Tunnelsyndroom bij paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clairee

Tunnelsyndroom bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:15

Hey!
Ik heb een vraagje.. Mijn oude verzorgpaard was wat kreupelig de laatste tijd, met name op zachte ondergrond. Na onderzoek is gebeken dat hij Tunnelsyndroom heeft (hij heeft ook een gigantisch ei net boven de kogel). Nu heb ik wat op internet rondgezocht ben niet echt heel veel wijzer geworden wat het nu precies is, behalve dat het locale beknelde zenuwen zijn?, dus is hier iemand die mij dat misschien kan vertellen? Ben ook tevens benieuwd naar prognoses, pijngraad, ervaringen en eventuele remedies? Er schijnt wel een operatie mogelijk te zijn maar de kans op genezing is dan nog miniem, is er misschien nog iets anders?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met informatie!
Groetjes Claire

Clairee

Re: Tunnelsyndroom bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:45

Is er echt niemand die mij hier iets meer over kan vertellen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:30

Ik heb zelf carpaal tuunelsyndroom in beide polsen en dit is de eerste keer met spuiten opgelost, deze vloeistof moet de opening weer wat ruimer maken zodat die zenuw niet meer afgeklemt wordt.
Het is niet helemaal over en een operatie kan dan bij mensen (bij paarden wet ik niet) alleen heb ik ook al wat rondgevraagd en bij de meesten komt het toch weer terug.
Bi mensen is het geen zware operatie maar goed iedere operatie is er 1.
Mijn schoonmoeder heeft dat ook en die gaat naar een of andere therapie (naam kwijt)
Ik weet niet of je wat hebt aan mijn verhaal wat het is gebasseerd op die aandoening maar dan bij mensen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:32

MD-->BEH

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:59

Ik denk dat dit is wat jij bedoelt..:

Het carpaal tunnelsyndroom heet bij paarden het fetlocksyndroom, is meestal aan de achterbenen en vaak bij paarden met platvoeten, het ontstaat meestal als het paard 11-15 jaar oud is.

Bij het fetlock syndroom is het ligamentum annulare te strak om de pezen zeg maar, dat is een soort bandje, waar de pezen net onder de kogel doorheen lopen. Het klassieke beeld is idd een dikke bult bij de kogel, waar aan de onderkant het opeens niet meer dik is, daar knelt het bandje als het ware. Als een paard hier niet kreupel oploopt hoef je niks te doen, is dit wel het geval dan moet je hier zeker wat aan doen! De pezen schuren dan namelijk langs het bandje, die kunnen echt gaan ravelen, en er ontstaan ontstekingsreacties.
De oplossing is dan opereren. Dure grap, maarrr juist een hele goede prognose! Het enige wat er gedaan wordt, is het bandje doorsnijden, waardoor er weinig complicaties (zouden moeten) optreden. En het paard na 2/3 maanden revalideren alweer aan de slag kan! Wacht je te lang, en zijn er al ontstekingen, is de pees al aangetast, tja dan is dat weer iets aparts wat opgelost moet worden.

Overigens worden er bij paarden geen zenuwen afgeknelt, er loopt maar een grote zenuw in het been en die loopt op een heel andere plek, dus alle symptomen die mensen juist hebben, hebben paarden niet, ze hebben er geen pijn aan, totdat het te strak wordt(ook met vochtophoping ed). En dan moet er iets gedaan worden. Ik hoop dat dit is wat je bedoelt, en dat je er wat aan hebt.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:52

Jesito en _Showgirl_, bedankt voor de reacties! Heb er zeker wat aan, want ik had echt geen flauw idee wat het nou was Haha!

Er is net een foto gemaakt door de DA van zijn hoef om met zekerheid vast te stellen of het echt om het tunnelsyndroom ging, en dat is helaas wel het geval. Gelukkig zijn zijn kogel en hoefkatrol nog wel in zodanige staat dat hij nog ingespoten kan worden, waardoor hij misschien geen pijn heeft en het weer opgebouwd kan worden. Als het niet werkt, werkt er niets meer zei de DA. Hij krijgt nu een week boxrust en daarna mag langzaam opgebouwd worden. Redelijk goed nieuws dus, want het scheen een beetje uitzichtloos te zijn..

Heeft iemand misschien meer te vertellen over deze spuit die hij gaat krijgen? Wat het is, wat het doet en of het maar 1x gebruikt kan worden?
Ik hoor deze informatie namelijk van de daadwerkelijke eigenaresse dus kan het niet rechtstreeks aan de DA vragen Bloos Anders had ik dat uiteraard gedaan!