snijwondje wat gehecht is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

snijwondje wat gehecht is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 00:14

Gisteren even weer pech gehad met mijn paardje Vork had een snijwondje opgelopen,door het schuren tegen een prikpaaltje in de weide waarschijnlijk, da geweest schoongemaakt met water en hechting erin zit net onder de kaak,voor de rest zag het er mooi uit,maar vandaag toch wat opgezwollen door het wondvocht,hij had het speciaal al ietsje opengelaten dat het eruit kon..wat zouden jullie doen? wel of niet koelen..gr emaartje

zap

Re: snijwondje wat gehecht is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:19

zowiezo niet op de wond, want dan blijft/wordt het nat en wordt het er verder niet beter op. Lekker zo laten en als het niet beterd nog eens de DA bellen Ja

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 00:29

dus had toch wel goed dat niet nat gemaakt moest worden,twijfelde al,iemand zei jodium erop doen zou dat wat zijn?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:35

lekker laten zo! De dierenarts heeft niet voor niks de wond zo gehecht dat het vocht eruit kan komen. Op het moment dat jij er dingen op gaat smeren (ook al is het jodium) dan dek je de wond alleen maar af, waardoor het vocht (en eventueel andere zooi) er niet uit kan Lachen . Heeft je paardje nog een antibioticaspuit gehad van de dierenarts?

Overigens kreeg ik op 'mijn kop' toen ze bij mijn pony betadinezalf erop hadden gedaan, dan kan het namelijk niet meer gehecht worden. Dus ik weet niet of het wel zo verstandig is om er jodium op te doen (naast dat het afdekt)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 00:39

zap schreef:
lekker laten zo! De dierenarts heeft niet voor niks de wond zo gehecht dat het vocht eruit kan komen. Op het moment dat jij er dingen op gaat smeren (ook al is het jodium) dan dek je de wond alleen maar af, waardoor het vocht (en eventueel andere zooi) er niet uit kan Lachen . Heeft je paardje nog een antibioticaspuit gehad van de dierenarts?

Overigens kreeg ik op 'mijn kop' toen ze bij mijn pony betadinezalf erop hadden gedaan, dan kan het namelijk niet meer gehecht worden. Dus ik weet niet of het wel zo verstandig is om er jodium op te doen (naast dat het afdekt)

nee geen antibioticaspuit,vond hij niet nodig hoe het eruit zag,bel da morgen wel even....gr

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:41

De AB spuit hoeft ook niet.
Niet onnodig AB in het lichaam laten spuiten, is mijn mening.
Wordt naar mijn mening te snel AB toegediend bij paarden (en mensen)..

Hou je paard in de gaten, bij verhoging/koorts is de DA snel genoeg gebeld en kan er gehandeld worden.

Verder zou ik het wondje open laten en zo droog mogelijk.
Niks op smeren.

Hou het wel in de gaten, maar normaal gezien droogt het netjes in.

Succes en beterschap!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:45

Inderdaad zoals al eerder gezegt niet nat maken, wel schoonhouden als er zand of stof in zit.
De DA heeft vrijdag de neus van mijn paard gehecht en dat moet ik wel koelen, maar dan met een ijspack in een doek, dit is tegen de zwelling.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 17:39

was net op stal geweest,en het zag er goed uit weer,mooi opgedroogd,zelfs weer aan mekaar gegroeid alweer Knipoog wel iets zand eraan opgedroogd maar hoe haal je dat dan weg als toch niet niet mag

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:35

Ik zou niet koelen want dan word de huid week.