Klopt dit? (ademhalingsproblemen)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Klopt dit? (ademhalingsproblemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:25

Ik vraag me af of iemand me wat meer duidelijkheid kan geven over het volgende:

Sheila ademt al een tijd niet lekker. Ze heeft vroeger (zo'n 10 jaar terug) op het randje van de dood gezweefd doordat ze het vreselijk moeilijk had met ademen en maar bleef hoesten. Ze is toen naar buiten gegaan waarna het beter ging. Het werd toen op Bronchites gegooid. In die 10 jaar daarna is het met af en toe hoesten behoorlijk goed gegaan, niet zorgwekkend. De laatste tijd hoest ze weer behoorlijk erg af en toe waarna dit kwam: [naam] @ [VVDD] Moet het even van me afschrijven.. . Toen het minder warm werd ging het beter, en die piepende ademhaling heeft ze nu niet meer. Wat je nu hoord als je vlakbij haar neus luistert is echt zo'n zucht zegmaar. Als ik even met haar heb gedraafd, of ze heeft gerold is haar ademhaling veel zwaarder, maar dat trekt nu veel sneller weer weg als in bovenstaand topic toen. Ook is ze gewoon vrolijk en opgewekt, iets rustiger misschien.
De dierenarts is zo'n 3 weken terug langsgeweest, ik was er zelf niet bij, maar de andere verzorgster wel. Wat ik van haar hoorde was dat de DA had gezegt dat Sheila niet genoeg zuurstof in haar bloed kon opnemen, wat alleen maar zou verslechteren. Ze kan behandeld worden met allemaal pilletjes en dingetjes maar dat kost 400 euro en of ze daar blij van zou worden wist de DA ook niet. 24/7 buiten zou wel goed zijn voor haar, en dat staat ze nu ook lekker. Ze is overigens 26.

Vandaag hoorde ik echter van een meisje op stal dat Sheila haar longblaasjes langzaam knappen waardoor ze niet genoeg zuurstof kan opnemen in haar bloed, en waar ze uiteindelijk door zal stikken.. ?! Maar ze zou nog wel een jaartje meegaan.. Weet niet waar ze dat precies vandaan haalt, en of ze erbij was toen de DA er was, maargoed. Het naampje wat ze eraan gaf was iets van long... nogwat.

Ik vraag me dus af wat het nou kan zijn wat Sheila heeft. Het is niet mijn pony, dus DA nog een keer bellen, tja. Ik zit dus ook niet te wachten op dat soort reacties, vraag me alleen af of er híer iemand is die iets weet hierover.

CM_

Re: Klopt dit? (ademhalingsproblemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:29

Waarschijnlijk is ze dampig.
Oudere paarden, zeker met longproblemen, krijgen vaak dampigheid, de rek is dan uit de longen, waardoor de buikspieren de lucht erin en eruit moeten pompen, lichte inspanning is daardoor al zwaar geworden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:31

Longemfyseem?

Je zou de dierenarts kunnen bellen en vragen wat hij heeft geconstateerd bij het onderzoek. Je verhaal klinkt alsof ze COPD heeft Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Hoop dat ik het goed schrijf, struikel er altijd over). Of te wel Dampig.

Mijn paard zou chronische astma hebben. Ben haar nu homeopatisch aan het behandelen en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon en dat deden ze met Ventipulmin niet.
Ook COPd hoeft niet direct het einde te betekenen. Rijden is dan waarschijnlijk niet meer mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:35

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik rijd al heel lang niet meer echt met dr en de laatste tijd helemaal niet meer. En sowieso doet me dat weinig als het niet meer mag. Ik vind alles prima, als m'n meisje maar een lekker leventje heeft. Lachen

Wat is longemfyseem dan precies? Pff ik weet niet of dat is wat ze noemde ook, kan wel.

Edit: Hoor net van een vriendin die mee was dat het idd longemfyseem is wat dat meisje noemde.

Nog een edit: Heb er net wat over gevonden op internet en het schijnt dat dat hetzelfde is als Dampigheid, maar een later stadium? Maar er staat niks over uiteindelijk stikken..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:34

Wilawander schreef:
Longemfyseem?

Je zou de dierenarts kunnen bellen en vragen wat hij heeft geconstateerd bij het onderzoek. Je verhaal klinkt alsof ze COPD heeft Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Hoop dat ik het goed schrijf, struikel er altijd over). Of te wel Dampig.

Mijn paard zou chronische astma hebben. Ben haar nu homeopatisch aan het behandelen en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon en dat deden ze met Ventipulmin niet.
Ook COPd hoeft niet direct het einde te betekenen. Rijden is dan waarschijnlijk niet meer mogelijk.

Aan hand van een oud topic vond ik jouw post terug. Mag ik vragen wat voor homeopatische behandeling(en) jij gebruikt hebt?
Bij mijn paardje is er nog geen defnitieve prognose gesteld, echter ben ik heel bang voor wat de da zal gaan zeggen... Ze heeft namelijk ook een zware ademhaling en heeft 2 maanden geleden een fikse longontsteking gehad. Daarvan is ze helaas nooit helemaal goed hersteld dus nu ben ik bang dat ze toch dampig is of (chronische) astma. Ventipulmin helpt heel weinig tot niet, ze zit nu aan de Prednison, hetgeen natuurlijk wel een sterk middel is, dus ik hoop hiermee nog verbetering te zien...

Heb je misschien wat meer informatie voor me over de homeopatische behandeling?

In ieder geval, alvast bedankt.

Groetjes Shanna

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:30

Doe ik even via PB