Scheilwortel ontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wishbone

Scheilwortel ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:01

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit forum. Al zijn er wel onder jullie die mij kennen, denk ik.
Ik wilde graag even iets kwijt en misschien wat hulp oproepen.
Ik heb kortgeleden een jonge 3 jarige sbp merrie gekocht. Uit de wei bij een kennis. Hij had enkele paarden staan van de befaamde Mr Kosijnse, waaronder dit meiske.
Vorige week kwam ze naar stal. Vrij bedeesd en wat futloos maar we dachten: dat komt wel.....nu heeft ze goed voer, een fijne wei en een berg liefde. Tijd heeft ze gewoon nodig.
Afgelopen maandag haal ik haar naar binnen, poets haar lekker en zadel haar op om weer te oefenen in sturen (want zover zijn we nu). Nu was ze uitgesproken moe! Geen geweging in te krijgen. ik vertrouwde het voor geen cent, heb haar naar stal gebracht (na 5 minuten al). Bekeek haar een uur later en ze leek behoorlijk koorts te hebben. Getempt en 38.5. Hup meteen de veearts gebeld. Hij zou komen na een spoedje bijeen kloiekpaard. Even later zit ik op mn knieen bij haar in de box en ze hangt met haar koppie tegen me aan. Ik klets wat tegen haar en ze komt echt zo bij me liggen. Opgevouwen beentjes en koppetje op mn schoot. Ik was verbijsterd en eigenlijk gewoon doodsbang. Ik dacht echt: ze gaat dood hier!
Afin een half uur later, ik temp haar weer en schrok me lam!! 40.6. Direkt weer gebelt en de arts was er binnen 10 minuten. Hij onderzocht haar en in overleg, een dikke breedsprectrumantibiotica erin en een darmontspanner. Ze had wel iets koliekverschijnselen maar niet heel zwaar. Hij vermoedde een scheilwortelontsteking en heeft daar ook de medicatie op aangepast. Gepaard met hoge koorts, dikke ogen, rode slijmvliezen.
Savonds en snacht weer getempt en het zakte. Gister op stal gehouden en een tweede antibioticaspuit en een vervolgkuur van 5 dagen. Nu is het rustig. Vandaag lekker naar buiten, int zonnetje. Kuur afmaken en dan zal de veearts haar ontwormen met een zwaar middel en dan hopen dat het allemaal goed komt. De schelwortel heeft hij inwendig bevoelt en hij voelde geen extreme verdikkingen, verharde knobbels enz. dat is een heel goed teken.

Ik zit al van kindsbeen af aan in de paarden maar heb dit nog nooit meegemaakt. Wat een vreselijk iets om een paard zo snel af te zien takelen en afschuwelijk hoe machteloos je bent!
Ik ben zelf een consequent en verwoed ontwormen, al van jong veulen af aan dus dit verbijsterd me! Hoe kan iemand ZO slordig en onverantwoord omgaan met dieren en hun gezondheid!
De kennissen waar ze in de wei stond, waren ook behoorlijk over de zeik. Zij ontwormen ook via een strak schema en ook dit meiske was daarin meegenomen. Ze kwam in April en ze kreeg meteen een Equimex in haar keel gedrukt, VOOR ze de wei inging. Maar blijkt, 1 spuit lost niets op als een dier al zo lang verstoken is geweest van de nodige zorg. Druppel op een gloeiende plaat.

Heeft 1 van jullie dit wel eens aan de hand gehad? Ik zou graag van jullie horen.

Groetjes Wishbone

storrum

Re: Scheilwortel ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:08

Ik heb nog nooit van dat woord gehoord. Google trouwens ook niet...
Maar lijkt me vreselijk om mee te maken.... heel veel succes gewenst voor de merrie!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:17

Ik dacht al dat het aan mij lag, want ik ken het woord ook niet en was ook al aan het googlen geslagen, maar uit je verhaal maak ik op dat het met een worminfectie te maken heeft?
Veel sterkte in elk geval! Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:21

Bij een kennis van ons is een paard gestorvend oor slecht ontwormen in de jonge jaren.
In zijn darmen zaten zweren en die waren op een begeven moment geperforerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:26

Ik hoop dat je paardje er weer bovenop komt, al blijf ik me afvragen waarom je haar hebt gekocht. Een verleden met slordig/niet toegepaste ontworming kan funest zijn voor een paard later.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:32

Cassidy schreef:
Ik hoop dat je paardje er weer bovenop komt, al blijf ik me afvragen waarom je haar hebt gekocht. Een verleden met slordig/niet toegepaste ontworming kan funest zijn voor een paard later.

Misschien hebben ze dat er niet bij verteld? Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:35

Er zijn andere dingen die een rol kunnen spelen bij de aankoop van een paard dan de verhalen die erbij verteld worden (of niet erbij verteld worden)....zo kan de naam van een fokker/afstamming vh paard/eigenaar/handelaar/ruiter al voldoende zijn....Lips are sealed

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:42

Ja maar niet iedereen is daarvan op de hoogte.
Wordt er ook meestal niet bij verteld; "je kunt dit paard beter niet kopen want die komt daar en daar vandaan, of koop die maar niet want die heeft niet zo'n beste afstamming"....

wishbone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 16:49

op google vond ik het zelf wel. Bij wormaneurysma word de scheilswortel als het "ophangsysteem van de darmen aangegeven. Met meissie gaat het nu goed alleen ben ik nog een beetje bang voor de ontworming want de dierenarts gaat ivomectine spuiten. Ik heb daarhele nare dingen over gehoord en dacht dat je dat alleen als"paardemiddel" gebruikten bij extreme worminfecties. Ze heeft wel wat witte velletjes van larven in de drollen maar niet eens echt extreem of zo.
De mensen die haar aan me verkocht hebben, wisten dit ook niet maar comperseren me wel, hoor. Ken ze al jaren.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:51

ooit kochten wij een hengst veulen bij deze handelaar.
thuis gekomen moest het beestje poepen en het was met of je een mest vork in de drollen stak zoveel witte wormen kwamen er uit de mest omhoog steken.
dierenarts gebeld bleek het beestje ook nog longontstekking te hebben.
misschien zegt dit je genoeg....
het is trouwens gelukkig wel goed gekomen met het hengstje.
hij is nu dekhengst en loopt wedstrijden, dus geen paniek het komt met jou meisje ook wel weer goed
ik heb het al eens eerder gezegt koop van deze handelaar geen paarden, hoe sneu ook voor de paarden die bij hem staan maar 90% deze dieren mankeerd iets en als je er een treft van de laatste 10% heb je geluk

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:58

wishbone schreef:
op google vond ik het zelf wel. Bij wormaneurysma word de scheilswortel als het "ophangsysteem van de darmen aangegeven.

Ja hallo, schrijf het dan meteen goed Clown
Als titel schrijf je Scheilwortel....dus zonder "s" in het midden....

Maar je hebt natuurlijk meteen Cozijnsen gebeld met het verhaal mag ik aannemen? Wat zei hij ervan?

wishbone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 16:59

Ik blijf optimistisch. En mijn dierenarts ook. Ze heeft best een redelijke weerstand, ondanks alles, en we vertroetelen haar gewoon helemaal. Wat betreft die handelaar, we weten het allemaal. En toch had ik meteen een klik met haar en dan maak je soms niet helemaal correcte keuses. Het risico is voor mij en ik doe er gewoonweg alles aan om haar beter te krijgen. Heb net ook wel overleg gehad en als ze eenmaal door de ontsteking heen is, en de ontworming is gedaan dan gaat ze naar de kliniek om te kijken of er schade aan de scheilswortel of darmen zijn. Ongeacht wat daar uitkomt, terug gaat ze NIET! Dit zijn de consequenties van MIJN keus en daar hoeft zij de dupe niet van te worden,toch?

wishbone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 17:01

Heb de mensen waar ik haar gekocht heb, direct gebelt en alles verteld. Zij zijn er ook behoorlijk ziek van en compenseren me wel. Dat vind ik al heel wat want terug gaat ze dus echt niet!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:01

ooit wel eens met een klacht naar meneer Cozijnsen gebeld storrum? Scheve mond Lips are sealed

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:02

Nee, de merrie was al de dupe....en heeft geluk gehad dat ze bij jou is terechtgekomen.
Maar misschien kun je de kosten verhalen op hem?

wishbone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 17:03

kosten gaan zij verhalen. Ow en Piggeljay, krijg wel beetje hoop THANX

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:05

piggeljay schreef:
ooit wel eens met een klacht naar meneer Cozijnsen gebeld storrum? Scheve mond Lips are sealed

Ik ken hem niet... (ik denk "gelukkig maar")

Maar ik zou zo zeggen bij zulke 'handelaren': Spread the word!!

En toch zijn er waarschijnlijk ook altijd weer mensen die hem "een gewéldige man" vinden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:09

@wishbone: dan wens ik jullie succes.... ik ben mijn € 2500,- voor een uit de dood opgestane merrie nog steeds kwijt en die gaat hij waarschijnlijk ook niet betalen.
sterker nog hij zwijgt gewoon in alle talen en doet net of ik niet besta Hamer

wishbone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 00:01

Vanavond kom ik op stal, haal haar uit haar wei en weer helemaal mis. Dikke ogen, rood slijmvlies en weer vette koorts. Veearts er weer bij en die is deze keer heel duidelijk.... terugval....dus haar lijffie neemt de poeder antibiotica niet op. Hij heeft haar WEER een pijnstiller en een antibio spuit gegeven met de mededeling dat hij niet nog eens spuiten kan vanwege het gevaar van spierbevangenheid. Dus dit was de laatste keer. Daar sta ik dan. En echt .....nu had ik toch wel even een gevoel van paniek. Zwetend en kreunend gaat ze steeds weer liggen en staan. Ze weet bijgod niet hoe ze zich moet houden. Ik heb ondertussen een andere veearts gebelt en ook de kliniek in Emmeloord. Morgenochtend gaan we in overleg en als ze niet redelijkerwijs opgeknapt is, zal ze naar de kliniek moeten.
Mocht ze wel opknappen, gaan we over op pastavorm antibio en ze blijft in haar box zodat ik alles onder controle heb. Alles wat erin en eruit gaat.
Weet je wat het rare is? Ze knabbelt aan haar hooi, ze drinkt en eet ook aan haar stro. En ze eet ook wel, al is het met lange tanden.
Om 12 uur snachts kun je niemand bellen om je verhaal effe kwijt te kunnen dus dan maar hier. Ik ga maffen, straks weer op. Kio meiske, hou vol.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 00:24

Je kunt evt. ook naar kootwijk (dat is eenn stuk dichterbij).

enneh niet te lang wachten met gaan, hoe zieker ze is hoe moeilijker ze vervoerd kan worden.

Sterkte met haar, en hopelijk knapt ze snel op!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:23

Zolang ze blijven eten is er hoop. Ik zou alleen niet te lang wachten met die dierenkliniek. Zelf zou ik Utrecht adviseren. Is je paardje verzekerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:51

Ik zou ook voor Utrecht gaan.
Sterkte met je paardje.

wishbone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 09:08

Het lijkt beter. Ze eet haar brok, ogen zijn minder dik en haar temp was 38 rond.
Nu hopen dat de antibio pasta aanslaat! Ze heeft veel gemest! Wel 7 hopen haalden we uit de box. En stro is opeens het summum van voedsel hihi.

Nee ze was nog niet verzekerd. Heb haar net een week. Als ze alsnog naar de kliniek moet, ga ik zelf liefst naar Emmeloord. Heb daar goede ervaringen mee int verleden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:23

Té veel stro eten is ook niet goed hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:28

WN-AM -> MD