Dikke bult achter haar linker oksel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Dikke bult achter haar linker oksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:31

Hallo Bokkers,
Mijn pony had een tijd terug (4 weken) een kaal plekje op de plaats van de singel. Dit heb ik destijds goed schoongemaakt en gewacht tot het helemaal genezen was voor ik haar weer ben gaan rijden. Dat was met een 5 dagen genezen mooie huid weer alleen nog geen haar.
Ik heb toen meteen een tuffy singel gekocht deze goed schoongehouden op aanraden van de verkoopster (ivm zand dat ook weer kan gaan schuren).
Nu viel het me een aantal dagen later op dat het niet gevoelig was maar dat er een klein bultje zat echt een gemiddelde muggen bult bij een mens zeg maar. Nu heb ik haar wel gereden omdat ik dacht dat het mischien een reactie was op een of ander beest.

Inmiddels ben ik dus een paar weken verder en eergisteren haar weer helemaal naar gevoelt boekje waar ik het in op schijf er bij gepakt en verrek.. Die bult is in 1 week gewoon van klein miezerig bultje naar een dikke harde pijnlike bult verandert. Ze wordt helemaal leip als ik er aan zit en dat ben ik absoluut niet van Lauk gewendt. Ze is toch behoorlijk hard voorzichzelf.
Nu heb ik mijn pensionhouder er naar laten kijken en deze rade me aangezien de snelheid waar in het is gegroeit toch de kliniek op te bellen.
Heb ik gedaan en Dinsdag half 11 moet ik er zijn voor een echo. Hier moeten ze het weefsel kunnen onderscheiden en daar vanuit gaan ze bekijken wat het zou kunnen zijn. Ik heb Lauk sinds die tijd ook stilstaan komt natuurlijk wel in de weide endergelijk maar ik maak me er wel erg zorgen om.
Ze wordt begin volgende maand 17 en heeft nogal wat dingen meegemaakt voor ik haar afgelopen jaar augustus kreeg daardoor is haar afweersysteem ben ik bang toch niet helemaal optimaal. Heb al eerdere dingen met haar meegemaakt en mijn gevoel heeft het tot nu toe altijd nog bij het rechte eind gehad. Nu ik die bobbel voelde zei mijn gevoel dan ook dat het niet goed was. Kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn?
Ik snap dat het moeilijk is in te schatten maar heb afgelopen nacht ook al waker gelegen omdat ik me er echt zorgen om maak Verdrietig
Groetjes Lotte

Aukelizzy

Re: Dikke bult achter haar linker oksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:10

Als ze er echt zo gevoelig op reageert kan het natuurlijk ook gewoon een ontsteking zijn hoor.
Ik begrijp dat je je erg bezorgd maakt maar misschien valt het allemaal mee.
Je bent er in ieder geval op tijd bij en in een kliniek in goede handen.
Ik zal voor je duimen OK dan!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:16

Je kunt voor de zekerheid altijd de DA bellen. Doe ik ook als ik twijfel, kost niks, maar je hebt wel zekerheid.

Silence had begin vorig jaar ook een grote bult achter zijn oksel.
Was wel gevoelig als ik eraan kwam, maar hij liet dat wel toe.
Ook toen de DA even gebeld en die raadde aan om te koelen. (nadat ik precies had uitgelegd hoe de bult eruit zag, aanvoelde en de grootte ervan had omschreven)
Elke dag 10-15 minuten.
Waarschijnlijk had hij gelegen in de box, met zijn hoeven precies onder zich gevouwen.
Als dat zo zou zijn, zou het met een dag of 5 over zijn.
En dat klopte inderdaad. Door het koelen nam de zwelling af (anders had die er waarschijnlijk wel langer gezeten) en was het met een dag of 4 inderdaad weg.
Dus hij had er inderdaad een beetje verkeerd op gelegen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:25

Silence schreef:
Je kunt voor de zekerheid altijd de DA bellen. Doe ik ook als ik twijfel, kost niks, maar je hebt wel zekerheid.

Ook toen de DA even gebeld en die raadde aan om te koelen. (nadat ik precies had uitgelegd hoe de bult eruit zag, aanvoelde en de grootte ervan had omschreven)
Elke dag 10-15 minuten.
Waarschijnlijk had hij gelegen in de box, met zijn hoeven precies onder zich gevouwen.
En dat klopte inderdaad. Door het koelen nam de zwelling af (anders had die er waarschijnlijk wel langer gezeten) en was het met een dag of 4 inderdaad weg.

Ze is er zo gevoelig aan dat zelfs ik er niet bij in de buurt mag komen. Een onsteking zou toch juist warm moeten zijn? Het is namelijk niet warm ofzo het is alleen heel hard en door liggen endergelijke lijkt het niet te komen Dan zou het naar 1,5 week wel weer weggetrokken moeten zijn en ben nu al bijna een maand verder. Dinsdag maken ze bij de kliniek een echo

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:38

Silence schreef:

Elke dag 10-15 minuten.

Dat had mijn pony een paar weken geleden ook. Ik zelf twijfelde ook en had dus toch de DA gebeld. Die vroeg eerst of ze niet pas ingeent was. Ze vroeg ook hoe ze toonde. Wanneer ze duf zijn en geen zin hebben om te lopen ed, dan is er reden voor paniek. Mijn pony was springlevend en was er gelukkig na een paar dagen vanaf.

Ik ben benieuwd of er wat uit de echo komt. ..

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:42

is de singel van leer ?
het kan best zijn dat het een allergische reactie is op leer.
dan is je pony daar dus allergisch voor. Clown
maar als het nog langer doorgaat , moet je gewoon de DA bellen , hoor.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 18:24

Nee mijn eerste singel was van neonpreem (daar had ik al mijn vorige singels ook van) Toen ze daar een schuurplek van opliep heb ik de tuffy singel gekocht (met wol)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:26

Zou het niet een ingekapseld abces kunnen zijn? Dan hoeft het nog niet eens zo warm te zijn.