Ontstoken ogen?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasjavegas

Ontstoken ogen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:30

Hallo iedereen,

sinds gister staan mijn paard en shet lekker op de wei nu kwam ik ze vandaag controleren en ik schrok me rot. Mijn paard zijn ogen zaten bijna dicht en die van mijn shet waren ook behoorlijk dik weten jullie of dit kan omdat ze in de volle wind hebben gestaan of zal het andere reden hebben???
aangezien ze op open stuk staan en er veel wind staat dacht ik dat het daardoor misschien zou komen nou ik heb foto's gemaakt omdat ik het niet goed kan uitleggen eerste foto is van hoe zijn ogen normaal zijn
Afbeelding

de rest van hoe het nu is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laat even berichtje achter ik kijk het vandaag even aan als het morgen nog net zo is ga ik dierenarts bellen maar ik dacht eerst even zo vragen

groetjesss en dank je wel vast

Natasjavegas

Re: Ontstoken ogen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:23

niemand idee??

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:24

Waarschijnlijk van de vliegen. Uitwassen met gekookt water (wel af laten koelen Knipoog ) en vliegenmasker om.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:28

Bij de dierenarts n tubetje Caf/ Cavasan halen, werkt heel goed tegen ontstoken ogen.
Eerst met gekookt water schoonmaken, smeren en voortaan met n kap op naar buiten.
Succes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:30

Kan inderdaad van vliegen komen en daar helpt een vliegenmasker goed tegen. Schoonmaken met afgekoeld gekookt water (eventueel een theetje trekken met kamille) en ik zou toch DA vragen om een zalfje om het herstel zo snel mogelijk te laten verlopen. Heb dit voor een paar jaar terug bij de paarden van mij gehad en nu met masker hebben ze er geen last meer van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:31

Goudsbloemkruiden en daar gekookt water over doen, laten staan en dan zeven.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:34

kan idd van de vliegen komen. als lessy het heeft haal ik ook altijd zo'n tube cavasan. werkt erg goed. als hij er last van blijft houden, is een vliegenmasker een idee

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:40

kamille met gekookt water (wel af laten koelen) met een doekje gedept in dat mengsel op het oog doen, en dus schoonmaken Knipoog

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:47

is het niet van de prosessierups? Dat zie je nu steeds meer dat die bij paarden voor oogproblemen zorgen! ik zou even de dierenarts inlichten.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:12

hoihoi,

ten eerste heel erg bedankt voor de reacties al
ik ga meteen morgen even da bellen voor zoiezo even die zalf en te vragen wat hij denkt
vliegenmasker heeft hij al op(vanmiddag meteen gedaan) maar kan dat dan zo snel gaan?
voorheen stond hij ook dagelijks buiten en de shet staat eigenlijk altijd buiten kan het dan zijn dat hier dan een ander soort vlieg zit of iets??? ze zijn namelijk net verhuisd van brabant terug naar nieuwegein toe

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:39

Het zijn niet de gewone vliegen. Deze vliegen zijn wat kleiner en smaller. Je ziet ze vaak op het hoofd en bij de ogen zitten. Ik heb er tot voor een paar jaar terug ook nooit last van gehad en zo ineens hadden beide paarden de ogen ontstoken. Ik had de vliegjes wel al eens bij de ogen gezien en wist dus meteen dat dit de oorzaak was. Bij twijfel zou je DA erbij kunnen laten komen, die kan met een testje kijken of het oog niet beschadigd is, maar denk dat het gewoon van de vliegjes komt hoor!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:44

ik zou sowieso de da ff bellen. kan geen kwaad om iig na te vragen. en dan kan de da beslissen of je gewoon zalfje er op moet doen of dat hij langs moet komen eerst...

ik vind t er niet prettig uit zien moet ik zeggen...

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:15

okee dank je wel iig en morgen ga ik zoiezo bellen ben gelukkig gehele dag vrij dus kan ik gelijk
de da of laten komen of zelf een zalfje ophalen haha
en idd het ziet er niet lekker uit toen ik het land opliep en ik zag hem zo staan schrok ik me
ook kapot heb het namelijk nog nooit eerder gezien ook niet bij andere paarden en dan staan nu allebei me paardjes met dikke ogen

iig heel erg bedankt nogmaals en even afwachten wat DA zegt

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:58

Mijn beide paardjes zien er op het moment hetzelfde uit, helaas. Ik heb ze al met gekookt water schoongemaakt, maar echt "in" het oog kom je daar natuurlijk niet mee...
Morgen dus het masker op en hopen dat het snel beter wordt (of toch een zalfje gaan halen), ik ben eens benieuwd wat je da morgen zegt

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:38

kattie schreef:
is het niet van de prosessierups? Dat zie je nu steeds meer dat die bij paarden voor oogproblemen zorgen! ik zou even de dierenarts inlichten.

Hier staat nu een stukje in de Bit over in.

Bij ons op stal hebben nu ook veel paarden ontstoken ogen.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:32

nou DA is gebelt hij hoefde niet langs te komen want in de omgeving schijnen er meer paarden te staan die last hebben van de onstoken ogen en dit komt echt door de vliegen die er zitten
het kan jaren goed gaan zegt ie maar dan ineens kunnen ze er veel last van krijgen ik heb van hun cavasan zalf gekregen en moet de komende week goed smeren en schoonmaken ik ben gelijk naar de paardenwinkel gereden voor vlliegen kappen want shetlander heeft er nu ook last van alleen dan veel minder erg maar zekere voor het onzekere. We gaan dus van de week smeren,smeren en smeren en uiteraard schoonmaken

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:44

Die van mij hebben het inderdaad ook... voor mij was het meteen duidelijk dat het door die rotvliegen komt. Ook ik heb water gekookt en krijgen een vliegenmasker od op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:09

Heel veel paarden hebben er nu last van. Er zijn bepaalde agressieve vliegjes in de lucht waardoor ze ontstoken ogen krijgen. Bij ons op stal hebben het er ook heel veel, en mijn ruin had het ook heel erg!

Zorg dat ze naar buiten gaan met een masker en/of netje, en voordat je ze op de wei zet, met gekookt water schoonmaken, en oogspul erop smeren (bv bright eye, of auchcreme van Eurostar), en dan netje of masker op, en bij binnenhalen weer schoonmaken en insmeren! Is het met een paar dagen afgelopen.