Kreupelig? help.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

narrator

Kreupelig? help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 18:58

Ha Bokkers! Lachen

Ik heb een probleem.

M'n pony is nu ongeveer een week onregelmatig(rechts voor).
Het is niet erg, maar je ziet het wel een beetje!
Als ik longeer, de eerste 5 minuten zie je het goed, en daarna zie je het haast niet, alleen als hij moe begint te worden.
Het is nu al een week lang, en het word niet echt veel erger maar het word ook zeker niet minder.

Iemand een idee wat het is?
Ik heb um steeds gekoelt, maar dat helpt blijkbaar niet veel.
Ik denk zelf aan een beginnend hoefzweer of een hoefkneuzing?

*We zijn maandag naar de smid geweest voor nieuwe ijzers, de smid zag er niet bijzonder veel aan, hij dacht dat me pony aan de ijzers moest wennen maar aangezien het al vanaf vorigeweek zaterdag is denk ik niet dat dat het geval is..*

Naranga

Re: Kreupelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:03

is t rechtsom of linksom erger, is t op t harde of zachte kreupel?
Plaats de pony zijn been minder ver naar voren of maakt ie juist de pas korter als het zere been achter is?
Met de informatie die jij geeft kan je bijzonder weinig.

Heb je al gevoeld of t ergens warm of dik is? Koelen helpt idd niks als je niet weet waar het zit en het helpt ook zeker niet tegen alles. En mag ik me afvragen waarom je in godsnaam een hele week nog met de pony in de weer bent geweest als ie kreupel is en je niet weet waarvan?

Hoeftniet

Re: Kreupelig? help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:45

Hoefzweren worden over het algemeen erger of gaan weg maar blijven in de regel niet stabiel. Het zou dus van alles kunnen zijn. Gewoon even de dierendokter laten kijken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:45

Is de kreupelheid begonnen nadat de hoefsmid geweest is?
Het kan dan zijn dat hij licht vernageld is.
Maar ja, het kan idd van alles zijn.
Kneuzing, verstapping, pezen, licht hoefbevangen, noem het maar.
Misschien is het verstandig om even niet meer te longeren of te rijden als je niet weet wat de oorzaak is.
Bij bv een peesblessure kan je het daardoor verergeren.
En hij hoeft dan echt niet stok kreupel te zijn hoor.
Misschien een paar dagen rust en kijken wat er dan gebeurt.
Een lichte verstapping moet dan echt bijna beter zijn.
Succes!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:33

idd. loopt hij op het harde of zachte kreupel, op de volte of recht uit? hoe loopt hij kreupel? is het ergens warm en/of dik? je kan hem beter rust geven en wat stappen op het harde aan de hand, ongeveer 10 minuten. als het dan nog niet over is toch maar even de da bellen.

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:07

Ik zou gewoon naar de dierenarts gaan, die kan het je als het goed is wel vertellen;)

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 08:33

hard/zachte grond loopt ie even 'onregelmatig'.. Dus dat heeft geen verschil, nergens i shet dikker of voelt het warmer aan.

hij maakt de passen echt kort, nu met alle 4 benen.. En kheb hem nu rust gegeven 1,5 week en veel gekoeld, maar het heeft niks geholpen.

Het is dus niet echt kreupel, maar heel iets onregelmatig en hij heeft een hele korte pas met alle 4 benen.

En ik heb um 1,5 week naar de hoefsmid gebracht, en die weet wel of hij dan vernageld is ofzo denk ik?.. 2 weken trug was ie opnieuw beslagen, en toen dacht ik dat ie voor kreupel liep terwijl de smid dus zei in eerste instantie na het bekappen dat er niets ana de hand was, dat ik gewoon door moest rijden en dat ie dus wss aan de ijzers moest wennen weer. Maar toen we paar dagen later terug gingen dacht hij dat het voor alle 2 droge hoeven waren(dat heeft ie wel vaker gehad Knipoog). Maar nu loopt ie achter ook kort..

Hoop dat het nu duidelijker is? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:36

Hopppaaaa op naar de kliniek!!

Vage kreupelheden zijn vaak ernstiger dan ernstige kreupelheid..... zeker op het bewegingsapparaat.....

ik zou maandag gelijk even een afspraak maken......

Meestal kijk ik dat soort dingen een paar dagen aan, een paard kan zich verstapt hebben of wat dan ook.... maar als het na een paar dagen niet beter geworden is dan ga ik door naar de kliniek

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:39

Wat hier al gezegd is: ga naar een DA.

Als ze stokkreupel zijn zie je vaak zelf wel wat er aan de hand is, het is pas als ze vaag kreupel zijn dat er goed gekeken moet worden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:04

Dit klinkt niet goed hoor en er is echt iets aan de hand.
Het is geen lichte kneuzing en zal niet vanzelf over gaan.
Dus idd. bel even met je veearts.
Is hij niet bevangen aan het raken? (hoef of spier bevangen).
Succes alvast.