hoefschimmel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orakeltje

hoefschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:38

heeft iemand ervaaring met hoefschimmel
mijn paard heeft (niet zo erg) hoefschimmel
zijn ijzers zijn er afgehaald
ik moet hem 2 x in de week sodabad en insmeren met honing????nog nooit van gehoord
ik heb het idee dat het al heel wat minder word

weet iemand nog meer tips??

petra

Lien2

Re: hoefschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:26

Waarschijnlijk white line disease. Als je dat ingeeft in de zoekfunctie krijg je heel veel informatie. Sterkte!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:36

Of je kunt even op www.hoofcare.nl kijken, hier staat ook wel precies beschreven wat het met de hoeven doet. Van deze site heb ik ook erg veel geleerd toen ik met mijn pony hetzelfde had.
Bij mijn pony heeft de hoefsmid alles tot op het leven opengesneden, zodat er zuurstof bij kon komen, hierdoor gaat de schimmel ook dood. Wij hebben er verder niets aangedaan, ook niets erop gesmeerd want dat werkt volgens mijn hoefsmid toch niet. Ik heb trouwens wel eens vaker gehoord dat honing schijnt te helpen, dit doodt de schimmel ook maar hier heb ik geen ervaring mee.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:39

Paard van mijn vriendin heeft het ook die heeft een gat in zijn kroonrand geboord gekregen, zodat de schimmel eruit kan en dat inderdaad dagelijk schoonspuiten en met honing vullen. Raar maar werkt wel. Verder loopt hij prima, heeft er geen pijn aan.

suzanne788

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:21

Hoi, mijn pony heeft ook een schimmel in haar hoeven, mijn hoefsmit heeft mij eerst een middel gegeven om de hoeven erin te laten weken, dit hielp eerst wel, maar door de natte wei waar ze haar toch elke keer weer in zette, wat dus niet goed is, kreeg ze het weer. Nu heeft hij de schimmel weggeboord net als wanneer je bij de tandarts een gaatje in je tanden laat boren, en een zwaar giftig middel erin met een propje, deze moet ik er maandag weer uit halen en dat zelfde middel moet ik dan verdunnen met water en 5 dagen achtereen de hoeven erin laten weken.
Heeft er iemand ervaring met dit agresieve middel? Het zit in een heel klein flesje van 20ml, goed voor 10 liter water.

Groetjes Suzanne

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:53

Honing werkt echt heel goed tegen schimmel Ja
Zowel op de hoef als op de huid Lachen

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:23

"Clean trax " wordt ook wel eens gebruikt bij WLD. Ik heb mijn paard zijn 2 voorste hoeven erin gebaad en ik was er aangenaam van verrast.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:25

Dat spul dat je met water moet verdunnen kan ook formaline zijn. Ik heb dat gebruikt toen maar paard het had. Moest geloof ik 1 op 5 verdunnen ofzo