Wormen en te weinig rode bloedcellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VASKO

Wormen en te weinig rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:19

Hallo,

Mijn paard is in een maand tijd erg veel afgevallen, slechte conditie en erg slecht in zijn vacht ( dik en dof en zijn haren staan omhoog.) Kijkt ook erg vermoeid uit zijn ogen.
eerst heb ik zef wat geprobeerd vitamine stooten meer voeding met meer vitamines enz.. maar ik zag geen verbetering. Dus toen toch maar even de dierenarts laten komen om hem te onderzoeken. de dierenarts heeft hem een vitamine spuit gegeven en mij een vitamine middel gegevn wat ik hem om de 3 dagen moet geven. ook heeft hij een uitgebrijd bloedonderzoek gedaan. naar 1 week wachten kwam eruit dat hij wormen had en dat hij tekort rode bloedcellen heeft. Maar verder heeft hij niks gezegt hij zei alleen dat ik hem moest ontwormen nog een keer en dat ik hem veel hooi moet geven en veel in de wei(dag & Nacht) Ik vind het erg vreemd dat hij wormen heeft want ik ontworm mijn paard om de 2maanden en verwissel ook met wormenmiddelen en geef hem 2x per jaar een lintwormen middel dus dat doe ik altijd netjes optijd.. ik zie nu dat mijn paard met alle vitamines,Lijnzaad,slobber enz en in de wei staat niet vooruit gaat ik maak me er ergen zorgen over..

Wat kan ik nog meer allemaal doen?
Huilen

Wilawander

Re: Wormen en te weinig rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:27

Heb je al eens ontwormt met 10 dagen tussen twee kuren? Dat zou ik eens proberen en dan na de tweede keer een maand later weer ontwormen.
Verder kan ik je Equistr Haemolytan 400 aanbevelen. Dat is een preparaat met de juiste hoeveelheden vitaminen, mineralen en sporenelementen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:49

weet je ook welke wormen je paard had?
meestal adviseren dierenartsen om te ontwormen met equest en na 2 weken dit te herhalen.

wormbesmetting heb je soms zomaar hoor ook al ontworm je nog goed.
ik deed het ook altijd keurig netjes en toch had de mijne een besmetting met kleine strongyliden

ligt er ook wat aan hoe de besmettinkans is, staan er andere paarden bij, is de wei voldoende groot en hoe word de wei onderhouden?

wat wilawander zegt over de equistir klopt,die is heel goed om aan je paard te geven.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:14

ellepel schreef:
meestal adviseren dierenartsen om te ontwormen met equest en na 2 weken dit te herhalen.

ik deed het ook altijd keurig netjes en toch had de mijne een besmetting met kleine strongyliden

ligt er ook wat aan hoe de besmettinkans is, staan er andere paarden bij, is de wei voldoende groot en hoe word de wei onderhouden?

wat wilawander zegt over de equistir klopt,die is heel goed om aan je paard te geven.

Okee bedankt dan ga ik dat eens proberen. Welke soort wormen weet ik niet. maar ik ga zobiezo even naar een anderen dierenarts want deze heeft mij niet verteld welke soort en wat ik eraan kan doen enz.. mijn anderen paard staat bij hem in de wei. de wei is wel erg groot en wordt ook goed onderhouden.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:21

Een vriendin van mij heeft dit ook eens gehad met haar paard. Keurig ontwormd en toch onder de wormen. Bleek dat ze waarschijnlijk een te lage dosis had gegeven. (400kg bij een KWPN-er)
Ze heeft toen van de DA ontwormingsmiddel gekregen en deze moest ze inderdaad na een paar dagen herhalen. Haar paard is hierna vrij snel opgeknapt.
Om een beetje aan te komen zou je ook maismeel kunnen geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:32

VASKO schreef:
Okee bedankt dan ga ik dat eens proberen. Welke soort wormen weet ik niet. maar ik ga zobiezo even naar een anderen dierenarts want deze heeft mij niet verteld welke soort en wat ik eraan kan doen enz.. mijn anderen paard staat bij hem in de wei. de wei is wel erg groot en wordt ook goed onderhouden.

bel hem gewoon op..misschien kan hij je telefonisch wel wat meer vertellen en anders de assistente?
zeg gewoon dat je niet zo tevreden bent over zijn diensten en dat je wat meer info wilt
Laatst bijgewerkt door ellepel op 20-06-08 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:35

wat de bloedarmoede betreft door te weinig rode bloedcellen, dat is aan te pakken door het geven van een B complex product, zoals B-plus van Equimins, maar het is er ook wel van andere merken te krijgen.
Mijn paard heeft dit spul gekregen voor zijn bloedarmoede (ook te weinig rode bloedcellen, geen tekort aan ijzer!) en dat werkte super!
Genoeg rode bloedcellen maar een te laag ijzergehalte vraagt om een supplement met vooral ijzer.

En wat de ontworming betreft, raar dat die dierenarts je niet heeft gezegd welk middel je nodig hebt!

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:41

Djilan schreef:
wat de bloedarmoede betreft door te weinig rode bloedcellen, dat is aan te pakken door het geven van een B complex product, zoals B-plus van Equimins, maar het is er ook wel van andere merken te krijgen.
Mijn paard heeft dit spul gekregen voor zijn bloedarmoede (ook te weinig rode bloedcellen, geen tekort aan ijzer!) en dat werkte super!
Genoeg rode bloedcellen maar een te laag ijzergehalte vraagt om een supplement met vooral ijzer.

En wat de ontworming betreft, raar dat die dierenarts je niet heeft gezegd welk middel je nodig hebt!

Okee dan ga ik B-plus Equimins is proberen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:25

VASKO schreef:
ellepel schreef:

Hoe wordt de wei onderhouden?
Doorbreken van de besmettingscyclus begint door de mest te verwijderen, zeker als de ontwormingsmiddelen niet (goed) werken. Ook als die wel werken helpt het heel veel om de paarden op een schoon stuk te zetten, dan te ontwormen en de eerste 3 dagen 1 a 2x per dag alle mest te verwijderen. Dan komen nl de meeste wormen uit je paard en is de kans op herbesmetting het grootst.
Ook tegen die irritante vliegen helpt elke dag uitmesten. De mest zelf trekt nl vliegen aan, maar doordat de paarden er doorheen lopen blijft de mestlucht ook aan de paarden hangen en trekken ze meer vliegen aan.

Barquera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:53

Ik heb vanmiddag een topic geplaatst over boerenwormkruid alhier.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:56

Ik heb mijn paard vandaag naar de kliniek gebracht hij wou niet meer eten.
De dierenarts denkt dat hij cushing syndroom heeft.. mijn paard is 16. Als hij dat heeft heeft een paard dan pijn? En kan hij daar oud mee worden en goed behandeld voor worden?
Ik heb er zelf nog nooit van gehoord maar ik schrok er wel van.

Hij zit dik in zijn vacht,erg dof en zijn haren op zijn buik staan omhoog en voelt aan als stro.
heeft ontstoken ogen.
is heelerg mager vooral bij zijn flanken.
eet slecht.
ze hadden wormen ondekt en ook dat hij dan te weinig rode bloedcellen had.
ik zie hem wel vaak drinken maar niet vaak plassen.
Ik heb hem nu al 2 weken niet gereden maar met rijden was hij niet vooruit te branden en viel gewoon bijna in slaap. Ook is hij erg verslapt en op de trailer opweg naar de dierenarts reden we nog geen 30 en met bochten en drempels viel die bijna om van verslapping.

pfff wat een toestand ik hoop echt dat het allemaal goed gaat komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 05:53

[MD] Cushing

hier staat vast wel wat info voor je.
dat is wel even schrikken zeg dat je paard cushing heeft
paarden met cushing kunnen wel oud worden hoor, en rijden gaat vaak ook prima.
wat heb je nu afgesproken met de veearts?
krijgt het medicijnen?

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:46

jaa idd schrikken..
De da gaat hem nog even verder onderzoeken en geeft hem dan idd medicijnen..