Hoesten en geen oorzaak te vinden?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capriole

Hoesten en geen oorzaak te vinden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:48

Hierbij het verzoek of iemand tips heeft of iets herkend.

Wij hebben een pony die hoest. We hebben haar pas 4 weken, na 1 week begon ze met kucheh/hoesten (soms met briesje maar niet altijd). Advies van de veearts Ventipulmin gegeven voor een dag of 3. Op haar longen was niets te horen en ze had heel soms beetje waterige neusafscheiding. Na de Ventipulmin ging het prima alleen toen we stopten begon het na een dag of 5 weer.

We hebben overleg gehad met de vorige eigenaar omdat de veearts dacht aan een oude infectie/schade aan de longen. De vorige eigenaar geeft echter aan dat ze dit in het verleden niet had bij hen (ze heeft wel een keer echt fikse verkoudheid gehad aantal jaar terug en droes maar verder niet).

Veearts weer geweest maar omdat ze niet benauwd overkwam, hooguit na actie (opjagen) iets onrustig (nihil) op voorste linkerlong maar herstelde binnen een minuut hebben we besloten toen geen medicatie te geven maar die maandag naar de kliniek te gaan voor een bronchoscopie omdat we absoluut niet het risico willen lopen dat er iets zit wat we fout benaderen.

Uitgebreide onderzoeken, bloedonderzoek en bronchoscopie en hier is NIETS te zien geen snottertje of schade te bekennen. De veearts had verwacht iets te zien in haar longen (gezien dat kuchje etc) maar niets dus.
Haar bloed gaf ook geen ontsteking of andere afwijking aan.
Hooguit wat last van spasmen (wat heftigere reactie) en om die reden dus even Ventipulmin (niet zozeer voor lucht maar helpt tegen spasmen).

Conclusie: allergie (????) uit gaan zoeken voor wat en voor de hand ligt in eerste instantie het hooi.
Verschil vorige eigenaar…stond daar laatste seizoen buiten, daarvoor de nachten binnen (idem als nu bij ons), op vlas (idem als bij ons) en kreeg kuil (bij ons hooi) en bij ons ook sportbrok en bij vorige eigenaar kreeg ze dat niet.
Dus weken wij het hooi nu 6-8 uur voordat ze het krijgt in de hoop dat dit de oplossing is, ze staat lange dgn buiten, verder nacht binnen in haar box in zeer grote loods (veel lucht) met 3 boxen en geen hooi opslag in de loods

Behandeling:
2 wkn Ventipulmin
foenegriek poeder en luchtweg compositum etv als alternatief op gaan bouwen en vooral gaan zoeken wat het verschil dan is met vorige eigenaar.

Nu gestopt met Ventipulmin (5 dgn terug) en wat denk je…ze kucht toch weer (gisteren toen we weggingen)

Gek genoeg, afgelopen zaterdag had ze nog wel Ventipulmin maar zodra ze uit de trailer komt kucht ze…. Waar we ook heengaan…zodra ze uitstapt gaat ze kuchen, vaak met bries erna maar niet altijd.
Begin van het rijden ook kuchen (en soms is dat heel heftig) dan rustig draf met lange teugel en later gaat het weer goed.

Het lijkt dus alsof ze op de een of andere manier ook kucht in stress (???) geen idee of dit kan. Ik weet dat een pony/paard niet faked maar het zou natuurlijk wel kunnen dat ze toch door spanning alles meer aanspant en daardoor dan beetje kucht..? Soms denk ik dat ze iets kortademig is maar toch na een parcours springen is ze binnen een minuut op adem en volgens veearts is dat gewoon heel netjes (misschien let ik nu ook wel TEVEEL op alles, natuurlijk goed om zeer goed op te letten maar ja…als je op elke ademteugje gaat letten dan wordt je misschien ook overbezorgd).
Ze trekt niet na met ademen. Maar thuis niets…gaan naar les, kuchje…thuis niets, wedstrijd…kuchje…weer ergens anders heen, stapt uit de trailer, kuchje (??)

Onze conclusie is dus nu… dat het lijkt alsof ze, als ze in vreemde omgeving is, gaat kuchen (maar ik kan het me bijna niet voorstellen dat het daardoor komt).

Overigens, in eerste instantie kuchtte ze die eerste keer voordat de veearts kwam 3 wkn geleden thuis ook in de bak met rijden. Nu dus nog niet thuis maar wel bij weggaan maar ja…dat kan nog komen, nog maar 5 dgn van de Ventipulmin.

Woensdag komt de veearts weer om te overleggen.
Er zijn entingen tegen allergie maar die verhogen risico hoefbevangenheid en daar is zij gevoelig voor dus lijkt ons ook niet handig maar wat dan wel??? Daar allergie is ze natuurlijk wel gevoeliger want is aanslag op weerstand en dat willen we dus voorkomen.

Komt dit iemand herkenbaar voor en wie heeft er tips!

Bedankt vast!

kijenta

Re: Hoesten en geen oorzaak te vinden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:53

Mijn paard had lang dezelfde symptomen en ik heb uiteindelijk na lang dokteren en proberen toch een allergietest laten doen. Conclusie: allergisch voor boompollen, grasachtigen, mijt,schimmel en stof. Dus misschien reageert ze toch op iets uit haar omgeving. De test kost zo'n 170euro, maar dat is niks vergeleken met een hoge rekening van ventipulmin, endoscopie, onderzoeken en zo voort zonder resultaat...

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:37

Ben het eens met Kijenta, kan heel goed een allergie zijn voor pollen of iets anders wat op dat moment bloeit.
Dirk heeft het ook, staat 24 uur buiten. Hoestte bij het aandraven/doordraven, niet in stap. Dierenarts erbij, voorlopen/draven, luisteren. Niets te vinden. Longen prima, geen vocht te horen en meneer heeft zelfs een sporthart, zo goed. Ik kreeg toch Ventipulmin voorgeschreven. Ventipulmin hielp geen zier en is nog duur in gebruik ook om dat Dirk erg zwaar is (groot paard) en daardoor nogal veel nodig had. Weer bellen met de dierenarts en vertelde me over Pulmitranq.
Dirk krijgt nu sinds een week Pulmitranq (te koop bij de Paardendrogist) om zijn luchtwegen wat tot rust te laten komen, het is slijmoplossend en gaat de hoestprikkels tegen.
Ik vermaal de pilletjes in een vijzel en doe het over zijn voer, 2x per dag.
Hij hoest al 4 dagen niet meer, het spul werkt in mijn ogen snel en goed.
Ik kan de training langzaamaan weer lekker opbouwen zonder dat hij de teugels uit handen trekt van het hoesten, dat was echt heel naar en heb destijds de training ook onmiddelijk stopgezet.
Voor de zekerheid kun je altijd een allergietest laten doen. Ik wens je veel succes met de gezondheid van je paard!
Groeten van Yetse

lynns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:34

Had jou paard ook een lichte neusuitvloeing uit 1 van de neusgaten?
D symptomen van mijn paard lijken exxact op die wat jij beschrijft alleen met die lichte neusuitvloeing erbij dan, Alleen na het rijden!.
In rust en stap niks te horen, alleen bij draf.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:40

Onze oude paard hoestte regelmatig altijd als hij hooi at, vooral 's nachts. Wij dachten dus aan een lichte stofallergie. Wij hebben altijd het hooi wat nat gemaakt. Hij stond jaren alleen bij ons thuis. Toen er een tweede paard bijkwam, heeft nooit meer gehoest... mij ga je niet wijsmaken dat z'n stofallergie "ineens" over was.
Het was dus wel degelijk een soort van 'stress' hoestje. Raar hé...
Je zegt dat hij altijd hoest op een vreemde plek, kan dus best wel een stress reactie zijn. Zeker omdat de DA niets vind. Zo'n allergie test kan je ook laten doen, dan ben je zeker dat hij niet allergisch is.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:40

Het kan aan de stal liggen waar ze in staat...
Is deze helemaal 100% stofvrij?
Mest en strooi je de stal alleen op als je pony in het land staat?
Laat je de stal doorluchten?
Is de kwaliteit van het hooi goed? 1e snede, 2e snede?

Ventipulmin heb ik ook aan me paard gegeven maar dit is echter alleen een symptoombestreiden, het doet niks tegen de aard van het hoesten maar bestrijd alleen het hoesten zelf, dus zodra je daar mee stopt en de aard van het hoesten blijft onveranderd, hoest je pony na een paar dagen weer.

Mijn paard is heel gevoelig voor luchtvochtigheid en droogte, als het droog is op het land gaat het gras of een plant irriteren in zijn luchtwegen en dan hoest hij alleen tijdens het rijden, ook moet je stal goed stofvrij zijn bij ons.

lynns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:34

maximiliaan schreef:
Het kan aan de stal liggen waar ze in staat...
Is deze helemaal 100% stofvrij?
Mest en strooi je de stal alleen op als je pony in het land staat?
Laat je de stal doorluchten?
Is de kwaliteit van het hooi goed? 1e snede, 2e snede?

Ventipulmin heb ik ook aan me paard gegeven maar dit is echter alleen een symptoombestreiden, het doet niks tegen de aard van het hoesten maar bestrijd alleen het hoesten zelf, dus zodra je daar mee stopt en de aard van het hoesten blijft onveranderd, hoest je pony na een paar dagen weer.

Mijn paard is heel gevoelig voor luchtvochtigheid en droogte, als het droog is op het land gaat het gras of een plant irriteren in zijn luchtwegen en dan hoest hij alleen tijdens het rijden, ook moet je stal goed stofvrij zijn bij ons.

Dit kan ook bij mij het geval zijn.
Staat overdag in de wei, en zodra ik flink aan de arbeid ga, begint hij te hoesten. Het hoesten houd overigens wel op, als ik door rij, na ong. 10 a 15 min is het over.

Meer mensen reacties? ben ook wel benieuwd, ga fenegriek proberen.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:59

En is je stal wel helemaal schoon en heb je goede kwaliteit hooi etc?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:58

Het kan heel goed een stof allergie zijn hoor.
Je zegt dat hij kucht na een trailer rit.
Heb je in de trailer een hooinet hangen?
Dat kan de luchtwegen prikkelen.
En had hij bij de vorige eigenaar een buitenstal en nu een binnenstal (of een stal met minder circulatie).
Door hooi te voeren kunnen de luchtwegen heel goed licht geprikkeld blijven waardoor het kuchen aanhoud.
Wanneer ik mijn allergie gevoelige paard hooi voer gaat hij zeker hoesten dus maak ik het nat en dan heeft hij geen last.
Bij een bronchoscopie waren de longen van mijn paard ook schoon terwijl hij wel hoestte.
Dat betekend alleen maar dat er op dat moment geen onstekingen etc. aan de gang zijn maar wanneer je de longen blijft prikkelen deze wel kunnen onstaan en zelfs blijvende schade kunnen aanrichten.
Goed dat je het serieus neemt hoor!
Succes ermee.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:50

Dit heb ik vorig jaar ook bij mijn paard gehad.Stond te hoesten en te snotteren.3 keer de DA er bij en die heeft niks kunnen vinden.hij heeft toen 2 keer een antibiotica kuur gekregen en ik moest er 3 keer per dag 15 min. mee stappen aan de hand.Het is toen wel overgegaan maar ik weet nog steeds niet wat hij nu precies heeft gehad

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:09

Ik dacht ook gelijk aan een allergie voor stof of pollen.
Misschien helpt zo'n pollennetje? schuurt ze ook dr neus ?

lynns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:37

maximiliaan schreef:
En is je stal wel helemaal schoon en heb je goede kwaliteit hooi etc?

ja. mijn stal is schoon, elke dag uitgemest en opgestrooid.
Over de kwaliteit van het hooi weet ik niet. Dit zou kunnen dat hier te veel stof of schimmels in zitten.
Ik gooi zelf de schimmelplekken hooi altijd wel weg.
dank voor je reactie overigens. groetjes lynns.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:48

als er al schimmelplekken in je hooi zitten heb je volgens mij geen goede kwaliteit je moet van de eerste snede hebben
En met stal schoon bedoelde ik meer stofvrij en heb je zaagsels vlas of stro?
En we welke kwsaliteit?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:26

Stres kan medebepalend bij paarden die aanleg hebben voor longe/luchtwegen problemen.
Mijn paard had tijdens de lessen op de verening duidelijk meer last van zn hoestkwaal dan thuis.

Als je bang bent dat oorzaak ligt binnen het stof in het hooi kun je overwegen om je paard een korte periode kuilvoer te geven, bij jou paard kan dit niet telang ivm zn gevoeligheid voor hoefbevangenheid aangezien kuil beduidend meer eiwitten bevatten dan hooi.
Maar als test gezien de stof kan dit geen kwaad, merk je dat je paard minder gaat hoesten of dat het hoesten verdwijnd kun je concluderen dat stof een oorzaak is van zn klachten.

Je kunt vanalles tegelijk gaan proberen bijvoorbeeld andere stalbedekking en ander hooi enz enz maar handiger is om dit stapsgewijs te doen om zelf oorzaken te kunnen uitsluiten.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 07:37

Je kan dan beter het hooi goed nat maken, gewoon in een ton met water gooien..
En natuurlijk goede kwaliteit hooi, moet je maar eens vragen aan de leverancier of een andere gaan zoeken als er inderdaad schimmel in het hooi zit :S

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 07:45

kun je kuilgras geven,dat is wat vochtiger.
De paarden(sportpaarden!!!!)van mijn vriendin hoesten ook allemaal door slecht kwaliteit hooi....
Ruik eens aan het hooi,het moet wat zoetig ruiken en helemaal niet muf,of stinken....zelfs slecht hooi nat maken helpt niet,een paard is heel gevoelig voor schimmels.
Misschien haar ook op houtkrullen zetten,zonder stof,of cannabox,hennep...stro kan ook vanalles inzitten.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 07:48

Is het gebit verder nog goed?
Mijn paard bleek een flinke haak op zijn kies te hebben waardoor hij erg knoeide met zijn eten en de biks 'verkeerd wegslikt'.
Die haak is nu gerooid en het hoesten is helemaal over

lynns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:06

maximiliaan schreef:
als er al schimmelplekken in je hooi zitten heb je volgens mij geen goede kwaliteit je moet van de eerste snede hebben
En met stal schoon bedoelde ik meer stofvrij en heb je zaagsels vlas of stro?
En we welke kwsaliteit?

Heb stro , altijd nog gehad. Overdag hele dag buiten. Hooi kwaliteit is mij niet bekend.
Overigens met de fenegriek wordt het zeker niet erger, en hij lust het graag, daar ga ik dus nog maar even mee door.

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:08

Balen voor je met je nieuwe paardje en dan zon start.........sterkt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:10

MIjn paard deed dit ook, heeft ook een stofallergie. Helaas helpt hooi weken niet, omdat dit het stof wel wegspoelt maar niet de mijt waar de paarden ook op hoesten.

Ik doe aan sensibilisering dmv injecies, en geef tijdens de wintermaanden speciale kruiden bij. Hoesten is hier totaal over ...

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:13

Ben je alleen bij een reguliere dierenarts geweest?

Anders zou ik eens contact opnemen met Erik Laarakker.
Dat is een holistisch dierenarts.
Mijn paard stond altijd heel erg te schuren met zijn staart en van de reguliere dierenarts moest ik dan weer zo;n zalfje gebruiken en daarna weer wassen met die shampoo en het ging maar niet over.
Toen heb ik ze op de kliniek van Erik ernaar laten kijken, dan 'meten'ze hem door en daar kwam uit dat het een parasiet was (geen testen niks gedaan, hoorde ik gelijk) Vloeistof meegekregen en na een week was het schuren over!

Het is het proberen waard! Ik zeg niet dat je voor alles daar moet zijn, maar voor dit soort dingetjes is het super!