Enige tijd geleden zat het paard na een half dagje weidegang aan de linkerzijde helemaal onder de platte bulten. De bulten voelden wat warm aan. Het was warm weer en ze was vies omdat ze in de stal op de mest had gelegen. We dachten dat ze gestoken was door dazen of een of andere allergische reactie van iets uit de wei had. Paard flink gewassen en de volgende dag de hele dag in de bak gezet. Twee dagen later waren alle bulten weg. De weken daarna had ze nog wel 's wat van die vreemde bulten maar lang niet zo erg. Gek genoeg vnl. links (de kant waarop ze ligt). En steeds na een dagje of 2 bulten weg. Tot 2½ week terug verder alles oke. Om de dag in de wei. Woensdags wat sloom maar ze liep haar training normaal, het was erg warm en dan is ze wel vaker wat sloom. Vrijdag erna kwam ze 's avonds weer wat sloom uit de wei. De volgende ochtend leek alles weer normaal en ging ze weer naar buiten. 's Avonds was het mis. Het paard was dit keer supersloom en hangerig, en stond er zielig bij. Ze stond in de bak. De eigenaresse had mij al gebeld en toen ik kwam had ze heel de bak omgeploegd. De DA kwam erbij, ze had toen al 40,4 graden koorts
! Hij gaf haar direct antibiotica en een pijnstiller want ze kon amper lopen. De volgende ochtend was de koorts weg en ontdekte de DA een verdikking bovenin haar lies ter hoogte van haar uier. Hoe die daar is gekomen weten nog steeds niet. Ze heeft een kuur van 10 dagen antibiotica gehad en 4 dagen pijnstillers met ontstekingremmers. Ook is algemeen bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niets uit. Wij denken dat ze door 'iets' is gestoken en dat dat is gaan ontsteken. Ze heeft de hele week moeilijk gelopen. Kreupelheid was het niet. Diezelfde week is ook de hoefsmid geweest. Ze staat al jaren op blote voeten en wordt regelmatig bekapt. Afgelopen zondag leek ze helemaal de oude te zijn. Liep weer te draven en galopperen door de wei achter haar weidemaatje aan. Dinsdag en donderdag heb ik een rustig stapritje gemaakt. Donderdag liep ze weer niet echt lekker. Soms struikelend, leek haar voorbenen niet goed op te tillen, op harde bodem werd het erger. Vandaag net zo. In de zandbak loopt ze normaal maar met weinig enthousiasme. Haar bespiering is door de infectie sterk verminderd. Sinds vorige week komt ze weer iets in gewicht aan want ze is de week na de infectie enorm afgevallen
. Nu verhaart het paard sinds een dag of 4 vanwege schimmel
. Haar hele onderhals is al kaal. En haar achterhand begint nu ook. We behandelen haar sinds deze week met Imaverol. Is die schimmel een nawerking van de medicatie en/of verminderde weerstand? Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voor ze weer opknapt.