Schiefel op het griffelbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa0304

Schiefel op het griffelbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:49

Hallo allemaal,

Vroeger heeft mijn (verzorg)paard als eens eerder een peesblessure gehad. Een paar maanden geleden had ze dat weer bij mij. We hebben bijna 2 maanden alleen maar gestapt op de harde ondergrond en afgespoten. Nu heeft ze dus weer een dikke pees. ook ontdekte ik een bultje aan de binnenkant van der pees.. Het was hard. Ik heb de mijn instructische geroepen en die heeft ernaar gekeken. Ze heeft heeel veel ervaring met paarden enz. Ze vertelde mij dat het een schiefel op het griffelbeentje is.

Ze loopt niet kreupel alleen die pees is dik. Ik stap dus heel veel met der op de harde ondergrond en spuit der been vaak af.

Heeft iemand ervaring met een schiefel op het griffelbeen?? is het gevaarlijk??

Ik had net me startkaart binnen om voor het eerst KNHS te starten, maar denk dat ik dat op me buik kan schrijven:(

TICKELS

Re: Schiefel op het griffelbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:38

Ja, ik heb ervaring daarmee..
Je kunt het beste een foto laten maken. Als het griffelbeenkopje gebroken is moet je (helaas) opereren.
Ook kan het zijn dat er een scherp puntje/randje aan de schiefel zit waardoor de pees geirriteerd raakt en dan volgt er zwelling.
Ik heb nog wel met Ekyflogyl wat ik van de dierenarts heb gehad gesmeerd. Gelukkig was het bij ons paard alleen een schiefel, geen dik been of kapot griffelbeentje.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 08:35

Ze heeft op de plek waar de schiefel zit geen verdikking. wel heeft ze een dikke pees, maar ze heeft ook al vroeger een peesblessure gehad. Helaas blijft dat been altijd een beetje dik!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:10

de mijne heeft haar griffelbeentje in meerdere stukjes gebroken had en dat is ingekapselt
het zit linksvoor precies daar waar het griffelbeen het bot raakt
gelukkig ligt de pees vrij
ze was toen het gebeurde hoogdrachtig en we konden toen geen foto maken
na 2 mnd kon dat wel en zagen we dat op de foto
het is dus met 2 mnd weirust ingekapselt.

Afbeelding

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:38

Ik zal vandaag ook even een foto maken van der been

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:03

Mijn paard heeft ook een schiefel op het griffelbeentje. Deze zat er eigenlijk van het ene op het andere moment. Ze heeft nooit kreupel gelopen of iets dus ik heb er ook nooit echt naar laten kijken.
Totdat ik een paar weken terug mijn paard volledig op de foto had gezet omdat ze erg stijf is (om eventuele artrose op te sporen). Hierbij bleek dat haar griffelbeentje gebroken is. Dit is een oude blessure en ze heeft hier geen last van.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:30

Okee,, Nou zo klinkt he took een beetje als bij mijn paard. Ze loopt niet kreupel en zit VOl energie.. wel is ze beetje stijfjes.. maar als ik haar lekker losjes heb gereden is dat wel snel over

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:28

Mijn paard heeft ook last van opstartproblemen. Er is alleen ook geconstateerd dat ze twee slechte sesambeentjes heeft, het zou dus ook hierdoor kunnen komen..

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 09:35

Ik heb nu ook ontdekt dat ze links achter beetje vocht in der been heeft. bij der hoef zegmaar. als ik dan even gestapt hebt word het iets minder, maar miss is ze daardoor ook wel wat stijfjes.. vandaag komt mijn instructrische dus ga het eens even allemaal overleggen hoe en wat:)

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 07:28

Update: Het gaat veel beter, Ze loopt niet kreupel vochtplekjes verdwijnen al iets en der dikke pees is al een stuk minder!!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:19

Gelukkig. Ik hoop dat het allemaal mee valt.