Botscheurtjes in beide voorbenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JennS

Botscheurtjes in beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:20

Hallo,

Een vriendin van mij is net met haar paard naar de kliniek geweest. Het is een merrie van 5 jaar.
Ze hebben vast gesteld dat ze in beide voorbenen botscheurtjes heeft en dat daardoor beide tussenpezen beschadigd zijn. En dat het waarschijnlijk een aangeboren afwijking is.
Ze kunnen shockwave therapie doen met 50-60 % kans op herstel of een operatie en dan is de kans dat ze de sport weer in kan groot.
Helaas kan ik via google er vrij weing over vinden.

Dus is er iemand hier die ervaring mee heeft, bekend is met de gevolgen, behandeling e.d.?

Alavast bedankt!

Marije_jiplover

Re: Botscheurtjes in beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:54

MD-->BEH

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:30

ik ken shockwave therapie eigenlijk alleen als middel om bot te vergruizen, schiefels die in de weg zitten voor pezen enzo. Heeft DA uitgelegd wat de theorie achter de behandeling is? Waar heeft paard die scheurtjes precies?
shockwave therapie is in ieder geval niet invasief en om die reden misschien de moeite van het proberen waard.

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:15

Nee dat weet ik niet precies. Ik heb alleen de opties gehoord.
Donderdag gaan ze overleggen met een andere arts wat zijn ervaringen zijn met de behandelingen. Wordt nog even afwachten dus.
Jammer is het op bokt ook niet bekend aangezien het aantal reacties.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:18

Je verhaal is ook eigenlijk te summier om goed advies over te geven.
Waar zit het? En zijn het echt scheurtje of is het bot niet glad? Klinkt een beetje als het laatste namelijk.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:25

Ons paard had scheurtjes in het straalbeen en daardoor waren de pezen beschadigd. Hij heeft toen shockwave behandeling gehad en een infuus tildren.
Het sloeg heel goed aan.

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:29

Het is voor mij niet bekend welk bot het precies is, het zijn wel allemaal kleine scheurtjes in het bot. En daardoor is de aanhechting van de tussenpees beschadigd.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:20

JennS, weet je toevallig hoe die aangeboren afwijking heet?

Mijn pony heeft vorig jaar een botscheur en wat kleinere scheurtjes gehad in haar pijpbeen (achterbeen). Haar pezen waren daarbij niet beschadigd, maar ze had er erg veel pijn aan. We hebben het over shockwave gehad, maar besloten om eerst boxrust te geven en af te wachten. (mijn pony was toen al 21 en heeft meerdere beenproblemen, het doel was dan ook om alleen maar pijnloos op de wei te kunnen).

Met de boxrust is ze erg goed hersteld. Wel waren er op de rontgenfoto's 3 maanden later op andere plaatsen in het pijpbeen kleine plekjes/scheurtjes te zien. Volgens de veearts kon het bij haar ook om een botafwijking gaan. Ze vertelde dat het beeld eruit zag als endostose (geloof ik) en dat deze aandoening af en toe voorkomt bij paarden. (meer bij honden).