magnesium voeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

magnesium voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:31

Ik las hier ergens dat dat gegeven kan worden aan te dikke paarden. het probleem is nl dat
mijn paard een half jaar stil heeft gestaan omdat hij geopereerd was aan hoefkanker en we
lang bezig zijn geweest met het herstel. Omdat hij niet gereden werd kreeg hij ook geen
brok meer en alleen kuil, dus hij is nu te dik. Hij is genezen verklaard en ik rij hem
gewoon weer, maar zijn conditie is o,0 en hij heeft het gewoon echt zwaar omdat hij te
vet is..Ze zeiden al dat ik hem flink in het zweet moet rijden, maar ik denk dat hij er dan
echt in blijft, heel erg buiten adem etc. Brok krijg hij nu weer, en ook wat kuil. Op de wei
durf hem nog niet te zetten met het oog op bevangenheid.

Nou mijn vraag waar haal je magnesium, wat doet het en op wat voor termijn geef je het?

Ash_

Re: magnesium voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:35

IK heb het via bokt besteld.
IK geef het ongeveer 6 weken. (tot het op is als het waren)
IK geef het aan mijn paard omdat hij hoefbevangen is geweest en te dik is.
Ook schijnt het wel te werken bij zomerexeem dat hij dus ook heeft.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:37

ok en bij wie heb je het besteld en wat heb je er voor betaald?:D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:39

Heb geloof ik 8 euro betaald.
Het is 1 kg.
ik ga even opzoeken bij wie dat was.

Edit : dit was bij runningkawa

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:41

oooh dan moet dat wel goed komen dan stuur ik haar even een berichtje!:)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:38

Citaat:
Ik las hier ergens dat dat gegeven kan worden aan te dikke paarden.

Ja, dat kan, maar ik vraag me af of dit wel een goede oplossing is.
Waarom voer jij nog brok? Brokken zijn overhet algemeen dikmakers en in dit geval wil je er juist kilo's af....... Daar komt bij dat er een balans moet zijn tussen magnesium en calcium; is er van het 1 teveel (de ander dus te weinig) dan ontstaan er problemen. Een magnesium overschot bv leidt meestal tot diarree en hartritme stoornissen....
Citaat:
Op de wei durf hem nog niet te zetten met het oog op bevangenheid.

Het lijkt mij juist het beste om het paard zoveel mogelijk beweging te geven en in een wei beweegt een paard nog altijd iets meer dan in een stal. Of het paard bevangen raakt ligt o.a. aan het suikergehalte in het gras.
Persoonlijk zou ik hem geen brok geven en in de wei doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:02

Citaat:
Ja, dat kan, maar ik vraag me af of dit wel een goede oplossing is.
Waarom voer jij nog brok? Brokken zijn overhet algemeen dikmakers en in dit geval wil je er juist kilo's af....... Daar komt bij dat er een balans moet zijn tussen magnesium en calcium; is er van het 1 teveel (de ander dus te weinig) dan ontstaan er problemen. Een magnesium overschot bv leidt meestal tot diarree en hartritme stoornissen....

Citaat:
Op de wei durf hem nog niet te zetten met het oog op bevangenheid.

Het lijkt mij juist het beste om het paard zoveel mogelijk beweging te geven en in een wei beweegt een paard nog altijd iets meer dan in een stal. Of het paard bevangen raakt ligt o.a. aan het suikergehalte in het gras.
Persoonlijk zou ik hem geen brok geven en in de wei doen.

Waarom ik brok voer, om er wat actie in te krijgen..Hij staat overigens pas net terug op brok, geleidelijk aan weer
een schep die hij nu weer krijgt. Op de wei beweegt mijn paard echt niet veel, dat is zn veelvraat die zet echt geen stap extra dan nodig en dan schranst hij al het gras naar binnen. Hij staat ook niet op stal maar lekker in een padock met een vriendje Lachen

En wat je eerder verteld over magnesium dat was inderdaad mijn vraag wat zijn de effecten ervan. Als er zulke nadelen aan kunnen zitten dan denk ik niet dat ik er aan ga beginnen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:15

Een van mijn paarden die ook jarenlang te dik is geweest, is net zo'n veelvraat als jij schrijft. Ze beweegt ook echt niet meer als nodig is.
Zij heeft vanaf eind 2005, na de zomer flink hoefbevangen geweest te zijn, magnesium gekregen. En ik geloof echt dat het voor haar het verschil heeft gemaakt. Ze is nu slank.
Een teveel aan magnesium wordt uitgeplast, vandaar dat het enigszins belastend zou kunnen zijn als je paard geen goede nierfunctie heeft. Echter ik heb gedacht dat die eventuele belasting niet opweegt tegen hoefbevangenheid. Je moet soms wat.

Om je paard wat meer energie te geven kun heel goed wat olie aan het voer toevoegen en letten op de koolhydraten (suikers en zetmeel) in het voer. Dat moet onder de 10% zitten, dan speel je op safe.
Zo heb je bijv. Safe and Sound van Dodson and Horrel, Happy Hoof van Spillers en Vito van Marstall.
Op het hoefbevangen topic staat een heel lijstje.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:42

Ik wil magenesium gaan voeren aan mijn erg hete merrie. Maar ze is drachtig, kan dit kwaad?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:11

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:47

Ik weet niet meer waar ik die informatie vandaan heb, maar je mag het niet aan drachtige merries geven. Zou kunnen dat dat op de site van Paardnatuurlijk staat.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:07

Ik heb op bokt ergens 1 bericht gevonden waarin staat dat het niet aan drachtige merrries gegeven mag worden. Maar verder op internet en ook op paardnatuurlijk.nl kan ik hier helemaal niks over terug vinden.

Op internet kom ik juist stukjes tegen waarin staat dat in b.v merriebrok juist magnesium zit...

Maarja, wil wel echt zeker weten dat het geen kwaad kan!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:05

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:49

Heb ik gedaan, ben benieuwd