Paard met Fe tekort

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamoreliefje

Paard met Fe tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:14

Hallo,

ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een vriendin van mij heeft paard gekocht over 2 jaar, beest was 7jaar toen en graad mager al die tijd ondervoed geweest. Nu 2 jaar later is het paard nog steeds even mager mss beetjen verdikt maar heupbeenderen steken er nog meters boven uit, ribben liggen nog altijd bloot. Maar dat beest krijgt echt veel eten en veel hooi. Bij de koop van het paard een bloed onderzoek laten doen of het niets tekort kwam => uitslag alle waarden normaal Bloos . Nu dat meisje wou vandaag van de haar manege weggaan in verband met studie en paard op een wei zetten. Nu ze verteld dat en komt die manege houder aandraven dat ie onlangs achter de rug van dat meisjen een test heeft laten doen op dat paard. Omdat ie niet wou verdikken. Blijkt uit BLOEDonderzoek dat het paard plotseling Fe tekort heeft Boos! . En zegt ie daarbij dat haar paard zijn spieren daardoor extra rap verbrand, en dat ie zeker 2 tot 3 uur per dag moet trainen!!!!! Is dat wel normaal, kan toch niet dat door Fe tekort paard zoveel moet trainen??

ellepel

Re: Paard met Fe tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 05:16

en wat is dan Fe?

raar verhaal van die manegehouder, waarom hefet hij dan niet tegen dat meisje zelf gezegd dat ze nog eens bloedonderzoek moet doen??
vraag es na bij de dierenarts die dat onderzoek heeft gedaan?

je zou haats denkden dat die manegehouder er een slaatje uit wil slaan en het paard gebruiken wil voor lessen?
of gebeurd dat niet en rijd alleen dat meisje er op?

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 05:55

Raar verhaal ja. En idd wat is Fe?
En als ie zijn spieren verbrand zou ik toch niet te veel gaan rijden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:05

Fe = ijzer

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:27

Beetje raar dat een manegehouder een onderzoek laat doen bij een paard wat niet in zijn bezit is. Zou in ieder geval de DA vragen of hij echt bij dat paard het bloed heeft afgenomen.
Een ijzer te kort is aan te vullen met medicijnen, maar niet door extra beweging. Paarden zijn juist heel sloom en moe met een ijzer te kort. Dus met extra rijden vraag je nog meer van je paard. Overleg met de DA.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:15

Fe, ijzer, is het stofje in je rode bloedcellen wat nodig is voor het binden van zuurstof. Als een dier dus een Fe tekortheeft, zal het sloom zijn, en snel buiten adem, omdat het niet genoeg zuurstof naar de spieren kan transporteren. Dat wil zeggen dat spieren daardoor sneller verzuren, spierpijn dus, eerder beschadigen, maar ook minder snel opbouwen. Vaak trainen is hierbij zeker niet de oplossing. Als het paard idd Fe tekort heeft, zou ik eerst eens gaan uitzoeken waardoor het ijzertekort veroorzaakt word. Pas dan kun je gaan bekijken hoe je dit kan oplossen. Oa extra Fe in het voer zou kunnen helpen, en met trainen niet te veel tegelijk willen, en liever veel stappen tussendoor en dan wat langer doorgaan, dan intensief kort trainen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:59

En in dit geval eerst zelf nog een keer een test laten uitvoeren. Niet op het advies van de stalhouder ingaan, want dat is nogal onverstandig.
Dierenarts erbij halen is beter Knipoog

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:33

hoi, bedankt voor de reacties, ik moet zeggen ik heef jullie gelijk . Maar dit verhaal kreeg nog een hekker staartjen maar daarvoor moet ik ander forum openen. De manegehouder is echt te zot voor woorden, die vent moet naar instelling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:36

oh jee,nou dat klinkt niet al te best

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:39

Ik zou idd zelf de dierenarts vragen. Zodat je zelf precies weet, en niet van andere hoort.

Groetjes