Eiwitten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 14:14

Hey bokkers !
Ik open hier een topic over eiwitten.
Aangezien mijn paardje wel nog wat meer spieren kan gebruiken & ik dus middeltjes zocht om dit te ondersteunen, wou ik ook wel eens wat meer weten over eiwitten.

Deze info kreeg ik al van het pavo groomingteam:
Citaat:
Eiwitten zijn inderdaad nodig voor spieropbouw. Jouw paard krijgtweidegang, onbeperkt hooi en luzerne (ook een goede eiwitbron!), dus zekrijgt zeer waarschijnlijk voldoende eiwitten binnen. Eiwitten zijn goed voor paarden, het zijn de bouwstenen van het lichaam. Ergaan veel spookverhalen rond over eiwitten, dat ze o.a. veroorzakers zoudenzijn van hoefbevangenheid, spierbevangenheid ed. Echter is dit niet waar.Te veel is natuurlijk nooit goed, maar dit geldt voor alles waar 'te' voorstaat.

Bij de paardendrogist vond ik dit http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25318 onder ingrediënten staat veel uitgelegd.

Verder weet ik dat drachtige merries, veulens & jonge, opgroeiende paarden maar ook sportpaarden een verhoogde behoefte hebben aan eiwitten.
Terwijl oudere paarden dan weer niet teveel eiwitten mogen omdat de verminderde nierwerking deze dan niet goed meer kan afbreken.

Dus alles wat jij weet over eiwitten, kan je hier posten.
Of als je vragen hebt over eiwitten kan je dat hier ook doen.

Verder heb ik zelf een aantal vragen zoals:
-wat doen eiwitten nu juist in het lichaam ?
-wat voor effect heeft het op de spieren ?
-wat is ongeveer de ADH voor eiwitten ?

Ook mag je hier komen vertellen als je paard bijvoorbeeld juist gevoelig is voor eiwitten & dus eiwitbulten krijgt & wat je er dan tegen doet ...

Ik ben benieuwd !

ikenindi

Re: Eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:00

wat ik heb begrepen is dat een paard altijd genoeg eiwitten binnen krijgt als ie gewoon zijn eten krijgt omdat het ovewral eigenlijk al te veel in zit. alleen als er iets mis is met de stofwisseling van het paard en niet goed de eiwitten kan opnemen of er niets mee kan doen dan heb je een probleem met de eiwitten. maar dat zou dan weer heel zeldzaam moeten zijn...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:26

Ik vind het een hele gevaarlijke stelling van Pavo. Mijn merrie mag dus absoluut niet veel suikers en eiwitten hebben. Ze heeft een zware leverbeschadiging en teveel zou absoluut dodelijk kunnen zijn.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:30

Caira schreef:
Ik vind het een hele gevaarlijke stelling van Pavo. Mijn merrie mag dus absoluut niet veel suikers en eiwitten hebben. Ze heeft een zware leverbeschadiging en teveel zou absoluut dodelijk kunnen zijn.

Wat vind jij dan gevaarlijk aan de stelling van Pavo ?
Het is waar wat Pavo zegt, die spookverhalen dat eiwitten spierbevangenheid of hoefbevangenheid veroorzaken zijn niet juist ! Suiker is de oorzaak.
Je zegt het zelf 'ze heeft een zware leverbeschadiging en teveel zou absoluut dodelijk kunnen zijn'.
En dat zij pavo ook ! Alles waar 'te' voor staat is niet goed !

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:33

je moet je sowieso niet blindstaren op een algemeen advies op internet. ook mijn paard heeft speciale voeding nodig. iedereen zou zeggen: meer brok, maar dat betekent meer suiker, end at was achteraf waardoor ze indirect juist mager van werd...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:35

Ja nee Pavo weet alles, daar heb ik ook ooit eens voedingsadvies aan gevraagd. Mijn koudbloed merrie moest op 3!!! kilo brok per dag.
Met de suikers ben je echter maar gedeeltelijk juist. Het is de combinatie eiwitten/suikers die juist zo gevaarlijk is.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:46

Caira schreef:
Ja nee Pavo weet alles, daar heb ik ook ooit eens voedingsadvies aan gevraagd. Mijn koudbloed merrie moest op 3!!! kilo brok per dag.
Met de suikers ben je echter maar gedeeltelijk juist. Het is de combinatie eiwitten/suikers die juist zo gevaarlijk is.

Ok 3 kilo brok voor een koudbloed is idd heel veel. Maar ondertussen staat pavo al een beetje bekend van dat ze nogal veel krachtvoer adviseren. Echter een goede paardenhouder weet dat hij dit niet zomaar moet opvolgen.
Mijn merrie heeft geen ziekte ofzo maar ze krijgt van mij sowieso niet veel suiker. Ze word erg heet van te veel zetmeel & suiker.
Ik heb mijn merrie gekocht van de manege. Ze was als nieuw paard binnengekomen in de manege & ze zag er prachtig uit. Na een paar maanden als manegepaard gelopen te hebben, zag ze er verschrikkelijk uit ! Ze liep kreupel, haar spiermassa was weg, ze was vel over been & noem maar op !
Maar ik was helemaal verliefd geworden op haar & heb haar gekocht !
Ik heb haar nu 13 maanden & ze ziet er geweldig uit ! Haar spiermassa is al goed toegenomen maar toch werken we er nog aan ...& daarom vroeg ik advies over eiwitten ...
Maar ze krijgt een fiber mengeling. Het is een lichte sportmengeling met hoog vetpercentage, normaal suikergehalte (30%, ik ga niet hoger dan totaal zetmeel & suikergehalte van 30% per kg) en normaal eiwitgehalte.
Dus de combinatie suiker/eiwit die zit wel goed.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:52

Niisj schreef:
..... Maar ondertussen staat pavo al een beetje bekend van dat ze nogal veel krachtvoer adviseren.......

En dat is 1 van de redenen waarom ik PAVO absoluut onbetrouwbaar vind; ze geven 'advies' in hun eigen voordeel; als men dat advies blindelings opvolgt heeft het rampzalige gevolgen voor het paard. Bij het geven van de juiste voeding komt erg veel kijken en het is altijd een individuele kwestie. Bij PAVO denkt men gauw alle problemen op te lossen door meer brokken te gaan voeren, maar juist daardoor komen er brokken van.
Een teveel aan eiwitten overigens, belast de nieren; hoe groot die belasting is, is weer afhankelijk van het paard zelf.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:37

Caira schreef:

hoe weet jij dat? of had je het niet tegen mij? mijn paard moet zetmeel en suikerarm gevoerd krijgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:20

als je je erin verdiept had agnes: zetmeel bestaat uit glucosemoleculen.
En nee ik had het niet specifiek tegen jouw.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:25

Het zijn de suikers en zetmeel in voer die hoef en spierbevangenheid veroorzaken. Dat is wetenschappelijk aangetoont. In voeding met hele granen is dit gehalte het hoogste. Wat ouderwets is gedacht, dat eiwitten bevangenheid veroorzaakt is dus achterhaald.

Eiwitten kunnen inderdaad bij slecht werkende lever een probleem veroorzaken. Dat wil zich nog wel eens uiten in huid problemen.

Het verhaal over eiwitten en suikers/zetmeel van Pavo klopt. Alleen jammer dat ze dit principe niet goed doorvoeren in hun eigen voer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:56

Niisj schreef:
Caira schreef:

Wat vind jij dan gevaarlijk aan de stelling van Pavo ?
Het is waar wat Pavo zegt, die spookverhalen dat eiwitten spierbevangenheid of hoefbevangenheid veroorzaken zijn niet juist ! Suiker is de oorzaak.
Je zegt het zelf 'ze heeft een zware leverbeschadiging en teveel zou absoluut dodelijk kunnen zijn'.
En dat zij pavo ook ! Alles waar 'te' voor staat is niet goed !

maar Pavo stelt dat eiwitten goed zijn voor een paard, en dat blijf ik een gevaarlijke stelling vinden. Ze geven immers een voedingsadvies zonder op de hoogte te zijn van de volledige medische geschiedenis van een paard.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:53

Caira schreef:
maar Pavo stelt dat eiwitten goed zijn voor een paard, en dat blijf ik een gevaarlijke stelling vinden. Ze geven immers een voedingsadvies zonder op de hoogte te zijn van de volledige medische geschiedenis van een paard.

Ja maar dat advies was aan mij gericht toen ze het schreven. Knipoog En ik had al een hele beschrijving van mijn paard gegeven aan hun. Mijn paard is helemaal gezond.

Ik heb trouwens een bloedonderzoek laten doen.
En de gehaltes aan eiwitten waren normaal.
Dus teveel eiwitten geef ik niet.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:53

Eleonoor schreef:
Het zijn de suikers en zetmeel in voer die hoef en spierbevangenheid veroorzaken. Dat is wetenschappelijk aangetoont. In voeding met hele granen is dit gehalte het hoogste. Wat ouderwets is gedacht, dat eiwitten bevangenheid veroorzaakt is dus achterhaald.

Eiwitten kunnen inderdaad bij slecht werkende lever een probleem veroorzaken. Dat wil zich nog wel eens uiten in huid problemen.

Het verhaal over eiwitten en suikers/zetmeel van Pavo klopt. Alleen jammer dat ze dit principe niet goed doorvoeren in hun eigen voer.

Ik ben het helemaal eens met je ! Haha!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:28

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 17:13

Flosje446 schreef:
Dit staat op de site van Havens:
2. Hoe belangrijk is eiwit in paardenvoer? Wat voor problemen kunnen er ontstaan met (te)veel eiwit in het voer?
Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren vormen de basis van al het leven op aarde: zonder aminozuren is geen leven mogelijk. In die zin is eiwit ook voor het paard onmisbaar.
Echter: met mate. Een overschot aan eiwit vormt een onnodige belasting voor de stofwisseling van het paard. Met name lever en nieren zullen extra werk hebben om het extra eiwit weg te werken. Dit zal altijd gepaard gaan met een toegenomen consumptie van water. Bovendien worden vaak dikke benen en/of stramme spieren gemeld bij overmatige eiwitopname, eventueel samen met kleine bultjes op de huid.

Zeker bij een paard of pony waarvan bekend is dat het gevoelig is voor eiwit moeten extra maatregelen getroffen worden.Dat kan het beste door het voeren van een eiwit-arm krachtvoer zoals Reform-Kruiden-Muesli, Power-Plus Mix, Derby-Compactbrok of DraversBrok®. De produkten bevatten uitsluitend goed verteerbare en “langzame” eiwitten uit granen, lucerne, lijnzaad, etc die zelden tot problemen leiden.

Soms worden problemen met teveel eiwit veroorzaakt door het bijvoeren van teveel kuilgras. Dat wordt dan vaak speciaal geteeld om te verstrekken aan melkkoeien, dus om een zo hoog mogelijk eiwit-gehalte te krijgen (vooral de eerste snede). Voor paarden is dat minder geschikt. Als ruwvoer is hooi in deze beter dan kuilgras.

In het algemeen (voor sport- en recreatie) moet men er naar streven om biks of muesli te verstrekken met maximaal 12 tot 13% ruw eiwit, Behalve voor hoogdragende of zogende merries en veulens: deze hebben juist extra eiwit nodig!.

Senna krijgt voor waar weinig eiwitten inzitten. Dit in verband met haar zomerexceem. Diosa is een erg heet paard en krijgt daarom ook maar voer met weinig eiwitten.

Ja ik ben het helemaal eens met havens !
En ook wat jij zegt ! Een paard met zomerexceem of een te heet paard zou ik ook minder eiwit geven ...
Het hangt af van het paard ...
Mijn paard bv word super heet van suiker, die krijgt dus voer met laag zetmeel & suikergehalte.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:06

Weten jullie of een paard ook dikke benen kan krijgen door het geven van ander ( nieuwer ) hooi ?
Mijn paard heeft deze week een aantal keren s'nachts op stal gestaan en krijgt dat hooi. Ik dacht eerst aan stalbenen. maar vandaag waren zijn benen s'avonds ( na een hele dag wei ) nog dik ! Zou het hooi ( eiwitten/suikers ) daarvan de oorzaak kunnen zijn ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:10

hoe oud is het hooi?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:16

Ik heb net een topic erover geopend. Het hooi is van dit jaar, maar heeft wel 8 weken gerust.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 18:03

Ik denk wel dat het door het hooi zou kunnen komen ...
Al zou je het meer zien bij voordroog, daar zitten veel meer eiwitten in ...
In hooi over het algemeen toch niet zoveel ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:04

Niisj schreef:
Ik denk wel dat het door het hooi zou kunnen komen ...
Al zou je het meer zien bij voordroog, daar zitten veel meer eiwitten in ...
In hooi over het algemeen toch niet zoveel ?

In hooi minder als in voordroog idd. Maar waarschijnlijk is het hooi dat ik gaf nog te jong.