vastplakkend verband aan wond!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fluffyfox

vastplakkend verband aan wond!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:26

hey hey
maandag 23/6 heb ik mn pony uit het land gehaald met een wond r-achter (op zn pees)
DA erbij, hij is gehecht en ingepakt ivm infecteren enz
dinsdag is de DA weer geweest voor controle, zag er goed uit, opnieuw verband erom
nu moet ik dus zelf om de dag verband verwisselen.

geen probleem verder, wond is netjes schoon en minimaal wondvocht alleen bij het eraf halen van het verband trek ik t steeds weer open......
wat moet ik daar nou mee
ik doe hem pijn en er komt zo geen korst op.
ga zowieso maandag de DA weer bellen, ook ivm het verwijderen van de hechtingen.
maar wie heeft er tips voor mij.

Zammie

Re: vastplakkend verband aan wond!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:37

Om het verband te verwijderen kun je het verband nat maken en zo steeds nat maken en een stukje verder los maken. Wel goed laten drogen voor je er weer nieuw verband om doet. Heb je misschien van die verbandjes/wondgaasjes met vaseline? Die kun je dan namelijk op de wond doen en daarna het verband. je hebt er ook met betadine. Aners kun je als je zelf wat vaseline hebt zelf wat op een wondgaasje doen en deze dan op de wond. Daardoor plakt het minder snel..

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:39

Inderdaad een gaasje ertussen? Dat kan ik me herinneren van mijn vorige wond..

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:41

hmm ok dus dat kan niet veel kwaad
had zelf ook al gedacht aan natmaken, maar dacht dat dat weer infectiekansen vergroot enzo
vraag me eigelijk af wom de DA er niks over gezegd heeft.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:31

Een gaasje gebruiken maar dan kan het ook wel eens voorkomen dat het plakt. Meestal door vies wondvocht. In dit geval is het niet zo erg dat het weer los gaat want het is een teken dat er nog rotzooi inzit wat eruit moet. Ik zou de wond wassen met Betadine. Droog deppen en dan met gaasje een verband aanleggen. Als de wond begint te helen en schoon is plakt het nomeaal niet aan verband vast.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:36

gaasjes halen met betadine, kun je halen bij de apotheek
is erg mooi spul en dat plakt niet aan de wond

als het verband eraf mag en je wil toch voorkomen dat er vliegen bij de wond gaan zitten werk ik altijd met groene leem
dunnetjes erop smeren en gewoon laten zitten en bijsmeren waar het eraf gaat
dat laat het wondvocht wel naar buiten maar laat er niks in en vliegen kunnen er niet bij

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:57

vette gaasjes gebruiken ,en anders zinkzalf om de randen van de wond smeren daar blijft het verband niet aan vast zitten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:46

Even een tip;
Als je gaat smeren met vaseline (of iets anders)zorg dat je het uit een schone pot haalt.
Dus niet een potje waar je al jaren zo nu en dan een likje uitgehaald hebt voor bv. de thermometer.
Dan heb je een potje vol bacillen en voor je het weet heb je een paard met een ontsteking.
Vette gazen zijn steriel dus veel veiliger.
Beterschap trouwens Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:48

Flink acederm op de wond en het gaasje voordat je het aanbrengt. Dan plakt het stuk minder. Wel zorgen dat je de wond schoon wast voor je het opnieuw verbind. anders krijg je laag met korsten en spuit je daar de medicijnen op, ipv op de wond zelf!