Grote gal/ vocht bult achterbeen/ pees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uprica

Grote gal/ vocht bult achterbeen/ pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:37

Ik had een vraagje omtrent een eerdere peesschedeontsteking, namelijk het ontstaan van een grote gal/ vochtbult op het achterbeen aan de buitenkant van de achterste pees.

Zal eerst even vertellen wat er gaande is geweest:
Mijn paard heeft 15 jan. 2008 een peesschedeontsteking gehad, na 4 maanden alleen stappen en koelen zit ik er nu weer op en ben ik rustig aan het opbouwen en zit nu na 2 maanden op 3x per week 20 min rijden ( veel stappen, wat rondjes draf en galop )
Nu is er tijdens dit proces een grote gal/ vocht bult ontstaan, een overvulling van de peesschede met dat peesschedevocht ( heef een bepaalde naam, maar kom er even niet op )
Volgens de dierenarts gaat dit niet meer weg en blijft dit altijd een " schoonheidsfoutje " iets cosmetisch zeg maar. ook moet hij hier geen last van hebben volgens de DA ?
Eind augustus gaan we weer terug voor een scan om te kijken of de ontsteking nu daadwerkelijk weg is?
Paard loopt gewoon rad hoor en er is naar mijn inziens niets meer aan de hand ook met die bult, de ene dag is het wat minder en gebruikt het been ook normaal.

Nu is mijn vraag hebben meedere mensen met hun paard hier " last " van.
Kan het kwaad in der loop van de tijd? of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat dit altijd mijn paard zal blijven ontsieren? Huilen

alvast bedankt voor de reacties en ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee?

Silly1972

Re: Grote gal/ vocht bult achterbeen/ pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:18

Bij sommige kan het wel kwaad, maar bij de meeste niet hoor.
Wat je wel beter kan doen is na het rijden, die benen met de gallen afspuiten. meeste paarden worden er gewoon oud mee.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:47

Toevallig heeft Stef ook sinds een paar weken een gal op zijn achterbeen. We vermoeden ontstaan door een verstapping. Hij loopt er verder goed op en de DA gaf aan dat het een ouderdomskwaaltje is. Nu hij op het land loopt slinkt het, maar de DA waarschuwde mij dat het in de winter als hij meer op stal staat dikker kan worden. Zolang hij er niet kreupel op loopt kan het geen kwaad.

Hier is meer informatie er over te vinden: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=144

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:50

Geen paniek...een gal kan eigenlijk nooit geen kwaad.