Dikke kaak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Dikke kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 21:32

Mijn 4 jarige paard heeft elke keer een dikke kaak als hij een dag heeft stil gestaan. We hebben de tandarts erbij gehad en die zei dat het niet aan de tanden lag maar aan de klieren. Nu ging het een tijdje goed en nu na een week intensief rijden stond hij vandaag weer met dikke kaken op stal, alleen dit keer veel erger. De klier wat achter zijn kaak loopt was nu ook helemaal dik. Ben toen toch even gaan rijden maar hij voelde niet lekker aan, dus heb hem weer weggezet (meestal werd de kaak minder dik als hij had gelopen) Nu werd het net ook al wat minder dik maar nog niet over. Nu wou ik er weer de tandarts erbij halen alleen nu een andere want tja toch een beetje raar dat hij dit elke keer heeft?? Heeft iemand dit ook een keer meegemaakt?? Of hebben jullie nog tips? Hoor het graag!

Carmen

Re: Dikke kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:33

Ik zou weer naar de dierenarts gaan!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 21:36

Dierenarts of tandarts??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:39

Ik zou toch even een DA bellen. Het is mij niet helemaal duidelijk of het nu lymfeklier is of de speekselklier. Hoe lang iheb je dit probleem al?
Wat is zijn temperatuur? Is hij verder fit, of beetje ladderig?

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 21:42

Het lijkt mij de speekselklier wat direct achter de kaaklijn ligt. probleem is er nu zo'n 3 maand ongeveer. Temperatuur is normaal, eet normaal, eerder gedraagde hij zich normaal als hij dit had, vandaag was hij wat ladderig keek wat traag uit om het zo maar te zeggen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:45

Staat dit paard overdag op het land? Zo ja, dan kan het een reactie zijn op een bepaalde plant. In dat geval is het onschuldig.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 21:48

Paard staat overdag in de rijbak, krijgt daar alleen hooi. Kan verder niet bij een bepaalde plant komen. Dus dat zal het wel niet wezen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:48

Tja lymfeknopen zitten er ook in de buurt en als die erg vergroot zijn.. Maar die zakken niet zo snel af met bewegen.
Ik gok op een overwerkende speekselkier, maar om zeker te zijn kan je altijd telefonisch consult vragen.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:28

Mijn vorige verzorgpaardje had dit ook af en toe.
Er werd toen gezegd dat het kwam door bepaalde eiwitten waarschijnlijk uit het gras, of door een bepaalde plant, maar welke weet je dan ook niet natuurlijk..
Het trok ook gewoon weer weg en hij werd er verder niet ziek van....
Maar af en toe kon het wel zo erg zijn dat de keelriem bijna niet meer dicht kon....en 't was nog een arabiertje ook, dus bij zo'n iel koppie ziet het er helemaal erg uit...

joeret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:11

misschien verstandig om er een dierenarts bij te halen die ook ene tandartsen opleiding heeft geadaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:19

Ik zou ook een dierenarts laten kijken.

Een van mijn paarden heeft het ook erg snel, maar ik heb het idee dat dat door voeding komt, eiwitrijk gras etc.
En zowiezo komen er helaas erg veel paarden langs onze wei, een virusje oid kan ook erg snel overwaaien, en dan kan een paard ook daar opgezette klieren krijgen.

Soms hebben ze met rijden er last van in de zin van niet goed nageeflijk kunnen lopen.. sja dat doet nu eenmaal zeer met die dikke bulten achter je kaken Clown

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:57

paard van een vriendin had dat ook en altijd als hij in een korte wei stond en dus veel werk moest doen om zn gras naar binnen te krijgen, daar kreeg hij dikke kaken van en dan bedoel ik niet zn kauwspieren maar opgezette klieren.
Hele dag koppie naar beneden en grassies zoeken was dus bij hem de oorzaak.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:55

cissy schreef:
paard van een vriendin had dat ook en altijd als hij in een korte wei stond en dus veel werk moest doen om zn gras naar binnen te krijgen, daar kreeg hij dikke kaken van en dan bedoel ik niet zn kauwspieren maar opgezette klieren.

dat is bij mijn paard ook de oorzaak.
Ik kreeg van mijn instructeur de tip om Tantum erin te wrijven voor het rijden, dan komt de speekselklier weer wat meer los.
Ze gaat dan ook weer wat schuimen tijdens het rijden. Bij mijn paard werkt dit redelijk goed.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:20

sanapril schreef:
cissy schreef:

dat is bij mijn paard ook de oorzaak.
Ik kreeg van mijn instructeur de tip om Tantum erin te wrijven voor het rijden, dan komt de speekselklier weer wat meer los.
Ze gaat dan ook weer wat schuimen tijdens het rijden. Bij mijn paard werkt dit redelijk goed.

Mijn paard heeft hier ook last van. Maar bedoel jij de Tantum die ook voor mensen gebruikt word?? Die spiergel?