gevoelig voor stof??wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

olivierk

gevoelig voor stof??wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:42

mijn pony is gevoelig voor stof,
ze staat op zaagsel,maak haar kuil nat en staat regelmatig in de wei,ze heet er dan geen last van,met rijden ook bijna niet,behalve als het erg droog weer is en ze rijden met veel in de bak en het gaat stuiven,dan hoest ze een paar keer.
Nu heeft ze gisteren in de wei gestaan,daar heeft ze hooi gekregen vanaff een afgemaaid grasveld,erg droog dus,ik dacht dat het wel niet heel erg zou zijn,want het lag buiten,overdag niets aan de hand,maar toen ze even op stal stond heeft ze best even lopen hoesten,
ditzelfde is een keer gebeurd toen ik een plak stro in de stal had gedaan(ze stond kreupel,dus dacht heeft ze iets te knabbelen)en savond weer hoesten.
als ik dus voldoende maatregelingen neem gaat het uitstekend.

nu vroeg ik mij af of er een middeltje is waar iemand ervaring mee heeft dat die overgevoliogheis iets wegneemt,zodat als ze ineens met stof in aanmerking komt ze er niet zo veel last van heeft.en dat er voor zorgt dat het niet erger word dan nu.
zoals al zei is er goed mee om te gaan,maar ben liever iets voor dan straks te laat mocht het erger worden.

wie heeft er goede tips en ervaringen??

gr olivier

tanec_meisje

Re: gevoelig voor stof??wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:19

Mijn paard heeft hetzelfde. Stof vermijden is natuurlijk het aller belangrijkste, maar dat doe je al dus je bent goed bezig. Verder kun je zorgen dat ze zo fit mogelijk is. Houd haar goed op conditie en zorg dat ze qua vitaminen en mineralen alles binnen krijgt wat ze nodig heeft, dat er geen tekortkomingen zijn.

Verder kun je bij de paardendrogist enzo wel dingen kopen die speciaal voor gevoelige longen zijn, maar of dat allemaal echt helpt kan ik niet zeggen.

Het zal niet erger worden als je zo doorgaat, als je haar nu weer droog hooi ging voeren en op stro zou zetten, ja dan wordt het wel erger natuurlijk. Maar zoals je nu bezig bent hoef je daar niet bang voor te zijn.