dressuurkamp in vakantie, meer voer ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

dressuurkamp in vakantie, meer voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 17:35

Hey bokkers !
Mijn vraag gaat of ik al dan niet meer moet gaan voeren op het dressuurkamp dat ik ga doen in augustus met mijn paard.
Voor de informatie: mijn paard is een 13jarige Deens warmbloedmerrie met veel uithoudingsvermogen, super conditie & super gezond.
Het kamp duurt 8 dagen.
We gaan 2x / dag rijden, waarvan eenmaal dressuur op M niveau & 's avonds kan je kiezen tussen nog eens dressuren of een lange buitenrit door bossen, velden, rivieren etc ...Waarschijnlijk zal ik 's avonds afwisselen wat ik doe.
Mn merrie word nu 5-6 dagen in de week gereden in normale omstandigheden. Als het slecht weer is of ik examens heb word ze maximaal 3x / week gereden maar dat komt dus niet zo vaak voor.
Haar voerschema nu ziet er zo uit:

's morgens:
-1kg fiber mengeling*
-dan gaat ze de wei op & staat ze zo'n 11u op een grote, rijke weide.
*fiber mengeling is een lichte sportmengeling met structuur door toevoeging van luzerne. Het heeft een verpercentage van 5% en een totaal suiker en zetmeelgehalte van 30% (gemiddeld dus).

Na het rijden:
-2kg fiber mengeling
- de wei op

's avonds op stal:
-1kg fiber mengeling
- onbeperkt grofstengelig hooi

Extra:
-3x / week krijgt ze slobber
- ook krijgt ze dagelijks supplementen voor verzorging van gewrichten & spieren

Het is zo dat mijn merrie heel snel afvalt. Het is een heel gevoelig dier. Heb ik een dagje wat harder gewerkt met haar, zie je de volgende dag al lichtjes haar ribben. Ik heb haar graatmager gekocht & sinds ik haar heb, moet ik ook heel erg moeite doen om haar op gewicht te houden. Veearts heeft haar al volledig onderzocht inclusief bloedonderzoeken & ze is volledig gezond. Ze verbruikt gewoon veel energie. Ook als het een dagje kouder is geweest, zie je de volgende dag haar ribben erdoor. (Ze krijgt in de winter dan ook waterdichte winterdekens op & in de zomer als het gaat regenen, een 0gram regendek) Het is niet dramatisch, maar het is op het randje. Het word dus moeilijk haar op gewicht te houden tijdens kamp, aangezien we 2x per dag gaan rijden.
Dus nu is mijn vraag, ga ik meer voer moeten geven ? Of iets voor meer energie ? Ze is tijdens rijden altijd mooi voorwaarts & fris, goed aan de hulpen. Het enige probleem is haar op gewicht houden.
Ik heb de mogelijkheid om haar ook daar overdag op de weide te zetten & 's avonds op stal onbeperkt hooi te voeren.

Graag jullie mening !

Edit: toevoeging info

roest

Re: dressuurkamp in vakantie, meer voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:40

M'n moeder heeft ook zo'n paardje wat zo snel dunner wordt, wij voeren haar na het rijden wat extra's, afhankelijk van hoeveel ze gewerkt heeft, zo blijft ze altijd op goed gewicht.

Niisj

Re: dressuurkamp in vakantie, meer voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:51

roest schreef:
M'n moeder heeft ook zo'n paardje wat zo snel dunner wordt, wij voeren haar na het rijden wat extra's, afhankelijk van hoeveel ze gewerkt heeft, zo blijft ze altijd op goed gewicht.

Zoals je kon lezen in mijn bericht, voer ik al 2kg muesli extra bij na het rijden. Het is niet om te zeggen dat mijn paardje super mager is, het is niet dramatisch maar het is op het randje. Er kan altijd nog wel wat bij & er mag zeker niets af ! En dat is dus het probleem ...Het gaat er zo makkelijk af & dat wil ik voorkomen tijdens het kamp !

Dus iemand nog tips ? Moet ik voer geven met meer energie ? Speciale supplementen bijgeven ?
Moet ik extra kilo's geven ...
Sowieso neem ik mijn voer mee, ook de slobber. Verder gaat ze daar ook 9-10u per dag op de weide & 's avonds krijgt ze ook onbeperkt hooi.