Vocht in de baarmoeder bij oudere merrie. ernstig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Vocht in de baarmoeder bij oudere merrie. ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:14

Omdat mijn merrie steeds dikker en dikker werd heb ik haar vandaag toch maar eens na laten kijken op drachtigheid.
Drachtigheid was trouwens totaal niet de bedoeling of planning want mijn paard is al 20 en heeft bij mijn weten nog nooit een veulen gehad. Daarnaast was ze altijd al aan de zware kant.
Volgens de DA was ze niet drachtig maar had ze wel last van vocht in haar baarmoeder. Volgens de DA was dit niet zo heel erg maar kon ik het eventueel laten verhelpen door haar tijdens de hengstigheid een paar maal te laten spuiten. Nou weet ik dus niet of ik dit moet doen of niet.
Heeft iemand ervaring met vocht in de baarmoeder en het al dan niet laten verwijderen?

Heb trouwens wel bloed af laten nemen voor verder onderzoek naar har algehele gezondheid.

danneke80

Re: Vocht in de baarmoeder bij oudere merrie. ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 13:46

niemand die dit weet?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vond er alleen veel over in combinatie met drachtig worden, en dat is hier dus juist niet de bedoeling.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:00

Mijn merrie was achttien jaar toen wij haar nog een keer drachtig wilden hebben. Bij de kunstmatige bevruchting bleek dat zij vocht in haar baarmoeder had en toen hebben wij haar 5 dagen lang, om de 6 uur moeten inspuiten, volgens de DA kon dit geen kwaad.
Na 11 mnd een schitterend hengstveulen van Contifax (Contender) geboren. Hij(Capri) is nu 4 jaar en ruim een half jaar onder het zadel en doet het voortreffelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:33

Als je haar wilt laten dekken moet je er wat aan doen, dan is vocht in de baarmoeder niet goed (kan op een infectie duiden).
Wat je kunt doen om haar 'schoon' te krijgen is een tijdje op de Brons Cure van VSM zetten. Kost je de kop niet en het reguleert het hele voortplantingssysteem van het paard en kan dus ook de baarmoeder 'opschonen' (helpt bijv. ook bij cystes in de baarmoeder).

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:28

ik wil haar niet laten dekken. Kan het in dat geval kwaad voor de merrie?
Die Brons Cure wil ik ook wel proberen. Is dit in de ruitershop verkrijgbaar?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:50

Vocht op zich kan geen kwaad, het kán alleen een gevolg zijn van een infectie. Als je ook andere dingen aan je merrie merkt (koorts, loom, lastig met rijden, dingen die op een infectie kunnen duiden), dan zou je het even na moeten laten kijken, maar als ze verder fit is is er niks aan de hand.
En die Brons Cure kan zowiezo geen kwaad, het helpt opschonen, dus ook als er wel een beginnende infectie zit helpt het. Brons Cure kun je bestellen bij de paardendrogist of www.puurnatuur.nl of www.homeovet.nl
Sommige dierenartsen hebben VSM producten op voorraad, je zou even kunnen informeren in de buurt, maar bestellen gaat vaak net zo snel.