word er absoluut niet heter of looplustiger van. Mijn pony heeft erge aanleg om lui te zijn (zal nooit een stap harder zetten als nodig is Knipoog )
Mijn andere pony krijgt alleen een handje haver door zijn voer, omdat hij het heerlijk vind, en ik het toch heb. Dit is trouwens wel een snelle looplustige pony, maar door dat beetje haver merk ik ook geen verschil (maar is ook niet nodig).

edit: over de gerst, het klopt dat ze daar ook energie van krijgen. De buitenkant is zegmaar dunner als die van haver, en er zit geloof ik ook meer zetmeel in.

Lynske78

Re: haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:51

Mijn merrie krijgt ook zwarte haver bijgevoerd omdat ze ook behoorlijk lui is. In het begin merkte ik wel verschil maar het lijkt alsof het nu geen effect meer heeft.