Baarmoederontsteking..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Baarmoederontsteking..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 09:54

hoi allemaal,

ik heb een paard wat misschien baarmoeder ontsteking heeft.. we weten het alleen niet zeker.. we willen nog iets zekerder zijn om de dierenarts te laten komen..
is hier iemand die een paard heeft gehad of heeft nu met baarmoeder ontsteking? Of weet
iemand hier de sypthomen van baarmoeder ontsteking? wat waren die dan? hoe heb je dit opgelost??

Groetjes

CarpeDiem

Re: Baarmoederontsteking..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:09

Een ziek paard met uitvloeiing uit de kling.
Baarmoeder ontsteking kan best makkelijk lijden tot een sepsis (bloedvergiftiging). Zou dus maar niet te lang wachten met Da bellen, anders is het straks niet meer nodig.
Baarmoeder ontsteking is alleen maar door een Da te behandelen, als eigenaar kun je daar niets aan doen

Waarom verdenk je haar van Baarmoederontsteking?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:15

CarpeDiem schreef:
Een ziek paard met uitvloeiing uit de kling.
Baarmoeder ontsteking kan best makkelijk lijden tot een sepsis (bloedvergiftiging). Zou dus maar niet te lang wachten met Da bellen, anders is het straks niet meer nodig.
Baarmoeder ontsteking is alleen maar door een Da te behandelen, als eigenaar kun je daar niets aan doen

Waarom verdenk je haar van Baarmoederontsteking?

Ja najah ik had namelijk ergens wat probleempjes en dipjes en toen zei iemand heeft ze niet toevallig baarmoeder ontsteking.. dus vandaardat ik het even vraag.. maar hoe kun je de echte goede sympthomen zien van baarmoeder ontsteking..?? bv zuur met singelen uitscheiding van de tepels ofzoo??

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:29

zuur met aansingelen is die van mij ook. Das volgens mij meer merrie kwaal. Maar als ze dat ineens is gaan doen kan dat wel een teken zijn dat er iets niet goed zit.
Uitvloeiing van de tepels doet me meer denken aan uierontsteking. Wat voor kleur heeft het? Is de uier warm?

Goede symptoom van baarmoederontsteking is: hand achter in zn kling en de baarmoeder in. Als er dan pus uitkomt heeft ie baarmoederontsteking Clown

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:37

CarpeDiem schreef:
zuur met aansingelen is die van mij ook. Das volgens mij meer merrie kwaal. Maar als ze dat ineens is gaan doen kan dat wel een teken zijn dat er iets niet goed zit.
Uitvloeiing van de tepels doet me meer denken aan uierontsteking. Wat voor kleur heeft het? Is de uier warm?

Goede symptoom van baarmoederontsteking is: hand achter in zn kling en de baarmoeder in. Als er dan pus uitkomt heeft ie baarmoederontsteking Clown

Er komt een kleinbeetje uit de uier het lijkt op melk ze heeft 2 veulens gehad.. Voor de rest heeft ze die zuurigheid nog nooit gehad het is sinds 2 dagen zoo erg ik schrok ervan ik wou opzadelen en ze viel me gewoon aan ze beet me in mn zij tot bloedens toe :S ik schrok me dood vandaar dat iemand zei heeft ze geen baarmoeder ontsteking..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:44

hoelang is het geleden dat dze veulens heeft gehad?
Is het geler dan melk?
Is het uier warm?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:58

uuhm het laatste veulen is gespeent vanaf ongeveer september vorig jaar.. het is gewoon beetje licht wit uitscheiding dus het lijkt een beetje op melk met water erdoorheen de uier is een beetje warm maar niet uitzonderlijk heet.. ze is de laatste tijd wel erg hengstig en vaak is dit een erg vieze uitscheiding heel gelig en vies .. (sorry voor de enge en vieze beelden die ik nu creeer Tong uitsteken )

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:32

Hoe is haar temperatuur? Als er een ontsteking zit, zal ze bijna altijd ook verhoging/koorts hebben....

Maar waarom bel je niet gewoon een VA? Of het baarmoeder ontsteking is of niet, als ze opeens heel ander gedrag vertoont dan zal er iig iets niet lekker zitten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:51

JQ als merries ovuleren lijkt de uitscheiding altijd op jus d'orange..

Maar wat Richtje zegt wil ik eigenlijk al vanaf de 1e post duidelijk maken, er klopt iets niet aan je merrie zeg je zelf. Waarom niet even een Da laten komen? Dan weet je voor 50 euro wat ze heeft, en valt t mee, valt t mee, valt t tegen was je er in elk geval bij voordat t echt veel geld gaat kosten!

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 04:42

ja we gaan ook zo met haar naar de da toe.. eerst nu even slapen maar zometeen gaan we gelijk het haar naar de dierenarts..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:40

Het is zondag, als ze niet ziek is zou ik wachten tot morgen.

Temperatuur opnemen , dalijk meteen als eerste doen. Is deze hoger dan 39 graden, dan zou ik wel de dierenarts vandaag nog bellen.

Zuigt ze lucht met dr vulva?
Baarmoederontsteking uit het niks komt niet zo heel vaak voor, maar het kan wel. Maar meestal ligt er een oorzaak achter.

Vaak hengstig zijn kan ook de nodige kwaaltjes met zich meebrengen. Jij voelt je ook alles behalve happy als je ongesteld bent, nietwaar Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:11

Zou niet tot morgen wachten met zoiets. Net wat Carpediem zecht het kan ook tot een bloedvergiftiging komen maar ook hoefbevangenheid. Mijn merrie heeft baarmoederonsteking gehad na een complicatie bij de geboorte. Ondanks dat we er zeer snel bij waren leide dit tot 3 jaar lang problemen met hoefbevangenheid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:02

Klopt wel wat je zegt WW ,maar de merrie is niet pas bevallen of gedekt. Dus baarmoeder ontsteking is niet aanneemlijk, dat maakte een stalgenoot ervan.Terwijl er tientallen andere ziektes zijn die dezelfde symptomen kunnen hebben.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:05

We hebben haar net naar de DA gebracht en we zullen zien wat eruit komt Lachen bedankt voor het meedenken alvast

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:10

Waar ik nog aan moest denken.........was een maagzweer. Wij hebben een fries op stal die ook een maagzweer heeft gehad en bij het singelen van de ene op de andere dag enorm zuur ging doen = aansingelen doet pijn.

Paard had weinig symtomen, at prima..............wij merkte het aan het gapen en loom zijn

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:31

crossmonster schreef:
Klopt wel wat je zegt WW ,maar de merrie is niet pas bevallen of gedekt. Dus baarmoeder ontsteking is niet aanneemlijk, dat maakte een stalgenoot ervan.Terwijl er tientallen andere ziektes zijn die dezelfde symptomen kunnen hebben.

Als een merrie luchtzuigt van achter, wat bij deze merrie niet duidelijk is, kan zeker wel ineens een baarmoederontsteking ontstaan Ja

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:32

CarpeDiem schreef:
crossmonster schreef:

Als een merrie luchtzuigt van achter, wat bij deze merrie niet duidelijk is, kan zeker wel ineens een baarmoederontsteking ontstaan Ja

ze zuigt geen lucht .. als jully bedoel zo met de tanden op een voerbak ofzo zuigen..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:38

Merries kunnen ook aan de achterkant luchtzuigen Lachen
Bij dr vulva zeg maar Ja